برای برخی مزرعه‌داران و دامداران در نیوزیلند، بریتانیا و استرالیا پهپاد از یک اسباب‌بازی فراتر رفته و به ابزاری حیاتی در کار و حرفه‌شان تبدیل شده است.

مزرعه پرورش گوسفند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، پرنده هدایت‌پذیر از راه دور یا همان پهپاد در سال‌های اخیر بیش از هر چیز کاربرد نظامی داشته و البته نسخه‌های ساده‌تر آن ابزار بازی بچه‌ها بوده است. هر چند شاید دامداران نیوزیلند پهپاد را ابتدا برای عکاسی از چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی خریدند اما خیلی زود به کاربردهای آن در حرفه خود پی بردند و تلاش کردند از این ابزار نوین فناوری در مراقبت از گله‌های گاو و گوسفند استفاده کنند.

با اینکه هنوز سگ گله جایگاه و ارزش خود را حفظ کرده اما جاهایی که سگ‌ها نمی‌توانند به دلیل سنگلاخی و کوهستانی بودن مسیر بروند، نوبت به خودنمایی کردن پهپادها می‌رسد. برای مراقبت و هدایت گله‌های بزرگ گاهی چهار چوپان و دو سگ نیاز است و وقتی پای پهپاد میان می‌آید، با دو چوپان و یک پهپاد می‌توان همان کار را با زحمت و دردسر کمتر انجام داد.

نکته جالب در این میان واکنش سگ‌ها به پهپادهاست؛ قدیمی‌ترین یار انسان در گله‌داری ابتدا با دیدن پهپاد سمت آن حمله و پارس می‌کرد اما رفته رفته صلح بین حیوان و ابزار پیشرفته فناوری برقرار شد و حالا این دو گله‌دار جاندار و بی‌جان در هماهنگی کامل با هم عمل می‌کنند؛ سگ گوسفندهای یک طرف را هدایت می‌کند و پهپاد در آن سو مراقب گله است.

کد خبر 473561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha