معمولا پشت نام برندهای مشهور که در زندگی روزمره از تولیدات آنها استفاده می‌کنیم، داستانی هست. در این گزارش به سراغ معروف‌ترین برندهای دنیا رفته‌ایم که حتما اسمشان را شنیده‌اید، اما به احتمال زیاد از داستان پشت‌پرده لوگوهایشان چیزی نمی‌دانید.

برندها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، در زندگی روزمره‌مان با انواع تولیدات، کالاها و خدمات روزانه مواجهیم که به محض دیدن لوگو یا نام و برچسبی که دارند، آنها را می‌شناسیم و حجم بالایی از اطلاعات درباره آن کالا در ذهنمان تداعی می‌شود. معمولا همیشه پشت هر نامی، به‌ویژه نام‌های تجاری بزرگ و برندهای مشهور که بیشتر در زندگی روزمره از تولیدات آنها استفاده می‌کنیم، داستانی هست، اما بیشتر ما معنا یا ریشه اصلی هر یک از این نام‌ها را نمی‌دانیم. شاید شما هم گاهی از خود پرسیده‌اید که چه داستان یا فلسفه‌ای پشت نام این شرکت‌هاست؟ در این گزارش به سراغ معروف‌ترین برندهای دنیا رفته‌ایم که حتما اسم‌شان را شنیده‌اید، اما به احتمال زیاد از داستان پشت‌پرده لوگوهایشان، چیزی نمی‌دانید.

لوگوی مایکروسافت چهار رنگ را نشان می‌دهد که هرکدام نمایندگانی مستقل و نشان‌دهنده یکی از سرویس‌های اساسی این شرکت هستند. مربع آبی نشان‌دهنده ویندوز است که همه با آن آشنایی داریم. قرمز نماینده دفتر مرکزی این شرکت است که خدمات زیادی برای کاربران در نظر دارد. سبز نشان دهنده ایکس‌باکس و به عبارت دیگر نماد سرگرمی است. نکته جالب این‌که هیچ نکته‌ای مبنی بر این‌که رنگ زرد مربوط به کدام یک از خدمات این شرکت است، تاکنون منتشر نشده و شاید، مربوط به سرویسی باشد که در آینده رونمایی خواهد شد.

  • آمازون؛ ما شبیه طولانی‌ترین رود جهانیم

«جف بزوس»، بنیان‌گذار معروف‌ترین فروشگاه آنلاین جهان، نام آمازون را از یک لغت‌نامه انتخاب کرد. او ابتدا نام «Cadabra» را برای این شرکت برگزید، اما هنگامی که دریافت وکیلش این نام را به‌اشتباه «Cadaver» به معنی لاشه و جسد شنیده، به سرعت تغییر عقیده داد و نام «آمازون» را به جای آن برگزید. بزوس در بیان علت انتخاب این نام گفته است که اساسا در پی نامی متفاوت و کاملا عجیب و ناآشنا بوده است. همچنین با توجه به این‌که رودخانه آمازون ط‌ولانی‌ترین رود در جهان است، به‌خوبی گویای هدف اوست که قصد دارد فروشگاهش را بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کتاب در جهان کند.

ویکی معمولا به انواعی از تارنماها گفته می‌شود که به تمام بازدید کنندگانش اجازه ویرایش، افزودن یا حذف نوشته‌ها را می‌دهد. منشأ واژه «ویکی» که در نام این وبگاه به کار رفته، الهام گرفته از کلمه‌ای در زبان مردم هاوایی است به معنی سریع که با بخش دوم از واژه encyclopedia ترکیب شده است و در مجموع نام این بزرگ‌ترین دانشنامه آنلاین جهان را تشکیل داده‌اند. لوگوی آن هم شبیه کره‌زمین و پیامش این است که مردم از هر گوشه‌ای از دنیا می‌توانند به سرعت و در کسری از ثانیه از آنها خدمات بگیرند.

کارخانه مرسدس بنز در نوامبر سال ۱۸۸۳ در مانهایم آلمان و با همکاری گاتلیب دایملر و کارل بنز راه‌اندازی و در سال ۱۸۹۰ به‌رسمیت شناخته شد. نام این شرکت برگرفته از اسم دختر امیل جلینک، تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز است و به معنی زیبایی و وقار است. لوگوی مرسدس بنز که یک ستاره سه پر است، نشان تسلط این خودرو بر زمین، دریا و آسمان است که در سال ۱۹۰۳ طراحی و در سال ۱۹۲۳ به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد و تا سال ۱۹۲۶ چندین بار تغییر کرد تا به شکل امروزی خود رسید.

  • موزیلا؛ روباه نیستیم، پاندای سرخ هستیم

فایرفاکس، یک مرورگر وب آزاد و متن‌باز برگرفته از مجموعه نرم‌افزار اینترنت موزیلاست که از سوی بنیاد موزیلا توسعه و پشتیبانی می‌شود. این مرورگر تا ۲۰۱۴ موفق شده حدود ۲۵ درصد از کاربران اینترنت را به خود جذب کند. واژه موزیلا نیز کلمه‌ای Portmanteau یا نامی مرکب از دو صداها و واژگانی با معانی چندگانه است، متشکل از دو کلمه «موزاییک» که اشاره به مرورگری دارد که سهمی مهم در محبوبیت این وب‌سایت دارد و نیز نام شخصیت محبوب «گودزیلا» است که در مجموع واژه «موزیلا» را شکل داده‌اند. نام این مرورگر وب زمانی فونیکس و سپس «فایربرد» بود.

از سال ۲۰۰۴ تاکنون نام فایرفاکس برای این مرورگر انتخاب شده است. دلیل اصلی این تغییر نام‌ها این بود که هر بار پس از انتخاب نام، متوجه می‌شدند قبلا به وسیله برنامه‌های کدباز دیگر ثبت شده است. برخلاف واژه «فاکس» (روباه) و لوگوی آن‌که شبیه روباه سرخ است، بنا به گفته مقامات این شرکت، موزیلا در حقیقت یک پاندای سرخ است.

  • اپل؛ ماجرا از افتادن سیب روی سر نیوتن شروع شد

نام و لوگوی شرکت اپل که امروزه مشهورترین لوگو در بازار کسب‌وکار است، برای خود سرگذشتی دارد. لوگوی این شرکت ابتدا تصویری از «ایزاک نیوتن» در یک قاب چوبی بود که در زیر یک درخت نشسته و سیبی بالای سرش بر شاخه آویزان است. این لوگو، توسط «استیو جابز» طراحی شده بود، اما در مدتی کمتر از یک سال، دچار تغییرات اساسی شد. گفته شده جابز پس از پایان مهلت تعیین شده برای ارائه پیشنهادها، تغییر نام و لوگوی شرکت، کارکنان را تهدید کرده بود که اگر تا ساعت ۱۷ نام بهتری برای شرکت ارائه ندهند، «اپل» میوه محبوب او به عنوان نام شرکت، نهایی خواهد شد؛ بنابراین سیب معروف اپل در واقع اولین لوگوی اپل نیست. نام و لوگوی اپل به صورت یک سیب گاز زده از سوی راب هانوف برای اپل طراحی شد. این لوگو ابتدا رنگی بود و سپس به صورت تک رنگ در آمد. اپل در لوگوی جدید خود رنگ‌ها و نور تصویر را بارها تغییر داد و رنگ‌های ساکن را جایگزین نوارهای رنگی کرد. البته اپل دوباره رنگ لوگویش را به رنگ متال تغییر داد. دلیل انتخاب سیب به شکل گاز زده در لوگوی شرکت اپل این است که طرح سیب با میوه‌های دیگر همانند گیلاس و آلبالو اشتباه نشود.

توییتر یک شبکه‌اجتماعی و سرویس ارائه دهنده میکروبلاگ است که به کاربران اجازه می‌دهد تا ۲۸۰ حرف، پیام متنی را که توییت (Tweet) نامیده می‌شود، ارسال کنند. توییتر در کلمه به معنی جیک‌جیک کردن است، اما این نام نیز کلمه‌ای ترکیبی متشکل از دو واژه انگلیسی است؛ حالت تکان ناگهانی Jitter و کشش Twitch که ترکیب قسمت اول کلمه دوم و قسمت دوم کلمه اول، واژه Twitter توییتر را شکل داده است. هنگامی که بنیان‌گذاران توییتر معنای کلمه توئیتر را در دیکشنری جست‌وجو کردند، دریافتند که نام دلخواه‌شان را یافته‌اند که بیانگر کارکرد این شبکه باشد. به گفته «جک دورسی» بنیان‌گذار اصلی توییتر، این کلمه به تنهایی کامل و گویا بود، زیرا معنایی از «انفجار کوتاهی از اطلاعات بدون دنباله»، درست همانند جیک‌جیک پرندگان را در خود داشت.

  • سیسکو؛ الهام گرفته شده از صفر و یک

معروف‌ترین شرکت سازنده قطعات و تجهیزات شبکه‌های رایانه‌ای و تولید سخت‌افزارهای شبکه و تجهیزات مخابراتی، سیسکو است که دیگر خدمات و محصولات فناوری بالا را طراحی و تولید می‌کند و به فروش می‌رساند. این شرکت امروزه به یکی از ارائه‌دهندگان اصلی تلفن اینترنتی در سطح تجاری تبدیل شده است. از آنجا که این شرکت در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا متولد شده، طراحان لوگوی سیسکو سعی کرده‌اند با توجه به هدف این شرکت که با سیگنال‌های دیجیتال سر و کار دارد لوگوی مناسبی را با الهام از صفر و یک در سیگنال‌های دیجیتال استفاده کنند، در عین حال، به سانفرانسیسکو هم اشاره‌ای داشته باشد. نام یا برند «سیسکو» مخفف سانفرانسیسکو است. با توجه به اظهارات «جان مرگریج»، مدیر پیشین شرکت، موسسان شرکت زمانی که داشتند به سمت «ساکرامنتو» رانندگی می‌کردند تا شرکت را به ثبت برسانند، با تصویر پل «گلدن گیت» در نور آفتاب مواجه می‌شوند. با توجه به جایگاه نماد این پل در سانفرانسیسکو، نام «سیسکو» با توافق موسسان شرکت، انتخاب می‌شود.

  • پیکاسا؛ تصویری شبیه خانه

پیکاسا سایت ویرایش تصاویر شرکت گوگل، نامی ترکیبی است متشکل از Picasa مخفف pic یا تصویر و واژه casa که در زبان اسپانیایی به معنای خانه است. این لوگو در نگاه اول شبیه شاتر دوربین عکاسی است، اما در مرکز آن چیزی شبیه خانه را شکل داده است.

  • اسکایپ؛ ابری برای همه

این برنامه امکانات مختلفی مانند پیام‌رسان فوری، انتقال فایل، ویدئوکنفرانس و پست صوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنیان‌گذاران اسکایپ «نیکلاس زنشتروم» سوئدی و «جانوس فریس» دانمارکی ابتدا آن را «Sky Peer – to – Peer» نام نهادند تا از این طریق استفاده از تماس‌های تلفنی بی‌سیم را با استفاده از فناوری ارتباطات همتا به همتا بهبود دهند. این نام در نهایت خلاصه و به اسکایپ محدود و لوگوی آن هم به گونه‌ای طراحی شده که انگار همه دنیا در یک ابر قرار دارد و تنها راه ارتباط شان با هم استفاده از اسکایپ است.

  • ادوبی؛ نام رودخانه‌ای پشت شرکت

این شرکت که به خاطر نرم‌افزارهای قدرتمند گرافیکی‌اش شهرت دارد کارش را با سرمایه‌ای کوچک شروع کرد. مدیر این شرکت، کار خود را از گاراژ خانه‌اش آغاز کرد و نام گذاری شرکت هم بر اساس رودخانه‌ای به نام «ادوبی کریک» بود که در پشت این خانه جریان داشت. لوگوی Adobe که به صورت حرف A انگلیسی است توسط «ماروا وارناک» همسر گرافیست مدیر شرکت طراحی شده است.

  • یاهو؛ یاغی‌هایی با ظاهر ترسناک

«یاهو» واژه‌ای است که توسط «جانات سویفت» در کتابش سفرهای گالیور، ابداع و استفاده شد. این کلمه نشانگر شخصیتی است یاغی، با رفتار و ظاهری ترسناک که به‌سختی می‌توان او را انسان دانست. موسسان یاهو، زمانی که دانشجوی مقطع PHD مهندسی برق در دانشگاه استانفورد بودند، کارشان را برای طراحی یک راهنمای اینترنت آغاز کردند. آنها نام‌سایتشان را Yahoo گذاشتند، چون خود را هم به نوعی افراد سرکش و یاغی یا «Yahoo» می‌دانستند.

این شرکت کره‌ای واقع در سئول، پایتخت این کشور است. در واقع نام سامسونگ، کلمه‌ای متشکل از دو واژه در زبان کره‌ای «هانجو»، یعنی واژه سام و سونگ است. سام به معنای عدد سه و سونگ، به معنای ستاره است. پس می‌توان کلمه سامسونگ را به سه ستاره ترجمه کرد. بخش سام در این نماد کره‌ای بیانگر بزرگ و قدرتمند و نشان‌دهنده برنامه‌های درازمدت این شرکت برای رشدی فزاینده و عظیم است. واژه «سونگ» نیز به معنی ابدی و جاودانه است.

هدف بنیان‌گذاران این شرکت آن بود که لوگویی بیابد که دقیقا بیانگر هدف این شبکه اجتماعی باشد. هدف این شبکه چیست؟ ثبت و ضبط چیزها دقیقا در این لحظه و در این‌جا! اینستاگرام، شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد تا عکس‌ها و ویدئوهای‌شان را در دیگر شبکه‌های اجتماعی همرسانی کنند. لوگوی این شرکت هم شبیه شات دوربین است.

این برند در اصل به نام Toyoda بر اساس نام‌خانوادگی بنیان‌گذار آن نام‌گذاری و با نماد Toyoda فروخته شد. نام شرکت در سال ۱۹۳۶ پس از یک رقابت عمومی برای طراحی لوگوی جدید تغییر یافت. لوگوی کنونی در نگاه اول شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته، اما در واقع دارای سه بیضی در یک پیکربندی افقی متقارن است. دو بیضی به شکل عمودی، در داخل بیضی بزرگ‌تر، به ترتیب قلب مشتری و قلب شرکت را نشان می‌دهند. بیضی بیرونی که با آنها همپوشانی دارد، نشان‌دهنده یک رابطه متقابل سودمند مشتری با شرکت است. در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای «فراوانی» و «ta» به معنای برنج است. در برخی فرهنگ‌های آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد.

کد خبر 473550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha