سعید لیلاز با بیان اینکه یکی از دلایل شورش اخیر فساد بود، گفت: باید هرچه سریعتر قوانین فسادزا و انحصارزا را حذف و اصلاح کنیم و به مردم اجازه دهیم نظرات خود را ارائه دهند به عبارتی دیگر اکنون نیاز است که به دنبال آشتی ملی باشیم.

ليلاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایلنا، سعید لیلاز در سی و هفتمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع شفافیت و فسادستیزی در فضای مجازی با بیان اینکه تبلیغات مبارزه با فساد بیشتر از عمل به آن است، اظهار کرد: لازم نیست در مبارزه با فساد اینقدر تبلیغ کنیم و بهتر است به جای آن در عمل به این مهم بپردازیم.

وی ادامه داد: همیشه با تبلیغات زیاد یک نفر را دستگیر می‌کنند و در مدت‌زمان کوتاهی حکم آزادی آن را می‌دهند. پس از صحبت با متهم، متوجه می‌شویم که از همان ابتدا تفهیم اتهام نشده است.

لیلاز با اشاره به اعتراضات اخیر افزود: یکی از دلایل مهم شورش اخیر، فساد و در کنار آن ناکارآمدی و عدم انسجام درون حکومت بوده است.

وی اضافه کرد: برای کاهش فساد نیاز به جریان آزاد اطلاعات داریم تا مردم بدانند درآمد حاصل از نفت و گاز به چه میزان بوده و چه سهمی از آن به آنها تعلق گرفته است.

لیلاز عدم شفافیت در سه دهه اخیر در اجرای برخی از قوانین مانند خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد را فسادزا دانست و افزود: هیچگاه در مورد خروجی این تصمیمات با مردم با شفافیت صحبت نشده و در مقابل پرسش‌ها سکوت کرده‌اند و اکنون این اتفاق برای سهمیه‌بندی بنزین و افزایش نرخ آن رخ داده است.

وی افزود: تصمیمات اشتباه دولت برای تامین کسری بودجه همیشه به زیان افرادی بوده که در سطح پایین جامعه قرار دارند.

لیلاز با اشاره به تعداد بالای زندانیان در کشور اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد 280 تا 290 هزار نفر زندانی در کشور وجود دارند که بسیاری از آنها نتیجه تصمیم‌گیری‌هایی بودند که منجر به شرایط نابسامان اقتصادی برای مردم شده‌ است.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید دست به اصلاحات عمیق بزنیم، افزود: ناهنجاری‌ها در اقتصاد به نقطه‌ای رسیده است که نیاز به جراحی دارد و بدون شک این جراحی بدون درد نخواهد بود.

لیلاز خواستار اعتماد مردم شد چراکه از نظر وی مردم نشان دادند که بدون هیچ نظارتی قدرت تشخیص درست را دارند همانطور که در زمان انقلاب توانستند امام خمینی (ره) را به عنوان رهبر قابل اعتماد شناسایی و دست به اطلاحات بزنند.

وی اظهار کرد: اگر فساد هم در بین مردم باشد به خاطر قوانین فسادزایی بوده است که ما و مجلس برای آن تصمیم گرفته‌ایم.

لیلاز با اشاره به موضوع FATF گفت: برای موضوع به این مهمی منتظر تصمیم چند نفر هستیم در حالی برای تصمیم برای این مهم باید نظر مردم را نیز مورد توجه قرار دهیم.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه فضای عمومی جامعه دیگر به ما اجازه بی‌عملی نمی‌دهد، افزود: باید هرچه سریعتر قوانین فسادزا و انحصارزا را حذف و اصلاح کنیم و به مردم اجازه دهیم نظرات خود را ارائه دهند. به عبارتی دیگر اکنون نیاز است که به دنبال آشتی ملی باشیم.

کد خبر 473537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha