عربستان سعودی در نشانه‌ای دیگر در تغییرات اجتماعی در این کشور این هفته عملا ازدواج کودکان را ممنوع کرد.

عربستان سعودی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نشنال امارات وزارت دادگستری عربستان روز دوشنبه ۲ دی به دادگاه‌های این کشور دستور داد هر درخواست ازدواج مربوط به اشخاص زیر ۱۸ سال، را به دادگاه ویژه‌ای ارجاع کنند تا در آن دادگاه «اطمینان حاصل شود که ازدواج این افراد، چه پسر و چه دختر  در زیر ۱۸ سال آسیبی به آنها نمی‌زند و در راستای مصالحشان است.»

این حکم پس از آن صادر می‌شود که که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ مجلس مشورتی عربستان افزودن متممی را به «قانون حفاظت از کودکان» تصویب کرد که بر اساس آن ازدواج پسران و دختران زیر ۱۵ سال کاملا ممنوع و قوانین جدیدی برای ازدواج پسران و دختران ۱۶ تا ۱۸ سال تعیین شد.

گرچه ازدواج کودکان گاهی شامل پسران کم‌سن هم می‌شود، این نوع ازدواج‌ها عمدتا به عنوان عاملی برای تضییع حقوق دختران نوجوان شمرده می‌شود.

گروه‌های طرفدار حقوق کودکان که مدت‌ها است در سراسر جهان برای پایان دادن به ازدواج کودکان در حال تلاش بوده‌اند، می‌گویند ازدواج در دوران کودکی مانع آموزش دختران می‌شود، سلامتی آنان را به خطر می‌اندازد و به چرخه‌ای از فقر و خشونت می‌انجامد.

زنان عربستان در ماه اکتبر امسال اجازه مسافرت و گرفتن گذرنامه بدون اجازه قیم یا ولی مردشان را پیدا کردند. قبلا برای گرفتن گذرنامه و خروج از کشور مانند ازدواج نیاز به اجازه ولی مرد بود. زنان در همان ماه اجازه پیوستن به نیروهای مسلح را هم پیدا کردند.

کد خبر 473428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha