بسیاری از داروهای سرفه بدون نسخه برای استفاده در کودکان نوپا ایمن یا مناسب نیستند، والدین به جای این داروها می‌توانند از درمان‌های خانگی ملایم برای کمک به تسکین سرفه استفاده کنند.

todler

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ام‌ان‌تی سرفه ناشی از سرماخوردگی  در کودکان نوپا (یک تا ۳ ساله) ممکن است باعث بی‌خوابی شبانه و غیبت از مدرسه شود. کودکان کم‌سن به‌طور میانگین شش بار در سال دچار سرماخوردگی می‌شوند و در اغلب موارد علائم بیماری ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

دادن عسل به کودکان بالای یک سال می‌تواند سرفه را بهبود بخشد. برخی از شواهد هم نشان می‌دهند که عصاره خوراکی گزنه می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.

دادن مایعات کافی به کودک و استفاده از ضماد نعناع روی قفسه سینه هم سودمند است.

شمار زیادی از کودکان هر سال به علت عوارض جانبی استفاده از داروهای سرفه و سرماخوردگی به اورژانس آورده می‌شوند. از طرف دیگر شواهد علمی چندانی درباره تأثیربخش بودند داروهای سرفه بدون نسخه وجود ندارد.

یک گروه کارشناسی درباره سرفه The Cough Expert Panel) ) در آمریکا در سال ۲۰۱۷ در مقاله‌ای در ژورنال Chest منتشر کرد، اعلام کرد بازبینی بررسی‌ها نشان می‌دهد داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه بدون نسخه مواد آنتی‌هیستامینی، ضد احتقان  و ضد درد تأثیر مشهودی در کودکان ندارند. این کارشناسان همچنین گفتند که عسل نسبت به دارونما (بدون تأثیر درمانی) تأثیربخشی بیشتری در بهبود سرفه کودکان ناشی از سرماخوردگی دارد، اما تأثیر عسل بیشتر از داروی ضد سرفه دکسترومتورفان نیست.

یک بازبینی بررسی‌های پیشین دراین‌باره نشان داد داروهای آنتی‌هیستامینی شدت علائم سرماخوردگی در کودکان را کاهش نمی‌دهند.

همچنین باید توجه داشت که عامل تا ۹۵ درصد موارد سرفه مربوط به سرماخوردگی ویروس‌ها هستند، بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها که بر ویروس‌ها بی‌اثرند، علائم سرماخوردگی برطرف یا دوره سرماخوردگی را کوتاه نمی‌کنند.

در اینجا به چند درمان خانگی مؤثر برای سرفه کودکان نوپا می‌پردازیم. البته بید هشدار داد که همه درمان‌های خانگی برای کودکان بی‌خطر نیستند و والدین و مراقبان باید پیش از به کار بردن هر درمان خانگی با دکترشان مشورت کنند.

۱- عسل

عسل در کودکان نوپا با برطرف کردن پرخونی مخاط و رقیق کردن ترشحات تنفسی به بهبود سرفه کمک می‌کند. برای رفع سرفه در کودکان بالای یک سال می‌توان یک قاشق عسل به آن‌ها بدهید.

درحالی‌که داروهای سرفه بدون نسخه ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در کودکان شوند، کودکان معمولاً عسل را به خوبی تحمل می‌کنند. البته در موارد نادری ممکن است عسل ممکن است باعث شکم‌درد، تهوع یا استفراغ شود.

به یاد داشته باشید که عسل و فراورده‌های آن را نباید به کودکان زیر یک سال داد، زیرا خطر مسمومیت بوتولیسم نوزادان وجود دارد.

۲- عصاره گزنه

شربت یا قطره گزنه را می‌توان برای بهبود سرفه کودکان نوپا به کار برد. عصاره برگ گزنه با باز کردن راه‌های هوایی و تحریک ترشحات آبکی در آن‌ها می‌تواند سرفه را بهبود بخشد.

توجه داشته باشید که عصاره گزنه را فقط باید به کودکان بالای ۲ سال بدهید.

عوارض جانبی عصاره گزنه شایع نیست، اما این عصاره در مواردی ممکن است باعث تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، دانه‌های پوستی و اشکال در تنفس شود. عصاره برگ گزنه همچنین مزه ناخوشایندی دارد.

۳- مایعات و رطوبت هوا

والدین باید تلاش کنند آب بدن کودکان را با دادن مایعات کافی حفظ کنند. این کار ترشحات تنفسی را رقیق می‌کند و از شدت سرفه و درد ناشی از آن می‌کاهد.

دستگاه‌های رطوبت ساز و گرفتن دوش آب گرم هم باعث مرطوب شدن راه‌های هوایی می‌شود و خارج شدن خلط‌های ناشی از سرفه را راحت‌تر می‌کند. گذاشتن یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق کودک هم یک روش ساده و غیرتهاجمی برای کمک به تسکین علائم سرفه است

۴- ضمادهای نعناع

والدین می‌توانند برای کودکان نوپای ۲ ساله و بالاتر از ضمادهای نعناع استفاده کنند. یک لایه ضخیم ضماد را روی قفسه سینه کودک و جلوی گردنش بمالید.

این دارو با تبخیر شدن به هوا حس خنکی به کودک می‌دهد و بهبود تنفس و تسکین علائم سرفه یاری می‌رساند. این ضمادها همچنین ممکن است برای خواب کودک هم سودمند باشند.

ضمادهای نعناع را روی فقط روی پوست بمالید و محفظه حاوی ضماد را از دسترس کودکان دور نگهدارید.

  • کی باید به نزد دکتر رفت؟

اگر این علائم در کودکتان ظاهر شد، باید او را به نزد متخصص کودکان ببرید:

- سرفه مداوم و بدون وقفه.

- مشکل در تنفس در هنگامی‌که کودک سرفه نمی‌کند.

- کشیده شدن پوست میان دنده‌ها به داخل در هر بار تنفس.

- صدای خس‌خس یا خشن هنگام تنفس.

- کبود شدن صورت یا لب‌ها هنگام سرفه.

 درد شدید قفسه سینه.

- سرفه‌ همراه با بالا آوردن خون

- دمای بدن بالای ۴۰ درجه سلسیوس.

کد خبر 473408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha