چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

معاون پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: کیفیت هوای ارومیه پس از ۳ روز آلودگی به حد قابل قبول و سالم رسیده‌است.

اب و هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید موسوی افزود: هوای ارومیه و برخی شهرهای پرجمعیت آذربایجان‌غربی نظیر بوکان در هفته جاری ناسالم برای گروه‌های حساس بود که از امروز با آغاز تغییر جوی، وزش باد ملایم و ورود تدریجی سامانه بارشی از مرزهای غربی به استان آلودگی رفع شده‌است.

وی اظهار داشت: شاخص روزانه ارومیه طی امروز، چهارشنبه ۶۴ بوده و شاخص لحظه‌ای نیز به ۵۴ رسیده‌است.

موسوی بیان کرد: پایداری هوا، وارونگی آن، دود خودروها و آلاینده های ساکن مانند دود منازل و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مهمترین عامل تولید آلودگی در ارومیه و شهرهای پرجمعیت به شمار می‌رود.

وی افزود: در ساعت‌های ۸ تا ۱۱ صبح به دلیل حجم بالای ترافیک شهری میزان آلاینده‌ها در شهرهای پرجمعیت به اوج خود می‌رسد.

از اول دی‌ماه جاری هوای ارومیه از نظر شاخص‌های منواکسیدکربن، ازن، دی اکسیدنیتروژن، دی اکسیدگوگرد پاک و از نظر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون سالم و از نظر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، «ناسالم برای گروه‌های حساس» (بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان) اعلام شد.

شاخص کیفی هوا در ارومیه روز یکشنبه ساعت ۶ صبح به ۱۳۴ رسید و شاخص کیفی هوای بوکان نیز ۱۱۰ بود که ظهر روز یکشنبه شاخص ارومیه ۱۰۲ و بوکان ۶۴ اعلام شد.

مدارس ارومیه نیز در روزهای شنبه تا دوشنبه تعطیل شد و این تعطیلی حتی به برخی دانشگاه‌ها نظیر ارومیه نیز رسید.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

کد خبر 473334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha