سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ممنوعیت تردد از پل تاریخی "گیشنگان جونقان" فعالیت ۴ معدن فعال در این استان را مختل کرد.

تزئینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد قاسمی دستگردی اظهار کرد: ۴ معدن سنگ نمای مطرح چهارمحال و بختیاری در دشت شهر جونقان شهرستان فارسان که مسیر دسترسی آنها از طریق پل تاریخی گیشنگان جونقان می‌گذرد با محدودیت تردد مواجه شد و اکنون از مدار تولید خارج شده‌اند.  

به گفته وی این معادن دارای پروانه مجاز اکتشاف، بهره‌برداری ۳۲ هزار تن در سال و با اشتغالزایی بیش از ۶۰ نفر بصورت مستقیم است، که با قطع شدن راه ارتباطی غیرفعال شده است.  

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با نظر کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حکم قضایی دادستان تردد خودروهای سنگین از این پل تاریخی، امسال ممنوع اعلام شده است.  

قاسمی میزان اعتبار ساخت پل جایگزین برای ارتباط دسترسی بهره برداران معادن یاد شده را ۴ میلیارد ریال برآورد کرد و تاکید کرد: امسال بدلیل کمبود اعتبار امکان احداث پل جایگزین امکان پذیر نیست.  

پل تاریخی «گیشنگان جونقان» هفتم خرداد ۱۳۸۷ به شماره ۲۲۹۶۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.  

این پل در مسیر ارتباطی معدن‌های اطراف جونقان با مرکز این شهر واقع شده است که تردد خودروهای سنگین با بیش از پنج تن وزن از روی پل تاریخی «گیشنگان جونقان» ممنوع اعلام شد.  

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، میزان درآمد سالانه دولت از بخش معادن این استان را ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کرد و افزود: این میزان در دولت تدبیر و امید به بیش از ۱۲ میلیارد ریال رسیده است.  

قاسمی، سنگ لاشه، سنگ نما، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز، سنگ‌های تزیینی و مواد اولیه سیمان را از محصولات معادن فعال عنوان کرد و گفت: به طور میانگین سالانه حدود ۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن فعال استان استخراج می‌شود.  

۱۸۶معدن با ۶۷۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان فعال است که برای حدود یکهزار و۵۳۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.  

شهر جونقان شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری است که با جمعیتی افزون بر ۲۶ هزار نفر، در فاصله ۴۲ کیلومتری مرکز این استان واقع شده است.  

کد خبر 473264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha