مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی معضلاتی که در حال حاضر تالاب میقان اراک با آن روبروست را تشریح کرد.

تالاب میقان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رضا میرزایی در نشست تخصصی بررسی وضعیت زیست محیطی تالاب میقان اراک که با حضور لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، طهماسبی مشاور رییس سازمان و دبیر ستاد ملی مبارزه با پدیده گرد و غبار، جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی و باقرزاده مدیرکل دفتر اکوسیستم تالابی سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه تالاب میقان با ۱۲ هکتار مساحت در هفت کیلومتری شمال اراک واقع شده است، افزود: تالاب میقان در سال جاری به کمک بارش های بهاره ۱۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد. این تالاب در فصول کم آبی یکی از اصلی ترین کانون های تولید ریزگرد بود که با اقدامات مناسب محیط زیست و منابع طبیعی و کاشت قره داغ ریزگردها تحت کنترل درآمدند.

وی با اشاره به استقرار شرکت معدنی املاح ایران در تالاب و ظرفیت های گردشگری این منطقه از جمله پرنده نگری که مورد درخواست مردم و پرنده نگرهاست، گفت: البته هنوز ایمن سازی برج پرنده نگری به صورت کامل انجام نشده است. یکی از مهمترین چالش های تالاب میقان ورود پساب شهر اراک که عموما غیراستاندارد است به داخل تالاب است و متاسفانه در اوقات بارش، پساب شهری با روان آب های شهری مخلوط شده و به سمت تالاب حرکت می کند.

میرزایی با اشاره به ضرورت تامین حقابه پایدار تالاب بیان کرد: ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه پساب شهری وارد تالاب می شود، از طرفی به دلیل ورود آب شیرین به بخش جنوبی تالاب نیزارها در این منطقه رشد زیادی داشته اند و در واقع دو اکوسیستم متفاوت در منطقه ایجاد شده است. این نیارها در اول دی ماه ۹۶ دچار حریق شدند.

وی یکی دیگر از چالش های این منطقه را حشرات زیان آور دانست که لازم است اعتبارات لازم برای شناسایی و مطالعه در این راستا تامین شود، گفت: در سال ۹۷ دایک حفاظتی در تالاب احداث شد که اگر این دایک در سیلاب بهار امسال نبود فاضلاب وارد ۳ یا ۴ روستای مجاور تالاب می شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان این که فعالیت شرکت معدنی املاح ایران در تالاب که در فصول مهاجرت پرندگان محدودیت فعالیت برای آن اعمال می شود، افزود: فعالیت این معدن باعث انباشت باطله ها برای ۱۷ سال شده بود. سالانه ۷۰۰ هزار تن برداشت توسط این شرکت انجام می شد که ۹۰ درصد آن باطله بود و توپوگرافی منطقه را بهم زده بود. با نمونه برداری انجام شده در سال ۹۶ مشخص شد که بازگشت باطله ها به سطح تالاب مانعی ندارد و از ۵ میلیون تن دپو باطله تاکنون ۲.۵ میلیون تن بازگشت داده شد و از امسال نیز بازگشت آن به واسطه خط انتقال، به صورت پمپاژ انجام می شود.

میرزایی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تالاب میقان به کنواسیون رامسر بپیوندد و ۱۳ بهمن ماه ۹۹ نیز میزبان این کنوانسیون در اراک باشیم.

کد خبر 473247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha