سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان گفت: طرح یاریگران زندگی، اقدامی فرهنگی و پیشگیرانه در جامعه و با اولویت آموزش و پرورش است که همه مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را شامل می‌شود.

مخدر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رسول خرمیان افزود: در این طرح آموزش‌ها بصورت همزمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس ارائه می‌شود.

وی  با بیان اینکه این طرح با رویکرد پیشگیری اجتماع محور اعتیاد اجرا می شود گفت: با توجه به اینکه دولت به تنهایی، متولی و قادر به کنترل اعتیاد نیست همه اقشار و گروه‌های جامعه از جمله سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و معتمدان محلی باید برای اجرای این طرح پیشگیرانه وارد عمل شوند.

خرمیان اظهار کرد: اجرای این طرح می‌تواند به پیشگیری اولیه از آسیب‌های اجتماعی، آگاه‌سازی و اطلاع رسانی مستمر و هدفمند به منظور پرهیز و انزجار از مواد مخدر، ترویج الگوها و رفتارهای سالم در جامعه به ویژه در بین دانش آموزان منجر شود.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی طرحی دانش‌آموز محور است گفت: تاثیر همسالان بر یکدیگر، امری اجتناب ناپذیر است و در این طرح مسوولیت‌پذیری و پیشگیری از آسیب‌ها در دانش آموزان نهادینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این برنامه هم اکنون با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر و با همکاری تشکل های دانش آموزی در ۲۰ درصد مدارس استان در حال اجراست گفت:با تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی از ظرفیت تشکل‌ها و همیاری‌های رسمی و غیررسمی در مدارس به بهترین شیوه استفاده می‌شود.

خرمیان راه اندازی نهضتی فرهنگی برای ارتقای سلامت روانی، اجتماعی و مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد و گفت: بیشترین تلاش در اجرای این طرح ایجاد حساسیت در عموم جامعه و مسوولیت‌پذیری و هویت‌بخشی به ویژه در حوزه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به این موضوع است.

وی با بیان اینکه درمان و مقابله با اعتیاد بسیار هزینه‌بردار و زمان‌بر است گفت: امید است تا با آموزش و توانمندسازی بتوان در بلندمدت سیاست پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی مناسب را در زمینه مبارزه با مصرف مواد مخدر و اعتیاد در پیش بگیریم.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان در ادامه به نقش مهم خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد فرزندان اشاره کرد و گفت: آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها بمنظور پیشگیری اولیه از اعتیاد بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح یاریگران بر خانواده و فامیل تاکید شده است زیرا خانواده می‌تواند در شیوع اعتیاد، تسریع‌کننده و تسری‌ بخش باشد.

اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد که آخرین آمار جمعیت معتادان این استان بنا به اعلام دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دستکم ۱۲۰ هزار نفر است که  ۱۰ درصدشان را بانوان تشکیل می‌دهد.

کد خبر 473242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha