دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوه، تلفیق فاضلاب با آب خام را یک معضل بهداشتی توصیف کرد و گفت: به دلیل استفاده غیربهداشتی برخی از کشاورزان در مناطق شرقی و جنوبی شهر از فاضلاب برای کشت سبزی و صیفی لازم است دستگاه‌های اجرایی در زمانی که در ضرب‌الاجل تعیین شده نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

فاضلاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «مجید علیپور» در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان ساوه که در دادگستری برگزار شد، ‌ حفظ سلامت عمومی و بهداشت جامعه را از خطوط قرمز دستگاه قضائی عنوان کرد و از ارگان های دست اندرکار مانند شرکت آب و فاضلاب، ‌ شهرداری، ‌جهاد کشاورزی و علوم پزشکی خواست که به تکالیف خود در این رابطه عمل کنند و مساله آلودگی منابع آبی در مناطق «زرباف» و «رودابان» را با فوریت برطرف کنند.

وی افزود: از آنجا که این مساله پیشتر در نشست کارگروه پسماند شهرستان مطرح و منجر به مصوباتی شد اما در عمل نتیجه بخش نبود؛ ‌ بنابراین دستگاه قضائی شهرستان در راستای پاسداشت حقوق شهروندی و اهمیت سلامت عمومی جامعه به این موضوع ورود کرد.

دادستان ساوه اظهار کرد: شهرداری این شهر مکلف است که با ایجاد کانال‌های جدید مطابق شرح وظایف شهرداری‌ها اقدام کند و جمع آوری و مدیریت روان آب‌های سطحی را در دستور کار قرار دهد  و بر اساس ماده صد قانون نیز از خروج فاضلاب انگی جلوگیری و با متخلفان برخورد قانونی انجام دهد.

به گفته این مسئول قضائی، ‌ شرکت آبفا نیز مکلف است با توسعه سیستم تصفیه خانه در مناطق یاد شده نسبت به تصفیه فاصلاب‌های جاری اقدام کند و آب حاصل را طبق ضوابط در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار دهد ضمن اینکه برخورد با افرادی که اقدام به کشت محصول با فاضلاب و آب آلوده در مناطق زرباف و رودابان می‌کنند نیز از وظایف دانشکده علوم پزشکی است.

علیپور بیان کرد: امور آب نیز باید با نظارت مستمر از فعالیت موتورآب‌هایی که به صورت غیرقانونی در منطقه زرباف فعالیت می‌کنند جلوگیری و آنها را جمع آوری کند و در صورت تداوم ارتکاب این عمل خلاف، ‌ خاطیان به مراجع قضائی معرفی نماید.

وی گفت: تصمیم‌هایی که در شورای پیشگیری از وقوع جرم اتخاذ شده در بازه‌های زمانی بلند و کوتاه مدت باید اجرائی شوند و برخی از مصوبات که می تواند در ۲ تا سه هفته عملیاتی شود باید از امروز (چهارم دی) عملیاتی شوند.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه با بیان اینکه حدود سه چهارم از مساحت شهر ساوه به شبکه فاضلاب خانگی متصل نیست که سبب بروز معضلاتی در حوزه بهداشت عمومی شده، ‌ افزود: بر اساس برنامه، شرکت آبفا متعهد شده تا پایان اردیبهشت سال آینده شبکه فاصلاب و تصفیه شهر را تا میزان ۲۰ درصد وضعیت کنونی توسعه دهد که با تحقق این مساله ضمن کنترل ورود روان‌آب و پساب‌ها به معابر عمومی و اراضی کشاورزی، ‌ می توان از آب استحصال شده برای انجام کشت محصولات به صورت بهداشتی و سالم استفاده کرد.

معاون عمرانی فرمانداری ساوه نیز گفت: تیم‌های نظارتی از مناطق زرباف و رودابان بازدیدهای مستمر انجام داده اند و شمار زیادی از موتورهای آب که اقدام به پمپاژ فاصلاب به درون زمین‌های کشاورزی می کردند را توقیف و جمع‌آوری کردند اما همچنان برخی سودجویان بر ارتکاب این عمل خلاف بهداشت عمومی و محیط زیست اصرار دارند.

«مهدی الیاسی» همچنین از یک تهدید مشابه در منطقه «گرشاسبی» ساوه به دلیل رها بودن فاضلاب و آمیخته شدن آن با آب کشاورزی و ورود به حوزه باغات و مزارع اطراف، خبر داد و خواستار ورود دستگاه‌های ذیربط و کنترل این معضل شد.

وی اظهار کرد: با همراهی دستگاه قضائی و انجام مسئولیت های محوله توسط ارگان های مختلف، انتظار داریم معضل ورود فاضلاب و پساب‌های خانگی و همچنین کشت غیربهداشتی محصولاتی مانند سبزی و صیفی در مناطق جنوب و جنوب شرقی ساوه به صورت ریشه ای برطرف شود.

کد خبر 473227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha