شرکت‌های فناور کهگیلویه و بویراحمد در ۲ نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار بیش از ۷۰ میلیارد ریال و در ۶ ماه اول سال ۴۰ میلیارد ریال قرار داد تولید بستند و این برای استانی که همواره راه برون رفت از مشکلاتش را در خام فروشی و ایجاد صنایع بزرگ می‌دانست اتفاق مهمی است و باید این پاییز را فصل شکوفه دادن فناوری در استان کهگیلویه و بویراحمد نامید.

فناوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دولت‌ها در سالیان متمادی، شانس خود را روی بخش‌های مختلقی از ظرفیت‌های استان امتحان کرده اند تا این اقتصاد راکد را تکانی بدهند با این حال آب، نفت، کوه، جنگل، هوای خوب هیچ کدام نتوانست آنچنان که باید در اقتصاد استان و زندگی مردم تاثیر گذار باشند همانگونه که کشاورزی و دامداری هم در گذشته کمکی به توسعه پایدار این استان نکرده بود.

با این حال سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رئیس جمهور در چند سفری که به استان داشت بر حرکت استان به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان‌ها تأکید داشت. پیشنهادی که تحقق آن در ابتدا به چندین دلیل غیر ممکن می‌نمود.

نخست تفکر خام فروشی که به واسطه چاه‌های نفت، جنگل و آب فراوان در این استان نهادینه شده است و در نتیجه ایده‌هایی که از این نوع تفکر تراوش می‌کند کمتر به استفاده از ارزش افزوده حاصل از دانش و علم بهره برداری از این مواد معطوف می‌شود.

دوم آنکه هنوز هم بسیاری با تصور روزگاران گذشته به دنبال ایجاد صنایع چند ده هکتاری هستند در حالی که نه این استان چنین اراضی دارد و نه زیست بوم استان اجازه ایجاد چنین صنایعی را می‌دهد.

و در نهایت هم تفکر غالب دولت باید شغل ایجاد کند و تنها شغل دولتی می‌تواند درآمد زا باشد مهمترین مانع فرهنگی پیش روی اقتصاد نحیف استان بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با شناخت همه این چالش‌های فرهنگی و موانع ذهنی در استان بارها تأکید کرد آینده از آن دانش بنیان‌ها است و استان اگر به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش برود شانس موفقیت را دارد.

به عقیده ستاری ایجاد مراکز رشد و پارک علم و فناوری مهمترین زیرساخت و زمینه حرکت اقتصاد دانش بنیان است.

موفقیت در فن بازار

و حالا پس از یک سال از ایجاد پارک علم و فناوری استان آنچه که پیش بینی می‌شد در حال وقوع است و اقتصاد دانش بنیان استان در حال شکوفه دادن است. آنچنان که شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در بیستمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار با ارایه دستاوردهای منحصر به فرد خود، موفق به عقد تفاهم نامه و قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد ریال شدند.

در این نمایشگاه مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در ۲۰۰ غرفه آخرین دستاوردهای خود را، در حوزه‌های مختلف در معرض دید بازدید کنندگان تخصصی و عمومی قرار دادند.

وزارت علوم در بیستمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار علاوه بر یارانه فناوری، امتیاز ویژه ای برای شرکتهایی که در نمایشگاه موفق به عقد قرارداد شوند در نظر گرفته بود. که این موضوع در کنار مشوق‌های معاونت علم و فناوری برای دستگاه‌ها و افرادی که از محصولات فناوران داخلی استفاده کننند باعث شد این نمایشگاه مورد استقبال قرار بگیرد.

پنج شرکت آریو نت، صنعتگران زاگرس، پیشتازان، رایان وهونام سی سخت از کهگیلویه و بویراحمد نیز توانستند در این نمایشگاه با معرفی محصولات خود به بازار، قراردادهای قابل توجهی منعقد کنند.

شرکت صنعتگران زاگرس در این نمایشگاه قرارداد ساخت دستگاه CNC، دستگاه پرس وکیوم، اسکنر سه بعدی، پرینتر سه بعدی، دستگاه چاپ هیدروگرافی، دستگاه تزریق اپوکسی ودستگاه فانتا کروم با شرکت فولاد مبارکه، شرکت صنایع شیرآلات اکسیر و پارک گلستان امضا کرده است.

شرکت آریو نت نیز در این نمایشگاه موفق به بستن قرارداد با ثبت اسناد استان کهگیلویه و بویراحمد، مترو تهران، فرودگاه پیام وستاد مبارزه با مواد مخدر شد. این شرکت قرار است طراحی و تولید کارت شبکه RH، و ساعت دیجیتال تحت شبکه مترو تهران، دستگاه کنترل کننده سیستم ایمنی فرودگاه بین المللی پیام بر بستر فیبر نوری و ساخت دستگاه نشت یابی خط لوله نفت بر اساس سنسور فیبر نوری را برای شرکت ارتباط گستران انجام بدهد.

شرکت رایان نیز با واحد تعمیرات شرکت ملی نفت، مرکز رشد کشاورزی پارک کرمانشاه و سرمایه گذارانی از پاکستان، آذربایجان، عراق برای ساخت، صادرات و تولید انبود پهباد دراج وارد مرحله عقد قرارداد شده است.

شرکت پیشتازان نیز قراردادی در زمینه تولید بازیهای رایانه ای امضا کرد.

نمایشگاه‌ها زمینه تقویت تولید داخل است

در هفته پژوهش نیز شرکت‌های فناور و بخش خصوصی استان توانستند در نمایشگاهی که در استان برگزار شد بیش از ۵۰ میلیارد ریال قراردادمنعقد کردند.

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است نمایشگاه‌ها به دلیل حضور شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، محل مناسبی برای عرض اندام واحدهای تولیدی و خدماتی در حوزه‌های مختلف است.

شمس الدین هاشمی گفت: حضور در نمایشگاه‌ها رقابتی نظام مند و سالم ایجاد می‌کند که نتیجه آن، ایجاد کیفیت در ارائه محصولات خواهد بود.

وی رقابت و پیشی گرفتن شرکت‌های داخل به برندهای معتبر خارجی را از نکات حائز اهمیت این نمایشگاه‌ها و زمینه ای برای تقویت تولید داخل می‌داند.

هاشمی با بیان اینکه برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌ها زمینه آشنایی با نیازمندی‌های صنعت کشور و حرکت به سمت رفع این نیازها را فراهم می‌سازد، یادآوری می‌کند: در نمایشگاه‌ها فرصت گفتگو بین شرکت‌های تولیدی و سازمان‌ها فراهم می‌شود و اثر رقبای خارجی کمرنگ تر می‌شود.

جهش ۱۰۰ در صدی

پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد درکمتر از دو سال فعالیت توانسته زمینه حضور موفق و پر رنگ شرکت‌های فناور استان در نمایشگاه‌هایی همچون فن بازار و الکامپ، هفته پژوهش و نمایشگاه‌های خارجی را فراهم کند. با این حال موفقیت شرکت‌های فناور استان کهگیلویه و بویراحمد تنها به نمایشگاه‌ها محدود نمی‌شود.

در شش ماه اول سال ۹۸، ۴۰ میلیارد ریال قرارداد فروش محصول در پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد بسته شد که نسبت به سال قبل از آن رشد صد در صدی داشته است و این امتیاز بزرگی برای اقتصاد استان محسوب می‌شود. زیرا هم فناوری و فناوران استان به خود باوری رسیده اند که برای به دست آوردن سهمی از بازار تلاش کنند و وارد رقابت و عرضه نمایشگاهی شوند و هم مجموعه شرایط اقتصادی کشور باعث باز شدن چشم بازار و تغییر نگرش نسبت به محصولات ایرانی و بومی شده است.

در حال حاضر ۳۱ شرکت فناور در استان فعالیت دارند.

کد خبر 473193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha