مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

عزم جدی دولت یازدهم و دوازدهم به ثمر رسیدن پروژه‌ای ریلی در نیمه اسفندماه سال گذشته در گیلان شد که امروز با اراده ای راسخ‌تر برای ادامه آن جهت تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب در جهت رونق اقتصادی کشور تلاش می‌شود.

قطاری که رونق و برکت خواهد آورد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، راه‌آهن قزوین - رشت که در سال ۹۲ و زمان استقرار دولت یازدهم دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بود با اهتمام بی‌وقفه مسئولان طی استقرار دولت یازدهم و دوازدهم و اختصاص اعتبارات لازم با گذشتن از سد مشکلات بسیاری همچون شکافتن سنگ‌های سخت و تونل هایی که باید در دل کوه ایجاد می‌شد، ریزش تونل‌ها و اطمینان از استقامت پل‌هایی که می‌باید سال‌ها استوار بماند، به بهره‌برداری رسید.

 پیگیری‌ها برای بهره‌برداری از این پروژه فقط مختص استان نبود؛ از دستورات رئیس جمهوری گرفته تا پی‌جویی‌ها و بازدیدهای مکرر رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر، استانداران و دیگر مسئولان و دست اندرکاران بدلیل اهمیت این پروژه شبانه‌روزی بود.

 اما با وجود رسیدن قطار به ایستگاه رشت پرونده تکمیل پروژهای ریلی رشت - انزلی و رشت - آستارا همچنان باز است و مسئولان ارشد کشوری و استانی همچنان مترصد تکمیل زنجیره نوستراک شمال - جنوب هستند.

 راه‌آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه‌آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است.

اکنون فشار افکار عمومی در استان با راه‌اندازی قطار قزوین- رشت کاهش یافته و پیگیری چندانی از سوی مردم برای حرکت قطار در مسیرهای رشت - انزلی - آستارا نیست.

این موضوع خود بیانگر این است که دولت و دولتمردان در استان بدنبال انجام کار تبلیغاتی نیستند اما منافعی که از طریق تکمیل این پروژه نصیب استان و کشور می‌شود، آنقدر ارزشمند است که دولتمردان اهتمام دارند هرچه سریعتر و در زمان برنامه‌ریزی شده این طرح را به بهره‌برداری برسانند.  

 استاندار گیلان نیز روز گذشته (سه‌شنبه سوم آذر) برای آگاهی از چگونگی روند پیشرفت پروژه و مشکلات احتمالی پیش روی پیمانکاران و اتخاذ تصمیمات و راهکارهایی برای خروج پروژه از بن بست و تسریع در روند آن از مسیر بازدید کرد و تعدادی از مسئولان مربوطه و خبرنگاران نیز با وی همراه شدند، در فضایی که صدای بیل‌های مکانیکی و ماشین‌های مختلف سکوت طبیعت را بر هم زده بود افرادی با دستگاه‌های مختلف در حال کار بر سر این پروژه بودند، شاید صدای دستگاه‌ها نه تنها ناخوشایند بلکه گوشخراش بود اما دستکم نوید عدم تعطیلی پروژه‌های عمرانی و ادامه توسعه استان را در این شرایط سخت مالی دولت می‌داد.

استاندار گیلان در حاشیه این بازدید به منظور بررسی مشکلات موجود در اجرای این پروژه با بیان اینکه تکمیل به موقع راه‌آهن رشت - انزلی - کاسپین - آستارا با جدیت از سوی دولت دنبال می‌شود، بر شتاب در اجرای این پروژه و تحویل به موقع آن تاکید کرد.

ارسلان زارع با تاکید بر ضرورت رعایت مباحث زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی از مردم ساکن در طول مسیر، شوراها و دهیاران خواست تا برای تسریع در تکمیل این پروژه همکاری لازم را داشته باشند.

زارع با اشاره به یکی از مشکلات این پروژه در زمینه تامین مصالح اظهار کرد: اولویت اول تامین مصالح در این پروژه ماسه بادی است که ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط سازمان‌های بنادر و کشتیرانی و صنعت، معدن و تجارت گیلان تامین این مصالح تسریع شود.

 استاندار گیلان افزود: درحال حاضر دو میلیون تن مصالح در پشت سد شفارود وجود دارد که بایستی ماشین‌آلات اضافه شود تا سرعت دو چندان شود.

راه‌آهن رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه‌آهن قزوین- رشت مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می‌کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی و ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.

این پروژه در سه قطعه در حال ساخت است که دو ایستگاه پیربازار و بندرانزلی برای آن پیش‌بینی شده است.

در حال حاضر زیرسازی قطعات ۶ و ۷ در حال انجام می‌باشد و عملیات اجرایی قطعه ۸ به طول سه کیلومتر نیز طبق توافقنامه در تیرماه امسال با سازمان بنادر و دریانوردی تامین اعتبار و اجرا می‌شود.

 مقرر شده است تا سازمان منطقه آزاد کاسپین بخشی از هزینه ساخت و ارزیابی خط از ایستگاه پیربازار تا بندر کاسپین را تامین کند.

 برای خط ریلی رشت- انزلی تا پایان سال ۹۷ حدود ۲۶۷ میلیارد ریال هزینه شده و اعتبار ابلاغی برای سال ۹۸ آن ۸۹۲ میلیارد ریال بوده که برای تکمیل پروژه چهار هزار و ۵۸۸ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مسیر ریلی رشت - انزلی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد

 معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز مردادماه امسال در بازدید از پروژه رشت- انزلی با تاکید بر ضرورت تکمیل کریدور شمال - جنوب گفت: اهتمام داریم مسیر ریلی رشت - انزلی، تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

محمدباقر نوبخت افزود: بر خلاف مسیر ریلی قزوین – رشت، خط آهن رشت - انزلی جلگه‌ای و هموار است اما مشکل کنونی در این مسیر، استملاک اراضی است و اگر تملک این اراضی به تاخیر نیافتد، می‌توانیم آن را به موقع به بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل ادامه راه‌آهن قزوین - رشت در دو مسیر رشت - انزلی و رشت - آستارا ادامه داد: اجرای قطعات رشت - انزلی - آستارا می‌تواند کریدور شمال - جنوب را تکمیل کند.

نوبخت اظهار کرد: در واقع این کریدور فقط یک قطعه منفصله دارد و آن رشت – آستاراست ضمن اینکه قبلا قطعه منفصله کریدور تا قزوین بود و این کریدور، فقط مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به همه منطقه است و در حال حاضر در یک همکاری منطقه‌ای مشارکت می‌کنیم که این قطعه تکمیل شود.

وی افزود: این طرح آنقدر برای همسایگان ما مهم است که آماده شده اند در ساخت نیمی از آن مشارکت کنند و در زمان حاضر این مشارکت را با جمهوری آذربایجان در حال انجام هستیم بنابراین بایستی هر چه سریعتر مسیر رشت - انزلی و رشت - آستارا را تکمیل کنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: علاوه بر بخش مسافری که راه‌اندازی شده، بخش دیگر مربوط به حمل بار است و این فقط به معنای بارهایی که از رشت می‌آیند، نیست بلکه بایستی باری که از کشورهای همسایه می‌آید را نیز به مقصد انتقال دهیم.

وی با اشاره به لزوم عبور مسیر ریلی از اراضی کشاورزی و ضرورت تملک این اراضی، تأکید کرد که لازم است هرچه سریعتر اراضی این مسیر تملک شود.

به گفته نوبخت، چابهار تنها بندر اقیانوسی ماست و قطعه منفصله دیگر از چابهار تا زاهدان وجود دارد که با اتصال آن و نیز مسیری دیگر تا هرمزگان و سپس رشت، زمینه‌ساز حمل بار از طریق کشتی و ریلی، ممکن می‌شود و باید گفت که تکمیل این قطعه، موجب توسعه ملی می‌شود.  

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع مالی تامین شده و مشکلی برای تکمیل این مسیرها وجود ندارد، گفت: از ایستگاه پیربازار، یک شاخه به سمت انزلی و دیگری به سمت آستارا می‌رود و هم اکنون، کارهای عملیاتی از منطقه آزاد انزلی آغاز شده و تنها مشکل استملاک اراضی است.

یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل کریدور شمال - جنوب بوده است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه‌آهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می‌شود.

مسیر رشت - انزلی ۳۷ کیلومتر است که در سه قطعه با سه پیمانکار تعریف شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان‌های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

ظرفیت‌های گیلان برای بهره‌گیری از مسیر ریلی در صادرات

کشورمان ظرفیت‌های بسیاری دارد که مسئولان نیز اهتمام داشته‌اند تا با بهره گیری از این ظرفیت‌ها بتوانند با صادرات، به ارزش افزوده محصولات و کالاها فزونی بخشند که یکی از اقدامات انجام شده در این راستا، امضای موافقت‌نامه الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ در شهر آستانه پایتخت قزاقستان بود که در آذرماه سال گذشته لایحه آن به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای مفاد آن از هفته اول آبان ماه امسال، امکان افزایش صادرات ایران به پنج کشور عضو اتحادیه و همچنین بالعکس را فراهم می‌کند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union )که از جامعه اقتصادی اوراسیا ریشه می‌گیرد؛ در سال ۲۰۱۵ میلادی با حضور کشورهای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد؛ قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند و جمهوری اسلامی ایران نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه را امضا کرد. مطابق موافقت‌نامه اعضای اتحادیه، ۸۶۲ قلم کالا با کمترین تعرفه بین اعضا مبادله خواهد شد و با توجه به گستره و جمعیت تحت شمول بازار مصرف کشورهای عضو به خصوص روسیه، فرصت اقتصادی بزرگی پیش‌روی ایران به ویژه در شرایط تحریم گشوده شده و با عنایت به اشتیاق ده‌ها کشور دیگر برای عضویت در اتحادیه، افق روشن‌تری برای فعالیت‌های اقتصادی آن قابل ترسیم است.

گیلان با ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر مربع مساحت و ۲۷۰ کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر از چابکسر تا آستارا، از بندرها و اسکله‌هایی همچون کاسپین، انزلی، کیاشهر، چمخاله و آستارا و همچنین منطقه آزاد تجاری و صنعتی بندر انزلی و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا برخوردار است و ارتباط دریایی، زمینی و ریلی گیلان با کشورهای دیگر مزیت‌های این استان را دوچندان کرده است.

اکنون دبیرخانه اوراسیا در گیلان تشکیل شده و استاندار برای استفاده از ظرفیت استان در این بخش جهت رونق اقتصادی تاکید دارد.

ارسلان زارع با بیان اینکه عمده تولیدات صنعتی گیلان در بخش‌های سلولزی، فولاد، قطعه‌سازی خودرو، دارویی، سیمان، روغن موتور و پوشاک است، اظهار کرد: تلاش ما براین است تا صنایع موجود در مرکز استان و منطقه آزاد انزلی سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی و پیشرفت استان داشته باشد.

وی افزود: در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه‌های رئیس جمهوری و دولت زمینه صادرات کالاهای تولیدی استان بیشتر از گذشته فراهم شده است.

استاندار گیلان به رشد ۸۳ درصدی صادرات محصولات تولیدی گیلان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل اشاره و اظهار کرد: هدفگذاری صادرات امسال بر مبنای ۵۰۰ میلیون دلار است که ۴۰۰ میلیون دلار نیز از طریق منطقه آزاد انزلی، بندرکاسپین و انزلی پیش‌بینی شده است.

شناسایی فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری برای رونق صادرات

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان در این ارتباط معتقد است: استان ظرفیت‌های لازم را برای صادرات دارد.

یونس رنجکش افزود: تنوع گیلان در بخش تولیدات، خدمات و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در این زمینه به دلیل هم مرز بودن با یک کشور و همچنین وجود بنادر مختلف ارتباطی همچون کاسپین، انزلی و آستارا، خط ریلی آستارا - آستارا و بار انداز آن، راه‌اندازی شبکه ریلی رشت – قزوین و همچنین جاده مناسب ترانزیتی؛ این استان را به عنوان شاهرگ حیاتی صادرات تبدیل کرده که از دیرباز نیز راه‌های ارتباطی و موقعیت‌های ارتباط ساز گیلان مورد توجه قرار داشته است.

وی اظهار کرد: برای اینکه اقداماتی جدی‌تر در بحث توسعه صادرات، محصولات گیلان و ایران با برندهای ایرانی در بازارهای جهانی به ویژه حاشیه دریای کاسپین و اوراسیا عرضه شود؛ نیازمند ایجاد بسترهای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنایع تبدیلی هستیم که به همین لحاظ با توجه به فرصت های شناسایی شده در استان در مباحث مختلف صادراتی این شرایط اکنون در گیلان فراهم است تا با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فرصت‌های بالقوه موجود عملیاتی شود.

 وی ادامه داد: با توجه به فرصت‌های شناسایی شده در بخش‌های تولید انرژی، ایجاد کارخانه‌های مختلف در شهرک‌های صنعتی و سایر نقاط استان شاهد ابراز تمایل بسیاری برای سرمایه‌گذاری هستیم که ظرفیت‌های شناخته شده به متقاضیان معرفی و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی نیز انجام می‌شود.

رنجکش گفت: گیلان از لحاظ صنعتی، گردشگری و خدمات جاذبه‌های سرمایه‌گذاری دارد وبا وجود همه مشکلات موجود همواره شاهد تردد اتباع کشورهای مختلف به عنوان سرمایه‌گذار هستیم که در دیدارها و رایزنی های مقامات استانی به دنبال ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری خود و دریافت مجوزهای لازم در این زمینه هستند.

با توجه به پیشینه دیرین و غنی تجاری و انجام بیشترین حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسود (CIS) و اوراسیا در گیلان، با تشکیل میز اوراسیا با محوریت استان موافقت شده است.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ‌سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال جاری اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود. این موافقتنامه ۸۶۲ قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

 حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظرگردی گیلان

گیلان همچنین به علت جاذبه‌های طبیعی فرهنگی استانی گردشگری است و حمل ونق ریلی می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین گام‌ها در توسعه زمین منظرگردی برای گردشگری پایدار در استان است.

همایون کاوه کاهش آلودگی‌های محیطی و دسترسی ساده‌تر و ارزان‌تر برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری طبیعت محور گیلان را از مهمترین دستاوردهای اتصال راه‌آهن به استان عنوان کرد.

کاوه افزود: خط ریلی علاوه بر اینکه خطرات مسافرت جاده‌ای برای گردشگران را کاهش می‌دهد؛ امکان بهره‌مندی مسافران از منظرهای طبیعی استان بدون دست‌اندازی و یا ایجاد آلودگی در محیط شکننده و طبیعت آسیب‌پذیر گیلان را نیز فراهم می‌سازد.  

وی ادامه داد: حمل و نقل جاده‌ای آلودگی‌های محیطی فراوانی را در مسیر ایجاد می‌کند از این رو توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری، اقدامی وزین و محوری برای توسعه پایدار استان است.

کاوه، گردشگری طبیعت محور با دیدگاه توسعه پایدار را از بحث‌های روز برای توسعه اقتصاد گردشگری پاک گیلان ذکر کرد و گفت: استان مزیت‌های ارزنده‌ای برای گردشگری پاک دارد و یکی از این حوزه‌ها موسوم به زمین منظرگردی (ژئوتوریسم) است که امکان مسافرت و بهره‌مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان بسیار کوتاهی فراهم می‌کند.

دولتمردان دولت دوازدهم اهتمام دارند تا این پروژه هر چه سریعتر به سر منزل نهایی برسد که در این صورت علاوه بر تسهیل صادرات محصولات استان و دیگر استان‌های کشور، بدلیل کوتاه شدن مسافت بسیاری از کشورها را برای جابه جایی کالاهای خود از مسیر کریدور شمال - جنوب ترغیب خواهد کرد.

قطار گیلان قادر به حمل ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر خواهد بود.

کد خبر 473177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha