پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

در دنیا شخصیت‌هایی که آموزش میراث فرهنگی می‌دهند، زیاد نیستند. شاید بشود به «پاتریموینویا»، عروسک اسپانیایی و «دوکوموداکی»، عروسک‌ ژاپنی اشاره کرد. این شخصیت‌ها در حوزه‌ی میراث فرهنگی و میراث طبیعی برای کودکان و نوجوانان فرهنگ‌سازی می‌کنند.

عروسكی كه از  میراث فرهنگی می‌گوید

«سمانه آقائی‌آبچوئیه»، کارشناس موزه‌داری و مرمت آثار باستانی، عروسکی با نام «میراثک» ساخته که قرار است این عروسک برای کودکان و نوجوانان با شرح موضوع‌های میراث فرهنگی و طبیعی، فرهنگ‌سازی کند. او می‌گوید: «عروسک میراثک، یک نماد است.  او با سفر به گوشه و کنار کشور، درباره‌ی میراث فرهنگی و زبان مادری حرف می زند.»

آقایی درباره‌ی فعالیت‌های خود به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «در برنامه‌ریزی‌ای که برای شخصیت میراثک صورت‌گرفته، قرار است این عروسک در مراکز فرهنگی مانند موزه‌ها، مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها برنامه اجرا کند. در حقیقت میراثک، می‌خواهد پنجره‌ای نو برای آشنایی کودکان با میراث فرهنگی ایران باز کند.»

این کارشناس میراث فرهنگی می‌گوید: «میراثک، عروسکی به شکل دست راست است. پنج انگشت میراثک، نماد پنج قاره‌ی جهان هستند که با رنگ‌های مختلف نشان داده شده‌اند. صورت میراثک به شکل قلب طراحی شده تا نشانی از عشق و مهربانی و پیام‌آور صلح و دوستی کودکان ایرانی برای همه‌ی دنیا باشد.»

آقایی می‌گوید: «انتخاب فرم دست به مفهوم این شعر «عباس یمینی‌شریف» اشاره دارد که می‌گوید: دست در دست هم دهیم به مهر/میهن خویش را کنیم آباد/یار و غم‌خوار یک‌دیگر باشیم/ تا بمانیم خرم و آزاد.»

کد خبر 473119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha