همزمان با شدت گرفتن اعتراض‌های گسترده و سراسری علیه قانون تازه مهاجرت و شهروندی، دولت هند بودجه یک میلیارد دلاری سرشماری سال ۲۰۲۱ را تصویب کرد.

اخراج دانشجوي آلماني از هند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایمز هند، تصویب شدن بودجه یک میلیارد دلاری سرشماری سراسری سال ۲۰۲۱ از آن رو اهمیت دارد که برخی معتقدند دولت ملی‌گرای هند بخواهد از اطلاعات آن برای پیش بردن اهداف پنهان موجود در لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه افغانستان، بنگلادش و پاکستان بهره ببرد. هر چند نارندرا مودی، نخست‌وزیر و آمیت شاه، وزیر کشور هند گفته‌اند این دو ماجرا اساسا به هم ارتباط ندارند.

مجلس اعیان پارلمان هند دو هفته پیش یک لایحه جنجالی تصویب کرد که دادن حق شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را سرعت می‌بخشد. مخالفان معتقدند هدف از اجرای کردن این قانون برنامه دولت مودی برای فشار بیشتر بر ۲۰۰ میلیون مسلمان هندی و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی است. در اعتراض‌های سراسری و خشن دو هفته اخیر دست‌کم ۲۳ شهروند هندی کشته شده‌اند.

گفته می‌شود هدف از سرشماری سال آینده ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع برای ثبت هویت ساکنان عادی هند است؛ کسانی که دست‌کم شش ماه در یک محل زندگی کرده یا تصمیم داشته باشند بیش از شش ماه آنجا زندگی کنند. این به معنی ثبت هویت بسیاری از مهاجران و پیش‌درآمد برنامه دولت برای به حاشیه راندن اقلیت مسلمان هند باشد.

از سوی دیگر، دولت هند یک دانشجوی آلمانی را به اتهام دو بار حضور در اعتراض‌های خیابانی علیه قانون جدید مهاجرتی و شهروندی از این کشور اخراج کرد. جیکوب لیندنتال دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه چنای در جنوب هند است و هفته گذشته در دو راهپیمایی اعتراض‌آمیز خیابانی در دهلی‌نو شرکت کرده است.

لیندنتال ۲۴ ساله به رویترز گفته است مقام‌های اداره مهاجرت هند از او خواسته‌اند به دلیل انجام دادن فعالیت‌های سیاسی خارج از فضای دانشگاه و زیر پا گذاشتن قوانین مربوط به روادید دانشجویی زودتر از هند خارج شود. دو تصویر از این دانشجوی آلمانی با دو پلاکارد متفاوت در دست در فضای مجازی منتشر شده است.

کد خبر 473110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha