مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

شکرالله شیرخانی مجسمه‌ساز ایلامی گفت: خورده سنگ‌هایی به نوعی در قامت همه‌ی ما وجود دارد و اگر کسی بتواند خورده سنگ‌هایی که فرشته نیستند را از خود جدا کند ونازیبایی‌ها را از دورن خود بتراشد، هنرمند واقعی است.

تقدیر از شکرالله شیرخانی مجسمه‌ساز ایلامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، «شکرالله شیرخانی» هنرمند مجسمه‌سازی در اولین برنامه میراث ماندگار که به تجلیل از وی اختصاص داشت، اظهار کرد: هنر روزنه و پنجره‌ای است که ما را به جهان دیگر و به خداوند نزدیک کند، هنرمند به دنبال این همه است که چیزهای خارج از پنجره را به داخل بکشاند و چیزهایی را که نداریم را بیاورد و تا همه افراد جامعه از این نداشته‌ها بهره بگیرد.

وی گفت: من وقتی آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای خشن و کودکان کار را می‌بینم و وقتی می‌بینم فرهاد خسروی کودکان ۱۴ ساله مریوانی در برف‌های کردستان جان شیرین خود را از دست می‌دهد احساس می‌کنم هر انسانی که این درد را در درون خود لمس کند هنرمند است.

این هنرمند با تاکید بر اینکه هنرمند فقط نقاش و مجسمه‌ساز نیست، بلکه کسی است که دردهای جامعه را به درستی درک می‌کند، ادامه داد: میکل‌آنژ می‌گوید روزی تخته‌سنگی را از تپه‌ای به پایین می‌کشید، وقتی یک از دوستانش از او پرسید این تخته سنگ را کجا می‌بری جواب داد فرشته بسیار نازنینی در دل این سنگ اسیر است که می‌خواهم او را آزاد کنم. ماه‌ها گذشت و دوست میکل‌آنژ به کارگاه مجسمه‌سازی‌ وی رفت و دید فرشته‌ای بسیاربسیار نازنین در کارگاهش است، وقتی درباره نحوه درست کردنش پرسید، میکل‌آنژ جواب داد: من کاری نکردم فقط خورده سنگ‌هایی که فرشته نبودند را از آن تخته سنگ جدا کردم.

شیرخانی ادامه داد: این خورده سنگ‌ها به نوعی در قامت همه‌ی ما وجود دارد و این انگشتان هنرمند ماست که خورده سنگ‌هایی که فرشته نیستند را از ما جدا کند. هنر این است که ما بتوانیم به این نکته ظریف برسیم و وقتی در شهر عزیزم حضور مفاخر ارزشمند را می‌بینم به این اندیشه‌های والای آنان افتخار می‌کنم و به ایرانی بودن خودم فخر می‌فروشم.

وی با قدردانی از همه‌ی مدیران شهری که زمینه حضور هنرمندان را ایجاد کردند، گفت: روزی که شهردار اسبق ایلام مهندس «منصورپور» تندیس مادر را سفارش داد برای هنر و هنرمندان روز خوبی بود و شهردار کنونی ایلام نیز تلاش وافری کردند واین زمینه را به خوبی تداوم داده‌اند که ما در گوشه و کنار شهر این نوع نگاه را به خوبی می‌بینیم.

این برنامه با اجرای «محمد آقایی» برگزار شد و در آن «محمد جواد شوهانی» خواننده نام آشنای ایلامی اجرای زنده داشت.

شعر خوانی عبدالحسین رحمتی و فرهاد شاهمرادیان از دیگر برنامه‌های نخستین مراسم میراث ماندگار بود.

کد خبر 472944
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha