بانوی ۲۲ ساله‌ قزوینی و حافظ قرآن این روزها علاوه بر آموزش قرآن به روستائیان، با آموزش قالی‌بافی به‌دنبال این است چرخه تولید در روستا را نیز تقویت ببخشد.  

آموزش

 به گزارش همشهری آتلاین به نقل از فارس، حافظ قرآن می‌گوید: با استناد به حدیث امام صادق (ع) مبنی بر پرداخت زکات علم و دانش، آموزش قرآن را به روستا بردم و امیدوارم به برکت آن، در آینده‌ای نزدیک رونق تولید در روستایمان محقق شود.  

 از همان کودکی علاقمند به فراگیری قرآن بود و رویای حافظ و قاری شدن را در ذهنش می‌پروراند تا با گذر زمان و با ارادۀ محکمش و با استعانت از خداوند به این رویا جامۀ عمل بپوشاند.  

۲۲ سال از عمرش می‌گذرد و امروز توانسته به بخشی از این آرزوی دیرینۀ خود دست یابد که البته به گفتۀ خودش، برکات بسیاری بر زندگیش جاری شده که تمام این برکات را مدیون و مرهون قرآن کریم است.  

حفظ و بازخوانی آیات قرآن، امروز بهانه‌ای برای دختر جوانی شده است تا زکات علمش را در تدریس به شاگردانش بپردازد و در کنار تدریس و آموزش قرآن، به کارآفرینی و رونق تولید نیز مشغول شود و البته با ترجمۀ آیات الهی، انگیزه و امید را در روستا زنده کند.  

روستای چاریس، بعد از شهر محمودآباد و قبل از پلیس راه نظام آبادِ استان قزوین همان مقصدی است که این دختر جوان در آن رشد یافته و به برکت قرآن، اتفاق‌های مناسبی در زندگیش ساری و جاری شده است.  

سیده بهناز بابایی‌چگینی، دارای مدرک دیپلم کامپیوتر، متولد ۱۳۷۶ از جوانان فعالی است که تنها دو سال از آشنائیش با قرآن می‌گذرد که در همین دو سال اتفاقات خوبی برایش در زندگی رقم خورده است.  

از وی دربارۀ شروع زندگی در مسیر قرآن می‌پرسیم و در جوابم می‌گوید: ابتدا کارآموزی در حوزۀ روخوانی، آموزش و حفظ قرآن را از دو سال گذشته در کانون پرورشی «فرزندان روح الله» قزوین زیرنظر کمیتۀ امداد امام خمینی آغاز و جزء یک و جزء سی قرآن را حفظ کرده‌ام و در حال حاضر هم جزء دوم قرآن را حفظ می‌کنم.  

بابایی‌چگینی به مهم‌ترین محرک برای آموزش قرآن اشاره و بیان می‌کند: امام صادق (ع) در حدیثی بیان می‌کنند که: «هر چیزی زکاتی دارد و زکات علم و دانش، آموختن آن به اهلش است»، بنده هم با استناد به این حدیث سعی کردم با آموزش قرآن به روستائیان در منزل، زکات آن را بپردازم.  

این جوان فعال قرآنی و خوش ذوق در ادامۀ فعالیت‌هایش برایمان می‌گوید: در حال حاضر، ۲۰ نفر دانش‌آموز ثابت و گاها ۳۰ نفر دانش‌آموز در کلاسهای قرآن حضور دارند که ۴ نفر از آنها، یک جزء از قرآن کریم را حفظ کرده و تعدادی نیز در حال اتمام جزء یک هستند و تعدادی از دانش‌آموزان و مادران نیز برای روخوانی در کلاس‌ها حضور دارند.  

وی عنوان می‌کند: علاوه بر کلاس‌های قرآن، کلاس‌های احکام، مشاورۀ خانواده و پیشگیری از اعتیاد با هماهنگی شبکۀ فرهنگی کمیته امداد با روستائیان در منزل شخصی دایر می‌شود.  

بابایی چگینی ادامه می‌دهد: دورۀ آموزشی ۶ ماهه قالی‌بافی را گذراندم و در حال حاضر قالی بافی را به تعدادی از شاگردان کلاس قرآن، مادران و دختران بازمانده از تحصیل آموزش می‌دهم تا کمک هزینه‌ای برای تامین زندگیشان باشد و طرح اکرام و روضه‌خوانی بانوان با همکاری شبکۀ فرهنگی کمیته امداد اجرا می‌شود.  

فراگیری قرآن با این شوق و علاقه، توجهم را نسبت به این جوان بیشتر جلب می‌کند و می‌پرسم، چه شد که به سمت قرآن آمدید؟ پاسخ این جوان برایم جالب و البته تامل برانگیز بود.  

وی ادامه می‌دهد: بنده علاقمند به قرآن و به دنبال حفظ و یادگیری این کتاب الهی بودم؛ گاها در رسانۀ ملی صوت و قرائت قاریان قرآن را گوش می‌دادم و همین موضوع انگیزه‌ام را برای فراگیری قرآن و حضور در کلاس‌های آموزشی قرآن را دوچندان می‌کرد.  

فراگیری قرآن آرامش خاصی به انسان می‌دهد

این حافظ قرآن در ادامه به رمز جاذبۀ قرآن می‌پردازد و عنوان می‌کند: جذبۀ این کتاب الهی غیرقابل توصیف است و به هم‌سالان خودم پیشنهاد می‌کنم که حتما در مسیر قرآن قرار بگیرند چراکه فراگیری آیات قرآن و انس با آن، آرامش خاصی را به لحاظ روحی و روانی به انسان منتقل می‌کند و نمی‌توان این حس و آرامش را توصیف کرد.  

بابایی‌چگینی از عدم توجه به کتاب الهی گلایه و اضافه می‌کند: امروز قرآن مورد غفلت واقع شده است و برای زدودن این غفلت باید در این مسیر قدم برداریم.  

این جوان خوش ذوق قرآنی بخشی از موفقیت‌های زندگیش را به برکت حفظ قرآن می‌داند و اظهار می‌کند: از زمانی که حفظ قرآن را آغاز کردم، برکات بسیاری را در زندگیم جاری شده است و قرآن ذهن انسان را روشن‌تر می‌کند؛ برای نمونه با حفظ قرآن توانستم در امور تحصیلم موفق‌تر و تمرکز و تسلط بیشتری بر آنها داشته باشم و موفقیت‌های زندگیم دوچندان شده است.  

وی می‌گوید: قرآن در بُعد اعتقادیم نیز تاثیرگذار بوده است و از زمانی که در مسیر حفظ قرآن قدم برداشتم، نسبت به رعایت حجاب توجه بیشتری داشته و حجابم کامل‌تر شده است و چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کردم.  

وی چشم‌انداز روشنی را برای آینده‌اش ترسیم می‌کند و با صراحت و اطمینان خاطر یادآور می‌شود: علاقمندم که حافظ کل و قاری قرآن باشم و مطعمن هستم که به این هدف خواهم رسید چراکه به خودم ایمان دارم و آرزو دارم شاگرانم نیز ادامه دهندۀ این مسیر و حافظ قرآن شوند.  

آموزش قالی‌بافی به روستائیان

این حافظ قرآن بیان می‌کند: دوره‌های آموزشی قالی بافی با همکاری کمیته امداد به مدت ۶ ماه در روستا برگزار شد که در این دوره، برای هر نفر یک دار قالی اختصاص داده شود بود؛ این دوره را به خوبی فرا گرفته و از فرصت یادگیری و آموزش قالی به دیگران استفاده کردم؛ در حال حاضر در روستا قالی بافی را به روستائیان آموزش می‌دهم و درنظردارم تا آموزش‌های قرآن و قالی بافی از روستا به شهر ارتقا دهم.  

حافظ قرآن به دغدغه‌هایش می‌پردازد و ادامه می‌دهد: برای آموزش قرآن و قالی بافی باید فضای کافی و مناسبی وجود داشته باشد و این در حالی است که حسینیۀ روستای ما به عنوان تنهاترین مکان، برای ارائه این آموزش‌ها در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و مجبور شدم با هماهنگی پدرم، کلاس‌ها را در منزل شخصی برگزار کنم که البته به دلیل فضای محدود منزل هم با مشکل رو به روهستیم.  

بابایی‌چگینی تصریح می‌کند: سختی بسیاری برای رفت و آمد به شهر و حضور در کلاس‌های قرآن وجود دارد و وسیلۀ نقلیه برای جابه جایی مسافران وجود ندارد؛ برای تردد در شهر باید از خودروهای بین راهی استفاده کنیم اما زمانی که انسان با قرآن انس می‌گیرد در برابر سختی‌ها، انگیزه پیدا کرده و سختی‌ها را به جان می‌خَرد.  

جوان فعال قرآنی مطرح می‌کند: دارهای قالی با دارا بودن قاب بزرگ، تکمیل نشده است اما در صورت تکمیل به فروش می‌رسد و امیدوارم صنعت قالی بافی در روستا رونق بگیرد.  

این جوان کارآفرین ادامه می‌دهد: از مسؤولان درخواست داریم تا اختصاص فضای مناسبی در روستا از جمله حسینیه را برای ما پیگیری کنند تا بتوانیم کلاس‌ها را در فضای مناسب‌تری برگزار کنیم و اردوهای زیارتی و جوایز بیشتر برای دختران و بازماندگان تحصیل برای جذب بیشتر درنظرگرفته شود.  

وی می‌گوید: ما وسیلۀ نقلیه را برای رفت و آمد به شهر نداریم و همین موجب ترک تحصیل روستائیان می‌شود لذا از مسؤولان درخواست داریم تا ماشینی را برای روستائیان در نظربگیرند و افرادی که علاقمند تحصیل هستند در شهر حضور داشته باشند.  

کد خبر 472936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha