رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان گفت: ۶۰۰ هکتار از مراتع روستاهای اسلام دشت، ده بنیاد، دره هرد و گوریچه در حوزه سد آزاد در این شهرستان که از نظر پوشش گیاهی جزو مراتع فقیر محسوب می‌شوند، قرق و حفاظت شد.

سد آزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شاهرخ محمودی  اظهار کرد: برای تجمیع تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف اداره منابع طبیعی در یک حوزه و همچنین صرفه جویی در زمان و نیروی متخصص ناظر بر پروژه‌ها، عملیات قرق و حفاظت همگام با اجرای سایر عملیات و پروژه‌های آبخیزداری و کپه کاری در این حوزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات قرق باعث ایجاد امنیت زیستی برای اهالی و دامداران منطقه است، افزود: دامداران و مجریان طرح‌های مرتعداری باید همکاری لازم را در امر قرق مراتع مذکور انجام داده و به مدت یکسال از ورود دام به مناطق احیایی جلوگیری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی سال‌های اخیر، قرق به عنوان یکی از عملیات‌های اصلاحی مهم در بحث احیای مراتع مطرح است که باعث تولید علوفه، حفاظت خاک و بهبود پوشش گیاهی سطح مراتع می‌شود.

محمودی اضافه کرد: شرکت هوار گستر زریبار به عنوان پیمانکار پروژه، تابلوی مشخصات پروژه را در ابتدای حوزه سد آزاد نصب کرده و بنر اطلاعیه قرق را بر روی دیوار مساجد روستاها نیز برای اطلاع عموم الصاق کرده است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

کد خبر 472921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha