برنامه‌ریزی برای رشد سرمایه‌گذاری در نصف جهان به پشتوانه فرصت‌ها و ظرفیت‌های بیشماری که در بخش‌های مختلف این استان وجود دارد، مسیری امن برای عبور از سیاه‌چاله‌های عمیقی است که شرایط اقتصادی فعلی آن را به وجود آورده است.

سرمایه‌گذاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اقتصاددانان سرمایه را نیروی محرکه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و اعتقاد دارند بین رشد و میزان سرمایه‌گذاری رابطه قطعی و اجتناب‌ناپذیری برقرار است که دستیابی به اولی را بدون کاربرد دیگر غیرممکن می‌سازد.

در شرایط امروز کشور که دشمن با تمام قوا یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه کشورمان به راه انداخته، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف برای رونق بخشی به اقتصاد کشور و ترمیم زخم‌های اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی، گردشگری و علمی کشور از مناطق پر ظرفیت برای سرمایه‌گذاری است اما بر اساس جدیدترین آمار در این زمینه در بین ۱۰ استان آخر قرار دارد و به گفته صاحبنظران حتی یکی از استان‌های سرمایه‌گریز محسوب می‌شود.

رتبه اصفهان در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌ها ۲۱ است و در برخی نماگرها مانند ثبات اقتصاد کلان رتبه ۲۳ و در فرهنگ وفای به عهد رتبه ۲۸ را دارد. ثبات اقتصاد کلان مربوط به مسائلی مانند بی ثباتی مقررات و نوسان نرخ ارز و نماگر فرهنگ وفای به عهد مربوط به صداقت و درستی و وعده‌های مسئولان است.

به گفته مسئولان، اصفهان با برخورداری از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی در بسیاری از شاخص‌های کسب و کار و سرمایه‌ای در بین پنج استان آخر است. نسبت سپرده‌های بانکی به تولید ناخالص داخلی در استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر اما نسبت تسهیلات بانکی به تولید ناخالص داخلی از متوسط کشوری، پایین‌تر است.

کارشناسان مسائلی مانند امنیت سرمایه، نگرش‌های نادرست، نقص در قوانین، بالا بودن خطرپذیری، رقابت نابرابر بین دولت و بخش خصوصی، موانع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نظام بانکی و بیمه، سخت گیری و کاغذ بازی اداری، مالیات و بی ثباتی در تصمیم گیری‌ها را از موانع سرمایه گذاری برشمرده‌اند.                           

۲۲ تیرماه ۹۷ بود که نخستین درگاه سرمایه گذاری اینترنتی استان اصفهان به منظور تسهیل امور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، پوشش حمایتی ویژه، تسهیل و پیگیری امور اداری مربوط به فعالان اقتصادی از طریق دستگاه‌های اجرایی، تشکیل جلسات ارتباطی موثر میان شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در عرصه تولید و صادرات کار خود را آغاز کرد.

محسن مهرعلیزاده استاندار وقت اصفهان در آیین راه‌اندازی این درگاه، برطرف کردن موانع سخت بروکراسی به عنوان مهمترین چالش توسعه این استان را مهم ترین هدف این طرح بیان کرد.

در طرح درگاه سرمایه‌گذاری استان همه مسیرهای اخذ استعلام‌ها و مجوزهای اداری را به نیابت از سرمایه‌گذاران طی می‌شود و اطلاعات مربوطه به صورت شفاف در اختیار همه سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد. سرمایه‌گذاران با استفاده از این درگاه نیازی به مراجعه حضوری ندارند و مجوزهای سرمایه‌گذاری در این درگاه بصورت بی نام صادر می‌شود.

امسال بیش از چهار هزار و ۳۰۷ میلیارد ریال برای توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی موجود این استان سرمایه‌گذاری شده است. این را سید حسن قاضی‌عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان می‌گوید.

وی افزود: این میزان سرمایه‌گذاری در نتیجه صدور ۱۰۷ فقره پروانه برای توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی موجود استان اصفهان با ظرفیت اشتغال یک‌هزار و ۵۷۶ نفر در ۶ ماهه نخست سال‌جاری صورت گرفته است.

به گفته وی این آمار در ۶ ماهه نخست سال گذشته شامل ۹۹ فقره پروانه با سرمایه‌گذاری افزون‌بر سه هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال بود که امسال از نظر تعداد هشت درصد و در سرمایه‌گذاری ۲۸.۸ درصد افزایش یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان بیان کرد: همچنین نیمه نخست سال‌جاری ۵۲۵ فقره پروانه ایجادی و توسعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار و ۶۳۹ میلیارد ریال صادر شد که پیش‌بینی می‌شود برای ۱۱ هزار و ۴۳۳ نفر شغل ایجاد کند.

وی اضافه کرد: بیشتر این واحدهای تولیدی در زمینه‌های مرتبط با صنایع نساجی و غذایی فعالیت می‌کردند که با افزایش نرخ ارز، توجیه اقتصادی پیدا کرده و به چرخه تولید بازگشتند.

تحقق اشتغال پایدار با رشد سرمایه گذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان با اشاره به ظرفیت بالاجهت حضور بخش خصوصی در بخش‌های گوناگون گفت: آهنگ سرمایه گذاری در این استان شتاب گرفته است.

قاضی عسگر افزود: تکمیل چرخه تولید پوشاک در حوزه نساجی پیگیری می‌شود تا از صفر تا ۱۰۰ تولید در استان انجام شود که در این راستا راه اندازی ۲ شهرک در شهرهای اصفهان و کاشان در دستور کار است.

وی افزود: طرح عملیاتی راه اندازی این شهرک‌ها آماده شده و بر اساس پیش بینی‌ها نزدیک به ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد که در نهایت ارزش افزوده پوشاک هم به مردم کشورمان باز خواهد گشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان بیان کرد: در حوزه ریلی نیز نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد ریال طرح در استان داریم که به دنبال جذب سرمایه گذار با روش فاینانس هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان اضافه کرد: توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری، صنایع دستی و تعیین حوزه‌های گردشگری از اولویت‌های سرمایه گذاری در استان اصفهان است به گفته قاضی عسگر، ظرفیت بالای گردشگری در محور غرب استان اصفهان نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به منطقه قامشلو، شهر زیرزمینی کردعلیا، سد خمیران، افوس، بویین و میاندشت اشاره کرد.

وی عنوان کرد: اینها فرصت بسیار خوبی جهت رونق اقتصادی در استان اصفهان است و در شرایطی که شاخص بیکاری استان پذیرفتنی نیست، باید تلاش کنیم با ایجاد اشتغال پایدار در این بخش به کاهش نرخ بیکاری کمک کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار اصفهان بر ضرورت برنامه ریزی جهت جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی اشاره و بیان کرد: ایجاد شهرک فرودگاهی در کنار فرودگاه اصفهان نیز در دستور کار است تا با بهره برداری از آن به جذب بیشتر گردشگران خارجی کمک کند.

وی افزود: در شرایط کنونی با همدلی مدیران به دنبال شناسایی مسائل و مشکلات کنونی صنعت در استان اصفهان هستیم و باید با همه توان نیز به دنبال راهکارهای برطرف کردن آنها باشیم.

نبود سرمایه در گردش، چالش صنایع اصفهان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در این خصوص گفت: ۴۰۰ واحد صنعتی بزرگ این استان نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال و ۴۰۰ میلیون دلار در بخش ارزی تسهیلات سرمایه در گردش و ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بازسازی و نوسازی تجهیزات دارند.

ایرج موفق افزود: استان اصفهان دارای حدود ۹ هزار و ۵۶۰ واحد صنعتی و تولیدی است که از بین آنها ۴۰۰ واحد بزرگ نیازمند سرمایه در گردش شناسایی شدند.

وی حفظ اشتغال موجود و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و واحدهای صنفی را از اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خواند و اظهار داشت: در این جهت نیازهای این واحدها شناسایی و برنامه‌هایی برای رفع مشکلات آنها تدوین شد.

موفق با اشاره به سه هزار و ۷۸۰ طرح نیمه تمام صنعتی در استان اصفهان، اضافه کرد: از میان آنها یکهزار و ۵۲۵ طرح پیشرفت بالای ۶۰ درصد دارند و نیازمند تسهیلات برای تأمین تجهیزات و راه اندازی خطوط تولید به میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال و ۷۵۰ میلیون دلار است.

موفق ، سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن را اول و از نظر ذخایر معدنی دوم اعلام کرد.

همچنین به گفته سیدعلی اصغر میر محمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از ۹۲۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات که به واحدهای تولیدی در کشور تخصیص یافت ۶۶ هزار میلیارد ریال آن با سهم هفت درصد متعلق به استان اصفهان است که رتبه نخست را دارد. همچنین ۶۷ درصد از تسهیلات اختصاصی به واحدهای تولیدی در اصفهان مربوط به صنعت و معدن بود درحالیکه این رقم در متوسط کشوری ۳۰ درصد است.

گردشگری، مسیری هموار برای سرمایه گذاری

۳۷۱ طرح گردشگری با بیش از سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زمان حاضر در استان اصفهان در دست اجراست. این را استاندار اصفهان می‌گوید.

عباس رضایی افزود: چند موضوع برای توسعه گردشگری در دستور کار مسوولان استان اصفهان قرار دارد که نخستین آن، هتل‌سازی است که در زمان حاضر چند هتل در این خطه در دست احداث می‌باشد.

استاندار اصفهان، راه اندازی خطوط پروازی مختلف و جدید را نیز از دیگر اولویت‌های مدیریت استان برای توسعه گردشگری عنوان و اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده به‌ویژه در ۲ ماه اخیر این موضوع توسعه یافت و خیلی از مسایل رفت و آمد، حل و فصل شد.

رضایی همچنین با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ هزار نفر در ۱۹۹ رشته صنایع دستی در استان اصفهان، گفت: تعداد آثار تاریخی ثبت شده در استان ۲۲ هزار اثر و این خطه خاستگاه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه از فروردین تا مهر امسال حدود ۳۳۰ هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان سفر کردند، اضافه کرد: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد دارد.

استاندار اصفهان به طرح قطار پُر سرعت اصفهان - تهران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این یک طرح ملی است که جنبه حیثیتی برای نظام و انقلاب اسلامی دارد.

رضایی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر مسئله تحریم‌ها حل و فصل و طرح قطار پر سرعت اصفهان - تهران بهره‌برداری شود، تصریح کرد: در شرایط تحریم توانستیم این طرح را دایر کنیم و ایجاد زیر ساخت‌های آن در حال اجراست و با چند شرکت از جمله چینی‌ها قرارداد منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از بانک‌های چینی اقدام‌هایی در این زمینه انجام و ۴.۶ میلیارد یوآن داد، خاطرنشان کرد: با این حال دچار مشکلاتی در این طرح به‌دلیل تحریم‌ها و در بخش اعتبارات اسنادی (ال سی) هستیم.

قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران یکی از طرح‌های مهم ملی است که ۴۲۲ کیلومتر خط ریلی دارد و دست‌کم ۳۰۰ کیلومتر آن در محدوده استان اصفهان است. این طرح با اعتبار بالغ بر ۱۳ میلیارد یوآن (واحد پول چین) فاینانس شده است.

استاندار اصفهان گفت: تا کنون یکهزار و ۲۰۰ فناوری و محصول توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان تجاری سازی شده است.

رضایی با بیان اینکه آثار این ظرفیت‌های بزرگ می‌تواند خود را در صنایع کوچک و بزرگ استان نشان دهد، اضافه کرد: اکنون بیشترین قطعه‌سازان کشور در استان اصفهان فعالند و نقش اساسی در چرخه صنعت و تولید دارند.

وی با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند منکر جایگاه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان شود، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فولاد کشور توسط فولاد اصفهان ساخته می‌شود و هر روز طرح‌های جدید دارند.

استاندار به برخی دیگر از توانایی‌های صنایع اصفهان از جمله نساجی و همچنین بالا بودن میزان صادرات اشاره و تأکید کرد: در یک کارخانه در این استان تا چهار هزار و ۸۰۰ کارگر کار می‌کنند بدون اینکه یک روز تولید آنها عقب بیفتد.

شرکت‌های دانش بنیان اصفهان، پیشتاز سرمایه گذاری

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اما می‌گوید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این شهرک و شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان، سه برابر دولت است و این استان در این زمینه رتبه نخست را دارد.

جعفر قیصری گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور اصفهان را یکهزار و ۴۷۰ میلیارد تومان در سال گذشته بیان کرد و افزود: اگر کشور به سمت توسعه این شرکت‌ها و واحدها حرکت کند و صنایع، مردم و مسئولان از فناوری‌ها و محصولات آنها استفاده کنند، این گردش مالی و اشتغال ناشی از آن چند برابر و مشکل بیکاری حل می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان رتبه دوم کشوری پس از تهران را در زمینه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور دارد، اظهار داشت: در زمان حاضر ۵۱۹ شرکت دانش بنیان و واحد فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.

قیصری با اشاره به سه پارک علم و فناوری شیخ بهایی، ابوریحان و غیاث الدین کاشانی در استان اصفهان، اضافه کرد: هشت مرکز رشد واحدهای فناور از جمله مراکز رشد تخصصی هنر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی و منابع طبیعی و فولاد و هفت مرکز نوآوری و شکوفایی نیز در استان فعال است که انواع خدمات و حمایت‌ها مانند مشاوره و مالی در آنها توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ارائه می‌شود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهانادامه داد: چشم انداز شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، راه اندازی ۱۰ پارک علم و فناوری در این مجموعه است هرچند در زمان حاضر توجه ما بیشتر به توسعه کیفی شرکت‌های دانش بنیان و افزایش اشتغال است.

قیصری با اشاره به اینکه از بین شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور، ۲۰۰ واحد در پارک علم و فناوری، ۲۰۰ واحد در مراکز رشد و یکصد واحد در مراکز رشد مقدماتی مستقر هستند، گفت: این شرکت ها، زمینه اشتغال هفت هزار و ۱۳۴ دانش آموخته دانشگاهی را فراهم کردند که ۵۰۰ تَن از آنها تحصیلات دکترا دارند.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از شاغلان در این واحدها، بانوان تحصیلکرده هستند، خاطرنشان کرد: هزینه ایجاد هر شغل برای یک دانش آموخته در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یک سوم هزینه ایجاد شغل در کشور و نرخ موفقیت این شرکت‌ها ۷۰ درصد است درحالیکه این میانگین در خارج شهرک ۱۰ درصد می‌باشد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اجرای یکهزار و ۵۰۰ طرح پژوهشی و فناوری در این شهرک و تجاری سازی یکهزار و ۲۰۰ خدمت فناورانه، گفت: تا کنون ۷۶ فناوری منجر به ساخت خط تولید در صنایع مختلف شده است.

ضرورت تشکیل کمیته صیانت از سرمایه گذاری

یک سرمایه گذار و موسس واحدهای تولیدی در اصفهان معتقد است با توجه به مشکلات موجود، تشکیل کمیته صیانت از سرمایه گذاری در اصفهان با هدف حمایت هرچه بیشتر از سرمایه گذاران ضروری است.

مسعود صرامی با اشاره به اینکه این موضوع در اتاق بازرگانی اصفهان پیگیری شده است، ادامه داد: انتظار می‌رود که با هم اندیشی و رایزنی با نهادهای مختلف، کمیته صیانت هرچه سریع تر قابلیت اجرایی پیدا کند و پیگیر چالش‌ها و مشکل‌های موجود باشد.

صرامی با اشاره به مشکلات و موانع اجتماعی برای سرمایه گذاری گفت: برخی مواقع تصمیم گیری فردی مانع از اجرای طرح‌های سرمایه گذاری جدید می‌شود اما با استفاده از ابزار و قدرتی که کمیته صیانت از سرمایه گذاری دارد می‌توان مانع این شد که افراد به جای قانون برای سرمایه گذاران تصمیم بگیرند.

این سرمایه گذار و کارآفرین تأکید کرد: اگر کمیته صیانت تشکیل شود حتی با وجود تغییر و تحول در مدیریت ها، خدشه ای در روند حمایت از سرمایه گذاری به وجود نمی‌آید و سرمایه گذاران با اطمینان به کار خود ادامه می‌دهند.

اقتصاد دانان نیز، مواردی مانند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و اجرایی کردن قوانین موجود را از جمله وظایف کمیته صیانت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی عنوان می‌کنند و تأکید دارند که این کمیته باید از جایگاه مناسب و مورد قبول همه مسئولان برخوردار باشد.

استان اصفهان دارای ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال بیش از ۲۶۰ هزار تَن است.

کد خبر 472878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha