کارشناس نظارت بر مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس درشرق استان گلستان از آحاد مختلف مردم این شهرستان خواست تا از خرید کالای سلامت محور وارداتی بدون برچسب اصالت و سلامت معتبر، خودداری کنند.

کالای وارداتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کامبیز ساتلیخ محمدی در سومین جلسه کمیته مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور گنبدکاووس گفت: خرید و استفاده از کالاهای سلامت محور وارداتی بویژه انواع دارو، مکمل، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و تجهیزات و ملزومات پزشکی که فاقد برچسب اصالت و سلامت معتبر باشند، بعضا عوارض ناگوار و جبران ناپذیری را بر سلامت فرد می‌گذارد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه شهروندان به نشانه‌های اصالت و مجاز بودن کالای سلامت محور وارداتی هنگام خرید، افزود: یکی از راه‌های بررسی صحت اصالت و سلامت کالای سلامت محور وارداتی، برچسبی است که فقط سامانه پیامکی "۲۰۰۰۸۸۲۲" روی این کالاها درج شده باشد.

ساتلیخ محمدی اضافه کرد: ارسال کد ۱۶ رقمی مخفی روی برچسب اصالت کالا به سامانه پیامکی "۲۰۰۰۸۸۲۲" و دریافت پاسخ تایید اصالت کالا فقط از همین شماره و همچنین اسکن بارکد دو بعدی بر روی برچسب اصالت کالا از طریق نرم افزار TTAC و دریافت تایید اصالت کالا از دیگر راه‌های استعلام اصالت و سلامت کالای وارداتی است که بایستی مورد توجه شهروندان قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی کالای سلامت محور وارداتی در بازار که بعضا به صورت قاچاق و غیرمجاز وارد شده‌اند، بیان کرد: در بسیاری از مواقع، شهروندان بدون توجه به نکات و دستورالعمل بررسی اصالت و سلامت کالا، به خرید و مصرف کالااقدام می‌کنند و بعضا دچار عوارض ناگواری نیز می‌شوند.

این کارشناس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همچنین با تاکید بر ضرورت توجه و اهتمام جدی به آموزش گروه‌های مختلف مردم از جمله کارمندان، اصناف، بانوان، دانش آموزان و دانشجویان نسبت به عواقب خرید و مصرف کالای سلامت محور وارداتی بدون برچسب اصالت و سلامت معتبر، گفت: کارشناسان مرکز بهداشت آمادگی دارند با همکاری دیگر ادارات و نهادها درخصوص ارائه مباحث آموزشی اقدام کنند.

برخی اعضای حاضر در جلسه هم برلزوم نظارت بیشتر بر مراکز پخش مواد غذایی و واحدهای صنفی عرضه کننده این مواد، افزایش نظارت و کنترل بر ورود مواد غذایی خارجی در گمرکات استان گلستان بویژه ورود چمدانی انواع شکلات خارجی، بازدید مستمر از آرایشگاه‌های زنانه و جلوگیری از عرضه و فروش لوزام آرایشی و بهداشتی توسط این واحدها، ارائه گزارش ماهانه کشف کالای سلامت محور وارداتی و قاچاق ازسوی دستگاه‌های متولی بالاخص انتظامی و صنعت، معدن و تجارت به دبیرخانه کمیته مبارزه با این کالاها در گنبدکاووس تاکید کردند.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان استان گلستان از نظر وسعت است.

کد خبر 472870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha