مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از تدوین طرح اطلس زبانی این استان خبر داد و گفت: در این طرح نمونه گویش ۲۵۰ منطقه این استان گردآوری و آوانویسی شده است.

طرح زبان فارسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فریدون فعالی  به کاربردی کردن پژوهش‌های حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته بیشتر پژوهش‌ها در حوزه میراث فرهنگی بود اما تاثیر گردشگری و صنایع دستی بر اقتصاد گردشگری موجب شد تا پژوهش‌ها به سوی این حوزه‌ها سوق داده شود.

وی با اشاره به اینکه با توسعه گردشگری و برنامه‌های مبتنی بر آن، اهمیت مطالعات علمی و پژوهشی در این حوزه نیز بیشتر شده است اظهار داشت: هم اکنون ۲ طرح راهبردی و جامع گردشگری استان کرمان در حال انجام است.

فعالی با اشاره به اینکه بدون شک ماحصل پژوهش‌ها در پیشبرد اهداف صنعت گردشگری استان کرمان موثر خواهد بود، بیان کرد: هریک از پژوهش‌های انجام شده می‌تواند راهکاری برای اقتصادی کردن حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به انجام طرح‌های علمی و پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و موسسات دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: تدوین طرح جامع گردشگری استان کرمان و مستندسازی نسخ خطی و دستبافته‌های روستایی در حوزه صنایع دستی از جمله همکاری‌های مشترک و در حال انجام است.

وی افزود: طی یک سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه جیرفت برای فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های باستان‌شناسی، مرمت و صنایع دستی منعقد شده است.

فعالی به فعالیت‌های پژوهشی انجام شده توسط واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته مطالعات علمی بافت قدیم کرمان، محله گلبازخان و بافت روستایی این استان، مطالعات باستان‌شناسی قلعه دختر و اردشیر، مستندسازی میراث ناملموس و نسخ خطی و همچنین دستبافت‌های سنتی صنایع دستی استان کرمان انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه هر ساله بر تعداد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی این اداره کل افزوده می‌شود، تصریح کرد: انجام فعالیت‌های مشارکتی با مراکز علمی استان کرمان از مهمترین اهداف پیش روی این اداره کل است که تا حدودی برآورده شده‌اند.

فعالی مستندسازی و ثبت میراث ملموس و ناملموس در خطر را از اولویت‌های واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان عنوان و تصریح کرد: این طرح که شامل گویش‌ها، ادبیات شفاهی، عقاید و سنت‌ها و فرهنگ عامه و غیره می‌شود بسیار مورد تاکید سازمان یونسکو است و به زودی با همکاری مراکز و موسسات علمی اجرایی خواهد شد.

وی به تدوین طرح اطلس زبانی استان کرمان در راستای طرح ملی اطلس زبانی اشاره و تصریح کرد: در آینده نزدیک از این طرح رونمایی می‌شود.

فعالی با بیان اینکه در طرح اطلس زبانی استان کرمان نمونه گویش ۲۵۰ منطقه گردآوری، آوانویسی و در نقشه جغرافیایی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: تهیه اطلس باستان‌شناسی و مردم‌شناسی این استان از برنامه‌های بعدی حوزه پژوهش است.

کد خبر 472860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha