استاندار یزد با اشاره به اینکه در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی شاهد افزایش فعالیت تشکل‌های مردمی در مناطق مختلف استان هستیم، گفت: به مشارکت تشکل‌های مردم نهاد (سمن‌ها) برای مدیریت بحران نیاز داریم، امیدواریم در این مورد اقدام مناسب به عمل آید.

مدیریت بحران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محمدعلی طالبی در نشست ستاد پیشگیری و هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: وجود سازمان‌های مردمی و تشکل‌های آماده به کار، با حضور اقشار مختلف مردم و علاقه‌مندان در مدیریت بحران بسیار مؤثر و تعیین کننده است.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌های اجرایی در کنار فعالیت‌های خود نسبت به راه‌اندازی تشکل‌های مردمی برای انجام امور و کمک تاکنون اقدام کرده‌اند، انتظار می‌رود مدیریت بحران نیز برای ایجاد و حمایت از اینگونه تشکل‌ها اقدام کند.

این مسئول اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب توسط دولت برای جلب مشارکت آحاد مردم به خصوص جوانان در برنامه‌های مختلف در قالب تشکل‌ها جزو سیاست‌های راهبردی دولت است که باید برای انجام آن در استان به طور جدی زمینه‌سازی کرد.

طالبی افزود: مساله بحران‌های متعدد از جمله اهم مسائلی است که در کنار طرح‌ها و برنامه‌های دولت به همکاری مردم و تشکل‌های مردم نهاد نیاز است و واگذاری بسیاری از امور در بخش‌های مختلف با نظارت نقش مهمی در کاهش آلام دارد.

وی به اهمیت آمادگی همیشگی ستاد مدیریت بحران و فعالیت مستمر دستگاه‌های مرتبط به خصوص فعالیت کمیته‌های زیرپوشش تأکید کرد و از تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر در استان قدردانی کرد.

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون مانور زلزله در افزون بر ۱۰۰ مدرسه با همکاری معلمان و دانش‌آموزان با هدف ارتقای آمادگی در برابر حوادث احتمالی در استان برگزار شده است.

عباسعلی دانافر افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی برای اولیای دانش‌آموزان و همچنین دوره ضمن خدمت در خصوص حوادث به خصوص زلزله با حضور و همکاری فرهنگیان از دیگر اقدام‌هاست.

وی اظهار کرد: بخشی از کتاب درسی دانش‌آموزان در برخی پایه‌های تحصیلی به موضوع زلزله اختصاص دارد و برای ارتقای سطح آگاهی جامعه هدف به همکاری ستاد مدیریت بحران نیاز است

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: حفظ آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری و اقدام مناسب و به موقع در حوادث مختلف باید همواره مدنظر اعضای ستاد مدیریت بحران قرار گیرد.

محمود شاکری شمسی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری رسانه‌ها و حضور اقشار مختلف مردم به خصوص دانش‌آموزان برای پیشگیری و کاهش حوادث و خسارت موضوع مهمی است که باید جدی گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه ایمنی و بحران و مسابقات ورزشی به خصوص در رشته دوچرخه‌سواری برای تبیین اهمیت موضوع و حفظ آمادگی مردم و جوانان از جمله برنامه‌هایی است که به زودی برگزار می‌شود.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: برای مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای افزون بر پنج هزار بروشور آموزشی بین مردم به خصوص کشاورزان در سطح استان توزیع شده است.

سیدجمال سجادی‌پور افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و حضور کارشناسان در مساجد و بین مردم و کشاورزان به منظور آگاه‌سازی در ارتباط با راه‌های پیشگیری از این آفت با موفقیت انجام شد.

وی بیان کرد: برای مبارزه نه تنها جهاد کشاورزی بلکه باید همه نهادها، دستگاه‌ها با همراهی تشکل‌های مردمی همکاری کنند و با همگانی کردن موضوع در راستای پیشگیری اقدام کرد.

در این نشست بر حفظ آمادگی تمام دستگاه‌ها، اطلاع‌رسانی به موقع، جذب بودجه، آموزش همگانی و ایجاد تشکل‌های مردمی در کنار فعالیت‌های مدیریت بحران تأکید شد.

زلزله، گردو غبار، آلودگی هوا، سیل، سرمازدگی، افزایش دما، و... از جمله حوادث رایج استان یزد است.

۳۳ نوع از ۴۳ بلایای طبیعی در ایران رخ می‌دهد

از ۴۳ فقره بلایای طبیعی در جهان ۳۳ نوع آن در ایران رخ می‌دهد که این مساله موجب شده تا ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور بلاخیز جهان به شمار رود.

به نوشته روزنامه‌ها، بنابر آمارهای رسمی، در ۹۰ سال گذشته، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم کشورمان بر اثر بلایای طبیعی کشته شدند که از این تعداد حدود ۷۶ درصد بر اثر زلزله، ۱۳ درصد بر اثر سیل و ۱۱ درصد بر اثر سایر بلایای طبیعی بوده است.

با توجه به نقش مردم در کاهش خسارات بلایای طبیعی، مردم در بحران‌های مختلف ثابت کرده‌اند که همواره حامی مسوولین هستند و مدیریت بحران را دولت به تنهایی نمی‌تواند اداره کند و در این عرصه به حضور و مشارکت مردم نیازمند هستیم.

کد خبر 472827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha