سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

هوای بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی، برای سومین روز پیاپی، بازیچه معرکه‌گیری آلاینده‌ها و ریز گردها در آسمان شده و صبح سه‌شنبه ۳ دی در وضعیت ناسالم قرار گرفته است.

آلاینده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی  گفت: بر اساس داده‌های ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مرکز استان، شاخص سنجش آلودگی هوا در اوایل صبح امروز ۱۰۲ گزارش‌شده است.

جواد عمارلو اظهار کرد: شاخص آلودگی هوا در برخی ساعات دیروز ۱۱۰ و در حوالی ظهر روز یکشنبه،  ۱۰۲ ثبت‌شده است، پایدار بودن هوا، سبب شده تا آلودگی تداوم داشته باشد.

وی گرد و غبار را علت مهم آلودگی هوای بجنورد عنوان کرد و افزود: فعالیت سنگ‌شکن‌ها در اطراف شهر سبب تجمیع ریز گردها و انتشار گردوغبار در هوا شده است.

عمارلو افزود: در شاخص سنجش هوا وضعیت صفرتا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

وی گفت: شمار روزهای هوای پاک مرکز استان، در ۹ ماهه امسال ۱۶۸ روز و در مدت مشابه پارسال ۱۰۷ روز به ثبت رسیده است.

عمارلو اظهار کرد: در این مدت شهروندان در مرکز استان در ۱۰۵ روز هوای سالم استنشاق کردند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۵۵ روز گزارش‌شده است.

وی گفت: در این مدت وجود ریز گردها و غلظت آلاینده، هوای استان در ۳ روز را برای گروه‌های حساس در وضعیت ناسالم قرارداد.  

عمارلو بیان کرد: مردم بجنورد در نیمه نخست امسال هوای پاک و یا سالم استنشاق کردند اما پاییز با هوای ناسالم برای گروه‌های حساس آغاز شد و در آذرماه هم دو روز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد.

وی گفت: امسال آلودگی هوا در هیچ روزی به وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌های سنی نرسیده است، ۹ ماهه پارسال، وجود آلاینده‌ها، هوای مرکز استان را در ۱۰ روز برای گروه‌های حساس و در چهار روز برای تمام گروه‌های سنی، ناسالم کرد.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: آلودگی هوای خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل‌سنجش و اندازه‌گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار این اداره کل مستقر است.

وجود ریز گردها در آسمان بجنورد، در روزهای جمعه و شنبه هم هوای شهر بجنورد را در آستانه رسیدن به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرارداده بود.  

هواشناسی خراسان شمالی تا اواخر این هفته، جوی پایدار برای استان پیش‌بینی کرده است.  

استان ۸۶۳ هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.  

اینفوگرافی | شهر بی‌نفس

کد خبر 472784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha