روزنامه اعتماد در گزارشی درباره ثبت نام نکردن عده‌ای از نمایندگان فعلی برای دوره بعدی مجلس نوشت: ظاهرا ۲۴۸ نفر نسبت به نام‌نویسی مجدد برای انتخابات مجلس یازدهم اقدام کرده‌اند اما ۱۲ نفر در مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی زیرنظر وزارت کشور ردصلاحیت شده‌اند.

مجلس

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه اعتماد نوشت: رئیس سنی مجلس دهم از تشکیل فراکسیونی خبر داده که قرار است از نمایندگانی که در انتخابات آتی مجلس کاندیدا نشده‌اند، تشکیل شود. عبدالرضا هاشم‌زایی از تشکیل فراکسیون «منصرفین» گفته و ادامه می‌دهد: «این فراکسیون از آنجا که فارغ‌البال‌تر از بقیه است و دیگر قرار نیست درگیر انتخابات و مسائل تبلیغاتی شود، می‌تواند درخصوص مسائل مهم کشور در مدت باقی‌مانده اقدامی انجام دهد.»

او گفته است: «هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل شد و آقای لاریجانی از آنجا که در انتخابات آینده شرکت نکرده‌اند، در این فراکسیون حضور داشته و رئیس هستند. هدف از تشکیل این فراکسیون توجه به مسائل مهم نظام است.»

خبر تشکیل فراکسیونی به ‌نام «منصرفین» درحالی ازسوی یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس اعلام شده که به جز ۳۹ نفری که به ‌گفته هاشم‌زایی از نام‌نویسی مجدد خودداری کرده و ۳ نماینده‌ای که یکی درگذشته و دو نفر نیز مجلس را به مقصد شورای نگهبان و سفارت روسیه ترک کردند، ظاهرا ۲۴۸ نفر نسبت به نام‌نویسی مجدد برای انتخابات مجلس یازدهم اقدام کرده‌اند. حال آنکه از همین تعداد نیز ۱۲ نفر در مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی زیرنظر وزارت کشور ردصلاحیت شده‌اند. ۱۲ نماینده‌ای که ۹ نفرشان از میان اصولگرایان فعلی پارلمان هستند و ۳ نفر نیز از جمع «امیدی‌ها.»

در این میان و در شرایطی که دست‌کم در منابع خبری رسمی، اشاره‌ای به اسامی آن ۹ نماینده اصولگرا نشده، اسامی ۳ اصلاح‌طلبی که ازقضا همگی از جمله نمایندگان استان فارس نیز هستند، رسانه‌ای شده است، چنان‌که بهرام پارسایی و علی اکبری، نمایندگان شیراز و مسعود گودرزی، نماینده ممسنی و رستم از جمله دیگر حوزه‌های انتخابیه استان فارس، این ۳ نماینده اصلاح‌طلب ردصلاحیت شده هستند.

در این میان اما بودند نمایندگانی که در مهلت نام‌نویسی، اقدام کردند و چند روز بعد منصرف شدند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه که سال سوم مجلس دهم بالاخره توانست به ۱۴ سال ریاست علاءالدین بروجردی بر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پایان دهد و خود بر این کرسی تکیه بزند، شاید مهم‌ترین از این گروه خاص از منصرفین بود و از قضا در یکی از شماره‌های هفته گذشته به او و کارنامه‌اش پرداختیم.

به جز او اما علی نجفی خوشرودی که از قضا در همان یک سالی که ریاست کمیسیون امنیت به فلاحت‌پیشه رسید، او نیز موفق شد سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی اصولگرای این کمیسیون را کنار زده و جای او را بگیرد، یکی دیگر از نمایندگانی است که ابتدا اقدام به نام‌نویسی برای انتخابات مجلس یازدهم کرد اما همین ابتدای هفته جاری بنابر اخباری که منتشر شد، از ادامه حضور در این رقابت انصراف داد.

اما این پایان راه این گروه خاص از منصرفین نبود. چرا که به جز این دو نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دست‌کم یکی دیگر از نمایندگان مجلس دهم نیز سرنوشتی مشابه داشت. چراکه محمد قمی، نماینده اصلاح‌طلب پاکدشت نیز همان مسیری را برگزید که پیش‌تر فلاحت‌پیشه و نجفی خوشرودی انتخاب کرده بودند.

آنجا که هادی تمهیدی، فرماندار پاکدشت تنها یکی، دو روز پس از اتمام مهلت نام‌نویسی، در حالی که پیش‌تر خبرهایی از نام‌نویسی محمد قمی رسانه‌ای شده بود، از انصراف او از ادامه حضور در این رقابت انتخاباتی خبر داد و به این ترتیب، قمی که تاکنون سابقه حضور در ۶ مجلس گوناگون را در کارنامه خود داشته است، از حضور در رقابت انتخاباتی برای ورود به مجلس یازدهم خودداری کرد.

احتمالا به این گروه خاص از منصرفین انتخاباتی باید نام‌های بیشتری نیز اضافه کرد. به‌ویژه آنکه هنوز زمانی قابل‌توجه تا روز برگزاری انتخابات باقی است و هیچ بعید نخواهد بود که نفرات دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند.

کد خبر 472753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Aah IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    مسعود گودرزی اصلاح طلب نبود