شرکت بوئینگ دنیس میلنبرگ، مدیر عاملش را که شیوه برخوردش با بحران ناشی از سقوط دو هواپیمای ۷۳۷ مکس باعث خشم قانونگذاران، خطوط هوایی، مقامات ناظر و خانواده قرانیان شده بود، اخراج کرد.

Boeing CEO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز شرکت بوئینگ از هنگام سقوط دو فروند هواپیمای مسافربری ۷۳۷ مکس- یکی از پرفروش‌ترین هواپیمای ساخت این شرکت- که مرگ ۳۴۶ نفر انجامید، درگیر یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ ۱۰۳ ساله‌اش شده است. هواپیماهای ۷۳۷ مکس در سراسر جهان از ماه مارس زمینگیر شدند و بوئینگ در تلاشش برای بازگرداندن این هواپیماها به کار بارها با تاخیر مواجه شد.

هیات مدیره بوئینگ برای ماه‌ها از مولینبرگ حمایت کرد، اما بعد از رشته‌ای خبرهای بد برای شرکت، دو روز مانده به کریسمس هیات مدیره این شرکت یکشنبه شب اول دی ماه او را برکنار کرد و پایان هفته‌ مصیبت‌بار برای بوئینگ را رقم زد.

 بوئینگ در ابتدای هفته پیش اعلام کرده بود که به طور موقت کارخانه تولید هواپیماهای ۷۳۷ مکس را تعطیل می‌کند و در ادامه هفته پرتاب سفینه فضایی استارلاینر این شرکت که برای سازمان فضایی امریکا (ناسا) دچار اشکال شد و نتوانست به هدفش در پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. 

اخراج مولینبرگ نشاندهنده گستردگی مشکلاتی است که بوئینگ با آن مواجه است. بوئینگ پیش از گرفتن مجوز دوباره برای پرواز ۷۳۷ مکس باید مقامات ناظر را قانع کند که توانسته است مشکل سامانه خودکاری به نام MCAS را در هر دو سقوط نقش داشت،حل کند.

بوئینگ همچنین باید همه اسناد مربوط به توصیف مشروح چگونگی ترمیم این نرم‌افزار را به سازمان فدرال هوانوردی آمریکا ارائه کند.

سهام بوئینگ در طول این بحران تا ۲۰ درصد سقوط کرده و هزینه‌ای بیش از ۹ میلیارد برای این شرکت  به جای گذاشته است و  زنجیره تولیدی که تا ۸ هزار شرکت را در برمی‌گیرد مختل شده است. حتی این احتمال به وجود دارد که رشد اقتصادی آمریکا تحت تاثیر این بحران کاهش یابد.

دیوید کولهام رئیس شرکت بوئینگ و  مدیر عامل پیشین شرکت جنرال الکتریک از ۱۳ ژانویه مقام مدیر عاملی بوئینگ را هم به عهده قرار خواهد گرفت.  تا آن هنگام گرگ اسمیت، مدیر ارشد مالی بوئینگ این بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان را سرپرستی می‌کند.

کد خبر 472751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha