معاون اول رئیس‌جمهوری دوشنبه ۲ دی در ابتدای جلسه مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان بوشهر، دستور آغاز بهره‌برداری از "سد قیزقلعه" را از طریق ارتباط زنده تلویزیونی صادر کرد.

سد قیز قلعه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری در این آیین گفت: کارهای بزرگی برای توسعه و بهبود وضعیت زندگی مردم و حل مشکلات کشور نیاز است که امیدواریم با توفیق الهی بتوانیم انجام دهیم.

وی افزود: وزارت نیرو درزمینهٔ آب و سدسازی کارهای اساسی و خوبی در سراسر کشور انجام داده است که امروز چند طرح کشاورزی ازجمله آبیاری نوین در استان بوشهر افتتاح شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار داشت: پیام اصلی بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی در استان بوشهر افزایش راندمان مصرف آب است.

جهانگیری گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این سد خدمات شایسته‌ای به استان بوشهر درزمینهٔ بهبود وضعیت کشاورزی انجام شود.

معاون وزیر نیرو نیز بیان کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۵ سد در کشور افتتاح‌شده است از این شمار ۳۵ سد بااعتبار ملی احداث و برای مابقی نیز اعتبار استانی هزینه شده است.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: درمجموع در این مدت هر ۴۵ روز یک سد در کشور مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی اضافه گفت: اجرای چنین طرح‌هایی بیانگر این است که آبادانی در هیچ شرایطی در کشور متوقف نخواهد شد.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی یکی از مناطق دارای پتانسیل کشاورزی استان بوشهر است و این منطقه دارای اقتصاد کشاورزی محور است و حیات بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت این دشت وابسته به برداشت آب از ۱۲۰ حلقه چاه است.

علی محمدی افزود: برداشت مستمر و بیش از توان آبخوان موجب افت سالانه ۱.۲ متری سطح ایستایی منطقه دشت پلنگ شده است، طوری که در۱۲ سال اخیر سطح آب‌های زیرزمینی این دشت ۱۳ متر افت داشته است.

وی بیان کرد: همچنین محدوده دشت پلنگ به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و زمین‌شناختی فاقد جریان آب دائمی است و سیلاب‌های فصلی و زمستانی که در این دشت رخ می‌دهد بدون استفاده، از این حوزه آبریز خارج می‌شود.

محمدی اضافه کرد: دراین‌ارتباط برای ذخیره و بهره‌برداری بهینه از روان آب‌های فصلی و کمک به تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی شرکت سهامی آب منطقه‌ای مطالعه احداث سد قیزقلعه را در دستور کار قرارداد و باهمت مسئولان و متخصصان بومی عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

وی یادآور شد: با افتتاح این سد علاوه بر تغذیه سفره‌های زیرزمینی آبی پایدار برای تکمیل آبیاری پایین‌دست در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

محمدی گفت: سد قیز قلعه به ارتفاع ۲۵ متر از نوع بتنی آرسی سی است و طول تاج آن  ۱۱۰ متر و عرض آن ۶ متراست که باهدف تغذیه آبخوان منطقه به حجم سه میلیون مترمکعب و بهبود اراضی کشاورزی به مساحت یک هزار و ۴۰۰ هکتار احداث‌شده است.

او اضافه کرد: سد قیزقلعه با  ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کد خبر 472702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha