مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با اشاره به انجام هویت گذاری دام‌های استان گفت: تاکنون ۶۰ هزار رأس دام در استان همدان هویت‌گذاری شده است.

دام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ابراهیم رستمی بابیان این‌که برای اجرای طرح بهبود مدیریت گله به ازای هر گاو، ۲۱ آزمایش انجام و نتیجه آن به دامدار اعلام می‌شود، اضافه کرد: امسال فعالیت‌های این اتحادیه در دو محور تعریف‌شده؛ محور اول در حوزه فنی و مهندسی است که در این حوزه اصلاح نژاد و بهبود مدیریت گله‌های گاو شیری را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۷۰۰۰ رأس دام را پشتیبانی می‌کنیم، ادامه داد: شیر این دام‌ها را با اخذ آزمایش‌های لازم ازنظر کیفیت بررسی می‌کنیم و تاکنون ۲۱ مورد آزمایش برای هر گاو صورت گرفته است و نتایج آن به دامداران برای مدیریت بهتر اوضاع منعکس می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با اشاره به این‌که این آزمایش‌ها با موضوع حجم شیر، بار میکروبی شیر، پروتئین، چربی، نسبت پروتئین به چربی و... انجام می‌شود، تصریح کرد: این نتایج به دامداران منتقل می‌شود تا بتوانند در آینده بهترین‌ برنامه‌ریزی را انجام دهند.

وی بابیان این‌که تاکنون ۶۰ هزار رأس دام در استان همدان را هویت‌گذاری کرده‌ایم، ادامه داد: ۷۰۰۰ رأس دام سبک و سنگین نیز بیمه‌شده است و در حوزه اصلاح نژاد و تغذیه نیز اقدامات مشاوره‌ای توسط اتحادیه دامداران استان انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان بابیان این‌که نهاده‌هایی چون ذرت، جو، سویا، کنستانتره و مکمل‌ها را نیز بین دامداران توزیع می‌کنیم، گفت: مکمل‌های معدنی، مکمل‌های ویتامینه، پودر چربی و مکمل‌های دیگر را هم توزیع می‌کنیم.

رستمی با اشاره به این‌که ما نهاده‌ها را به تعاونی تحویل داده و درنهایت به دامدار می‌رسد، اظهار کرد: در میدان دام نیز عملیات بازرگانی دام انجام و حدود ۱۰۰۰ رأس دام معامله می‌شود و هر قشری که نیاز به دام داشته باشد به میدان دام مراجعه می‌کند.

وی بابیان این‌که شش ایستگاه جمع‌آوری شیر ایجادشده است،  افزود: دامداران شیر خود را به این ایستگاه تحویل می‌دهند و ازآنجا به کارخانه‌ها ارسال می‌شود به‌طوری‌که روزانه حدود دو تا سه تن شیر در هر ایستگاه جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان همدان با اشاره به این‌که با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و صندوق کارآفرینی همکاری می‌کنیم، تصریح کرد: هر فردی که متقاضی احداث و یا توسعه دامداری است از ما مشاوره دریافت می‌کند.

مدیرعامل تعاونی دام سبک استان همدان نیز از توزیع بیش از ۲۶۰۰ تن نهاده برای دام‌های سبک استان خبر داد و گفت: بیش از ۲۶۰۰ تن نهاده برای دام‌های سبک استان توزیع‌شده است.

بهروز ورمزیار بابیان این‌که تعاونی دام سبک استان همدان در خردادماه امسال کار خود را آغاز کرده و ۴۰ نفر عضو داشت اما در حال حاضر تعداد اعضای اتحادیه به ۱۵۰ دامدار رسیده است، اظهار کرد: ازآنجاکه وجود یک تعاونی برای حمایت از دام سبک در استان احساس می‌شد، اقدام به تأسیس این تعاونی کردیم.

وی بابیان این‌که این شرکت به‌صورت استانی ثبت‌شده و مترادف با اتحادیه است و سراسر استان با مرکزیت شهرستان همدان توسط این تعاونی حمایت می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر این اتحادیه زیرمجموعه اتحادیه دام سبک کشور و عضو صندوق توسعه بخش کشاورزی کشور نیز قرار دارد.

ورمزیار در ادامه به اقدامات دیگر این اتحادیه چون تهیه بیمه عمر برای دامداران اشاره کرد و افزود: اتحادیه دام سبک به توزیع نهاده‌هایی چون ذرت، جو، سویا و سبوس در بین دامداران می‌پردازد.

ورمزیار با اشاره به این‌که در ۹ ماه گذشته افزون بر ۹۰۰ تن سبوس، بیش از ۱۲۰۰ تن جو، ۴۰۰ تن ذرت و ۱۰۰ تن سویا توزیع‌شده است، ادامه داد: این تعاونی به‌صورت تخصصی دام سبک را حمایت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که اقدامات تخصصی در حوزه دام سبک نیز توسط این تعاونی انجام می‌شود، گفت: یکی از این اقدامات که با همکاری یک شرکت انجام می‌شود، هم‌زمان‌سازی سنتز نژادی است که دامداران را به پرورش نژادهای پربازده سوق می‌دهد به‌طوری‌که بر روی گوسفندان بومی با نژاد رومانف کانادایی تلقیح مصنوعی انجام می‌شود.

 مدیرعامل تعاونی دام سبک استان همدان بابیان این‌که مجری هویت گذاری دام سبک در همدان هستیم، بیان کرد: این اقدام ارزشمند برای جلوگیری از قاچاق دام در سطح استان انجام می‌شود.

کد خبر 472630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha