رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت:کشت شالی در ۱۰ سال گذشته، سبب از بین رفتن ۴۰ درصد سفره‌های آب زیرزمینی استان شده و از این پس استفاده از آب زیرزمینی برای کشت این محصول محدودیت دارد.

شالیکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مختار مهاجر در جلسه شورای کشاورزی شهرستان گنبدکاووس افزود: براساس مصوبه هیات دولت، از امسال می‌باید جلوی کشت شالی در گلستان گرفته می‌شد که باتوجه به وقوع سیل و خسارت‌های آن از یک طرف و آورده آب مناسب ازسوی دیگر، این مصوبه از سال آینده در استان اجرایی خواهد شد.

وی گفت: از سال آینده محدودیت‌هایی برای کشت شالی با استفاده از آب زیرزمینی در گلستان لحاظ شده و کشت این محصول  فقط باید به روش خشکه‌کاری و یا استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار انجام شود.

دکتر مهاجر اضافه کرد: امسال به دلیل سیل گلستان و آورده خوب آب در این بخش، اراضی زیادی در استان به کشت شالی اختصاص یافت و درآمد ۴۵ هزار میلیارد ریالی عاید کشاورزان کرد که تاحدود زیادی خسارت سیل را جبران و جهادکشاورزی هم ۲۵ هزار تن انواع کود شیمایی بین کشاورزان خسارت دیده از سیل توزیع کرد.

ویگفت:  سیل امسال درمجموع ۱۹ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی گلستان وارد کرد که تا الان هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان این استان پرداخت شده و درآمد ۴۵ هزار میلیارد ریالی کشت شالی درسالجاری هم بخش قابل توجهی از خسارت سیل را جبران کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین رویکرد جدید وزارت جهادکشاورزی را افزایش تولید با مدیریت بهینه آب، سوخت و رعایت الگوی کشت اعلام کرد و گفت: به دلیل کمبود ۶۰ درصدی منابع آبی در استان بویژه در شهرستان گنبدکاووس، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله و رعایت الگوی کشت امری ضروری است.

مهاجر از اختصاص تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز برای تجهیز سالانه هزارو ۵۰۰ تا دو هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس به روش‌ها و سیستم‌های آبیاری تحت فشار خبر داد و افزود: استفاده از این روش‌ها راندمان بهره‌وری آب را از ۳۰ به ۷۵ درصد افزایش می‌دهد، ضمن اینکه رعایت الگوی کشت و جلوگیری از کشت شالی در این شهرستان نیز برای مدیریت منابع آبی ضروری است.

وی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش تولید دانست و اظهار داشت: شرایط اقلیمی گنبدکاووس و وجود سالانه ۲۷۰ روز آفتابی برای توسعه این نوع کشت‌ها بسیار ایده‌ال است و هم اکنون برای احداث ۲۴۷ هکتار گلخانه در این شهرستان تقاضا شده‌است.

مهاجر اضافه کرد که از این پس بایدبساط تولید سبزی و صیفی در اراضی زراعی گلستان و نیز در گنبدکاووس که ۴۵ روزه است، جمع شود و تولید این محصولات به فضای گلخانه‌ای که ۱۰ ماه از سال را می‌توان تولید کرد و افزایش درآمد و اشتغال مولد را نیز به همراه دارد، منتقل کرد.

وی بیان کرد: اکنون گلستان با پدیده نگران کننده تغییر اقلیم مواجه است و کاهش بارش‌ها یکی از اثرات آن است و ما چاره‌ای جز رعایت الگوی کشت، مدیریت منابع آبی و خاکی و نیز ترویج کشاورزی حفاظتی نداریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان همچنین از توزیع ۱۰۴ هزار تن انواع کود شیمیایی درسال جاری بین کشاورزان این استان خبر داد و گفت که توزیع این مقدار کود که ۲۱ هزار تن آن در گنبدکاووس توزیع شده، ۱۲۰ درصد مدت مشابه سال قبل است و مشکلی در تامین این نهاده وجود ندارد.

مهاجر از افزایش چتر حمایتی صندوق بیمه کشاورزی برای زیر پوشش قراردادن اراضی با بارش سالانه کمتر از ۱۸۰ میلی متر مناطق شمالی گلستان و گنبدکاووس نیز خبر داد و افزود: از امسال بیمه علاوه بر جبران خسارت در ازای پرداخت حق بیمه عادی، درصورت استفاده کشاورزان از بیمه تکمیلی، تا ۸۰ میلیون ریال هم خسارت برای هر هکتار پرداخت می‌کند.

وی در مورد حق‌آبه رودخانه اترک نیز گفت: گلستان در حاشیه این رودخانه، ۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی از مراوه‌تپه تا گمیشان دارد که فقط مشمول حق‌آبه سیلابی و نه حق آبه دائمی می‌شوند و بر این اساس، درصورت وقوع سیلاب‌های فصلی، کشاورزان این مناطق می‌توانند از آب رودخانه برای مصارف کشاورزی و ذخیره آب در قالب آب‌بندان‌ها اقدام نمایند.

مهاجر به تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی درخصوص برقی کردن چاه‌های عمیق آب کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح که هزینه آن را وزارت نیرو از محل آزادسازی سوخت می‌دهد، با برقی کردن هر حلقه چاه عمیق آب، سالانه ۲۷ تا ۳۲ هزار لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی اختصاص سهمیه سوخت به کشاورزان بزرگ و عمده بالای ۵۰۰ هکتار زمین، اجرای طرح افزایش تولید گوشت قرمز و شیر با وارد کردن گاوهای مولد خارجی، اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی کمباین‌های گلستان باهدف جلوگیری از ریزش غلات و اهتمام ویژه به طرح پلاک‌گذاری ماشین‌آلات بخش کشاورزی را از دیگر فعالیت‌های در دست اقدام جهادکشاورزی گلستان اعلام کرد.

در این جلسه معاون فنی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گلستان، فرماندار ویژه و مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس و نیز برخی اعضای شورای کشاورزی این شهرستان هم به بیان نظرهای خود پرداختند.

کد خبر 472597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha