قراردادهای اولیه یک شرکت چینی برای ایجاد کارخانه کاشی و سرامیک در کرمانشاه، حاشیه‌هایی را در پی‌داشته است و عده‌ای به مخالفت با حضور این شرکت برخاسته‌اند.

چین

به گزارش هشمهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابتدای آذر ماه امسال تمایل این شرکت چینی برای حضور و سرمایه گذاری در استان کرمانشاه با حضور نمایندگان آن رسما اعلام و قرار شد که به زودی روند ساخت کارخانه مورد نظر آغاز شود.  

کارخانه تولید کاشی و سرامیک «شرکت زاگرس ستون آسیا» قرار است با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون یورو در شهرک صنعتی زاگرس ایجاد شود.  

«هونان یاتا» سرمایه گذار این پروژه در سفر به کرمانشاه در رابطه با حضور در این استان گفت: بخش‌های مختلفی از ایران را برای اجرای پروژه خود در نظر گرفتیم اما حمایت و استقبال خوب مدیران کرمانشاه ما را به این استان جذب کرد؛ امیدواریم بتوانیم با ساخت این کارخانه هم به کرمانشاه کمک کنیم و هم برای شرکت خود سودآوری داشته باشیم.  
حضور این سرمایه گذار چینی مورد استقبال مدیران ارشد استان کرمانشاه قرار گرفت با این حال برخی تشکل‌های صنعتی همچون اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نسبت به آن اعتراض کردند.  

اعتراض خانه صنعت

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه که یکی از مخالفان حضور شرکت چینی در استان است، روز یکشنبه در نشست کارگروه اشتغالزایی استان که در استانداری برگزار شد، در این باره گفت: در استان کرمانشاه ۲ شرکت ساخت کاشی و سرامیک وجود دارد، که اکنون فعالیت آنان به حداقل رسیده است.  

فرهاد مرزی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی نباید منجر به تعطیلی صنایع موجود شود، افزود: مدیران کارخانه‌های نیمه تعطیل «کاشی کاژه» و «چینی کرد» پس از حضور شرکت چینی در استان کرمانشاه اعلام کردند که در صورت دریافت ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دولتی می‌توانند خط تولیدی که چینی‌ها قرار است به کرمانشاه بیاورند، را ایجاد کنند.  

حضور چینی‌ها در کرمانشاه کاملا قانونی است

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، حضور سرمایه گذاران چینی در استان کاملا قانونی و براساس مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.  

«محسن دارابی» در این نشست باانتقاد از افرادی که در مسیر این سرمایه گذاری سنگ اندازی می‌کنند، گفت: براساس قانون ما به بهانه نبود بازار نمی‌توانیم برای کسی مجوز صادر نکنیم از سوی دیگر نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ مخالفتی با ایجاد این کارخانه ندارد.  

وی در پاسخ به دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت که پیش از این نیز در گفت وگو با رسانه‌ها نسبت به حضور چینی‌ها در کرمانشاه اعتراض کرده بود، گفت: در برخی موارد می‌بینیم که افراد بدون آگاهی از جزییات مسایل در فضای رسانه‌ای اظهارنظر می‌کنند و مدعی هستند که چینی‌ها به قصد تعطیلی کارخانه‌های تولید کاشی به کرمانشاه می‌آیند در حالی که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست.  

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این صحبت‌های غیرکارشناسانه در فضای رسانه‌ای مشکل آفرین است، گفت: از تشکل‌ها تقاضا داریم که پیش از اظهارنظر در مورد مسایل کسب اطلاع و از جوسازی پرهیز کنند.  

چینی‌ها بازار را از کرمانشاهی‌ها نمی‌گیرند

براساس آنچه تاکنون اعلام شده است، این شرکت چینی با دید صادرات کارخانه خود را در کرمانشاه ایجاد خواهد کرد و ۸۰ درصد محصولات خود را به خارج از ایران صادر می‌کند.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه نیز در نشست کارگروه اشتغالزایی به شدت نسبت به حاشیه‌های ایجاد شده در باره این موضوع اعتراض کرد و گفت: مسئولان استان شب و روز را به هم می‌دوزند که یک سرمایه گذار را جذب کنند آیا از توان اقتصادی یک کشور دیگر استفاده کردن جرم است؟

«هدایت حاتمی» با تاکید بر اینکه این شرکت چینی یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه وارد کشور خواهد کرد، گفت: در شرایط تحریم جذب چنین سرمایه‌ای به منظور رونق اقتصادی استان کرمانشاه فرصتی ارزشمند است.  

وی سرمایه گذاری را تنها راه توسعه اقتصادی و حل معضل بیکاری کرمانشاه دانست و گفت: راه اندازی این کارخانه قانونی و شرعی است و به نفع استان، کشور و اشتغال است و بنده تعهد می‌دهم بابت احداث این کارخانه یک شغل در استان کرمانشاه به مخاطره نمی‌افتد بلکه حداقل تا موقع ساخت کلی شغل ایجاد می‌شود.  

اشتغالزایی چینی

براساس تعهدی که این شرکت چینی به مدیران استان داده است، پس از راه اندازی تنها صد نفر نیروی متخصص خود را از کشور چین به کرمانشاه خواهد آورد و برای یک هزار و ۴۰۰ نفر از مردم بومی نیز اشتغالزایی می‌کند.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در این زمینه گفت: شروع ساخت و ایجاد این کارخانه نیز برای تعداد زیادی از افراد اشتغالزایی دارد و منجر به رونق اقتصادی خواهد شد.  

حاتمی افزود: از سوی دیگر ایجاد چنین کارخانه پیشرفته و قدرتمندی علاوه بر یک هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم زمینه اشتغال غیرمستقیم بسیاری از افراد را نیز به وجود می‌آورد.  

وی توضیح داد: یزدی‌ها که مرکزیت تولید کاشی و سرامیک کشور هستند، به شدت دنبال کشاندن سرمایه گذاران چینی به این استان بودند اما در نهایت این سرمایه گذاران با توجه به شرایط آبی مناسب و حمایت مدیران به کرمانشاه آمدند.  

سرمایه گذاری راهکار اصلی مبارزه با بیکاری است

براساس گزارش مرکز آمار، کرمانشاه جز استان‌های دارای بیشترین نرخ بیکاری در کشور محسوب می‌شود که این موضوع معضلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به وجود آورده است.  

استاندار کرمانشاه روز شنبه ( ۳۰ آذر) در نشست بررسی ایجاد کارخانه کاشی و سرامیک چینی (کارخانه تولید کاشی و سرامیک شرکت زاگرس ستون آسیا)، سرمایه‌گذاری را راهکار اصلی مبارزه با معضل بیکاری دانست و گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و استمرار حضور آنان در استان باید برنامه‌ای عملیاتی داشته باشیم.  

هوشنگ بازوند اظهار کرد: ما به تعهدات خود مشروط به مشخص شدن شیوه ورود منابع مالی و تجهیزات عمل خواهیم کرد و شفافیت در اجرای فعالیت‌ها، مطالبه و شاخص ارزیابی ما خواهد بود و به همین دلیل در جذب سرمایه گذار فرصت سوزی نخواهیم کرد.  

مقام ارشد استان حمایت‌های صورت گرفته از سرمایه گذاران را یادآور شد و گفت: تولید برای ما بسیار اهمیت دارد اما هرگونه فعالیتی منوط به تأییدیه سازمان سرمایه گذاری خارجی و گمرکات است که تعهدات شرکت ها برای ورود منابع مالی و تجهیزات مشخص شود.  

بازوند بیان کرد: در استان کرمانشاه تا از ورود منابع مالی و ورود تجهیزات مطمئن نشویم اجازه فعالیت نخواهیم داد.  

وی با تشکر از سرمایه گذاران خارجی در انتخاب استان کرمانشاه خطاب به آنها گفت: فرآیندها باید واضح و براساس برنامه زمانبندی باشد، در این صورت براساس تفاهم نامه عمل خواهیم کرد و به یقین دغدغه مندی‌های شما را پاسخ خواهیم داد.  

استاندار کرمانشاه افزود: جذابیت‌های کرمانشاه و حمایت ویژه تیم مدیریتی استان سبب جذب سرمایه گذاران شده است اما تأکید می‌کنم برای فعالیت در این استان باید برنامه‌های عملیاتی مشخص باشد در غیر این صورت زیرساختی در اختیار این سرمایه گذاران قرار نخواهیم داد.  

نرخ بیکاری استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در تابستان امسال ۱۴. ۴ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.  

گفته می‌شود بیش از ۱۵۰ هزار نفر بیکار هم اکنون در استان کرمانشاه وجود دارد که هر سال 7هزار و ۵۰۰ نفر به آنها اضافه می‌شود.  

اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

کد خبر 472552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha