یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای علمی سال رو به پایان کشف نخستین مولکول جهان برجای‌مانده از توده انفجار بزرگ به نام یون هلیوم هیبرید بود که دانشمندان توانستند آن را بهار امسال بیابند.

يون هليوم هيدريد نخستين مولكول جهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیسکاور مگزین، از قدیم گفته‌اند هیچ‌کس هرگز نمی‌تواند اولین‌های زندگی خود را فراموش کند اما چنین به نظر می‌رسید که گیتی مدت‌هاست نخستین مولکول خود را از یاد برده است.

این مولکول موسوم به یون هلیوم هیدرید از توده مهبانگ (انفجار بزرگ) یادگار مانده و ترکیب یک اتم هلیوم و یک پروتون هیدروژن است. دانشمندان انتظار داشتند جایی در گوشه و کنار کیهان بیابند اما چند دهه تلاش آنها به جایی نرسیده بود. هر چند اقدام پژوهشگران برای ساختن آن در سال ۱۹۲۵ نشان می‌دهد دست‌کم می‌دانستند چنین چیزی وجود دارد.

سرانجام نشریه معتبر نیچر در آوریل ۲۰۱۹ اعلام کرد یک گروه بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از رصدخانه پروازی سوفیا (رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ) توانستند مولکول‌های یون هلیوم هیدرید را در یک ابر گازی موسوم به سحابی سیاره‌نمای NGC۷۰۲۷ در فاصله ۲۹۰۰ سال نوری از زمین شناسایی کنند.

نویسندگان این پژوهش در گزارش خود نوشتند: «شیمی جهان با این یون آغاز شده است. رازگشایی از این ابهام چند دهه جستجوی ما را به یک پایان خوش رساند.»

کد خبر 472546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha