اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر واگذاری آزمایشگاه بزرگ و دولتی یزد (آزمایشگاه مرکزی) به بخش خصوصی به گوش می‌رسد که نگرانی‌هایی را در میان قشرهای آسیب‌پذیر جامعه، کارکنان این آزمایشگاه و بخشی از حوزه درمان استان موجب شده است.

آزمایشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بررسی‌های و  گفتگو با مسئولان دانشگاه هم نشان می‌دهد که تصمیم برای واگذاری این آزمایشگاه به بخش خصوصی، حقیقت دارد و قرار است این اتفاق رخ دهد.

شاید مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد با علنی کردن این موضوع، در صدد سنجش افکار عمومی و سنجش میزان آمادگی مراجعه کنندگان برای پذیرش یا عدم پذیرش این امر باشند!.

وقتی صحبت از واگذاری یک بخش دولتی به بخش خصوصی می‌شود نخستین چیزی که به اذهان خطور می‌کند و موجب نگرانی بخش مهمی از افکار عمومی و مخصوصاً اقشار آسیب پذیر می‌شود گران شدن احتمالی خدمات آن بخش است.

آزمایشگاه مرکزی یزد تنها ملجأ و پناهگاه قشر آسیب پذیریست که به‌علت اخذ تعرفه‌های دولتی برای انجام آزمایش‌های تشخیصی به آن مراجعه می‌کنند؛ حال اگر قرار باشد با شنیدن نام "خصوصی"، گران شدن این تعرفه‌ها و خدمات در ذهن مخاطبان تداعی شود قطعاً موجب نگرانی می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر اینکه این آزمایشگاه مورد تأیید همه پزشکان و متخصصان یزد است و اغلب آنها بیماران خود را توصیه می‌کنند به این مرکز مراجعه کنند.

وقتی با پزشکان و متخصصان استان از یک سو، کارکنان و پرسنل این ازمایشگاه از سوی دیگر و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد از سوی دیگری، به صحبت می‌نشینیم، هر یک در واکنش به تصمیم برای واگذاری این آزمایشگاه، نظرهایی را مطرح می‌کنند که جای تأمل دارد و به همین دلیل بر آن شدیم که با تمام افراد ذیربط در این موضوع به صحبت بنشینیم، ضمن آنکه از زوایای پیدا و پنهان آن هم بگوییم.

یکی از پرسنل مطلع و مشغول در آزمایشگاه مرکزی یزد گفت: طرح واگذاری این مرکز به بخش خصوصی بین سال‌های ۷۴ تا ۷۶ هم اجرا شد اما موفق نبود.

وی تأکید کرد: حتی آزمایشگاه‌های خصوصی هم از واگذاری آمایشگاه مرکزی به بخش خصوصی ناراضی هستند زیرا وقتی این مرکز دولتی واگذار شود قطعاً شیفت‌های آن هم اضافه می‌شود و در نتیجه از مراجعه کنندگان مراکز خصوصی، کاسته می‌شود.

وی تعداد پرسنل آزمایشگاه مرکزی یزد را حدود ۸۰ نفر ذکر کرد و با بیان اینکه روزانه ۱۲۰۰ مراجعه کننده داریم، گفت: ۸۰ درصد ازمایش‌ها در این مرکز انجام می‌شود و بقیه هم به اصفهان ارجاع می‌ شود.

وی اضافه کرد: دغدغه ما این است که مبادا با خصوصی شدن این مرکز، مردم دچار مشکل شوند یا پرسنل حال حاضر، بیکار شوند.

یکی دیگر از پرسنل باسابقه آزمایشگاه مرکزی یزد هم گفت: نگران این هستیم که بعد از سال‌ها خدمت بی‌منت، قرار است ما را به کجا بفرستند!.

وی در پاسخ به اینکه مسئولان دانشگاه گفته‌اند فقط مدیریت انسانی آن واگذار می‌شود و بقیه خدمات در اختیار دولت است افزود: شک نکنید که پس از مدتی، کل این مرکز با همه خدمات به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

شهروندان: امیدواریم مردم، متضرر نشوند

یکی ازشهروندان  گفت: هزینه‌های آزمایشگاه مرکزی با خصوصی‌ها قابل مقایسه نیست؛ امیدواریم این خبر، صحت نداشته باشد.

علی حسینی افزود: هزینه‌ها بخصوص برای آنهایی که بیمه تکمیلی ندارند بسیار گران تمام می‌شود.

شهروند دیگری هم که بیمه تکمیلی نداشت با شنیدن این خبر، ابراز تأسف کرد.

شهروند دیگری که به آزمایشگاه مرکزی آمده بود، اظهار کرد: واگذاری این آزمایشگاه به ضرر ما مردم است زیرا این مرکز مورد تأیید همه پزشکان است و تعرفه‌های آن هم بسیار خوب و ارزان است.

فاطمه فاطمی  افزود: در صورت واگذاری آن بعد از مدتی تعرفه‌های آن بنا بر دلایلی گران و برای کسی که زیر پوشش هیچ بیمه‌ای به ویژه بیمه تکمیلی نیست سخت می‌شود.

وی بیان کرد: وقتی به برخی پزشکان مراجعه می‌کنیم و آزمایش می‌نویسند در مرحله اول انجام آزمایش را در آزمایشگاه خصوصی توصیه می‌کنند و وقتی بگوییم که هزینه آن گران است و مایل هستیم به آزمایشگاه مرکزی مراجعه کنیم پزشک مربوطه می‌گوید ایرادی نیست آنجا هم مورد تأیید است.

وی اضافه کرد: به نظرم این واگذاری به نفع آزمایشگاه‌های خصوصی می‌شود زیرا دیگر آزمایشگاهی در استان نیست که تعرفه‌های آن کمتر باشد.

وی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواست که این امر را در نظر بگیرند زیرا سلامت مردم مهم است و در صورت واگذاری آزمایشگاه مرکزی به بخش خصوصی، بسیاری از افرادی که در سال چندین بار برای چکاپ به آزمایشگاه مراجعه می‌کردند متضرر می‌شوند و شاید اصلاً دیگر مراجعه نکنند.

رئیس یکی از بیمارستان‌های استان نیز معتقد است: در تمام واگذاری‌ها شرط اول رعایت تعرفه دولتی است، در این واگذاری، تعرفه تغییر نمی‌کند و به نظر من کیفیت خدمات بالا هم می‌رود، آن‌هایی که مخالف واگذاری هستند یا رقبای شکست خورده واگذاری هستند یا کارمندان تنبلی که از کار کردن تحت نظارت بخش خصوصی می‌ترسند و در بدنه دولت به چرت زدن عادت کرده‌اند!.

یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز گفت:در جریان واگذاری نیستم ولی موافق اینکار هم نیستم چون تنها آزمایشگاه خوب و مطمئن استان یزد است،  ولی اینکه چرا قرار است واگذار شود باید پرسید،  احتمالاً دیگر این است که بودجه ندارند و دولتمردان ما وقتی کم میاورند اول از همه از سلامت و آموزش می‌زنند، چون تنها این دو هستند که به دیدشان بنگاه مالی نیستند.

کد خبر 472444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha