دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز خواستار تسریع در آهک پاشی خیابان‌ها و معابر این شهر شد و گفت: اهواز در معرض شیوع انواع بیماری‌ها همچون وبا و سالک پس از آبگرفتگی وسیع است.

آبگرفتگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد شریفی در نشست شورای سلامت شهرداری اهواز در سرسرای اجتماعات فرمانداری، بیان کرد:شهر اهواز پس از سرریز فاضلاب در مناطق، با یک بحران زیست محیطی روبه روست و شهروندان در معرض اپیدمی انواع بیماری‌ها همچون وبا و سالک هستند.

وی با اظهار نگرانی شدید نسبت به وضعیت بهداشت و سلامت اهواز، گفت: اگر چه آب تاحدودی در مناطق اهواز فروکش کرده اما آبگرفتگی فعلی مشابه آب زلال سیل نیست و آنچه وارد خانه‌های مردم، مدارس، مساجد و سازمان‌ها شده سرشار از فاضلاب شهری، بیمارستانی و صنعتی است که به دلیل آلودگی شدید مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

شریفی خواستار تشکیل ستاد بحران برای آهک پاشی خیابان‌های اهواز شد و ادامه داد: باید هر چه سریع‌تر آهک پاشی خیابان‌های این شهر آغاز شود و اگر این مداخله به موقع صورت نگیرد با مشکلات و خطرات جانی برای شهروندان روبه رو خواهیم شد.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، با بیان اینکه در غرب اهواز (از کیانشهر تا کوی علوی) ۲۰۰ هزار نفر درگیر فاجعه آبگرفتگی شده‌اند و افزود: از امروز باید شهرداری و آبفا آهک پاشی خیابان‌ها و معابر را برای از بین بردن عوامل بیماری‌زا آغاز کنند، اگر چه تاکنون اقدامی در این راستا ندیدیم.

به گفته وی تنها در منطقه کیانشهر اهواز هفت میلیون مترمکعب آب جمع شده که اگر به موقع خشکانده نشود، فضا برای بیماری مالاریا و سالک مهیا شده و زندگی مردم را مختل می‌کند.

وی افزود: در روزهای گذشته کارگران شهرداری اهواز نیز بدون چکمه، لباس کار و ماسک، با «تی» هزاران مترمکعب آب و فاضلاب را جمع آوری می کردند که آنها را در معرض انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد.

شریفی با بیان اینکه برای دفاع از سلامت نباید از کسی بترسیم و نگران صندلی مدیریتی خود باشیم، ادامه داد:از قوه قضاییه هم گلایه داریم زیرا به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی می‌تواند با تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست برخورد کند.

وی افزود: بحران آبگرفتگی پس از باران در کلانشهر اهواز به دلیل سوءمدیریت بوده، این در حالیست که افرادی که مسئولیت می‌پذیرند باید پاسخگو باشند. همچنین مسئولان سیاسی در اهواز و خوزستان، برای انتصاب و خدمت مدیران، شاخص تعیین کنند، تا هر کسی از هر جایی، بدون اندیشه و تدبیر، نیاید پشت میز ریاست بنشیند.

وی با انتقاد از حضور نداشتن شهردار اهواز و مدیرعامل آبفای اهواز و معاونانشان در این نشست، گفت: چرا مدیران ارزشی برای مردم و جایگاه خود قایل نیستند؟ وقتی اعضای شورای سلامت شهرستان و متولیان امور در جلسه حضور ندارند، گزارش شورای سلامت باید برای چه کسانی ارایه شود؟

شریفی با بیان اینکه با این کارها داریم خودمان را مسخره می‌کنیم، اضافه کرد: در این روزها برخی شهرداران را مشاهده کردیم که راحت در دفتر کار خود نشسته‌اند، گویی هیچ اتفاقی در شهر نیفتاده است.

بحران آب آلوده در اهواز

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز همچنین گفت: مطلوبیت کدورت کنونی آب اهواز بسیار نامطلوب و به ۳۵ کاهش یافته به طوری که در برخی مناطق این شهر باید آب معدنی توزیع شود.

وی با بیان اینکه سلامتی مردم برای برخی مسئولان اهمیتی ندارد، افزود: ما با چه زبانی باید هشدار بدهیم؟ آیا باید بگذاریم مردم اهواز بمیرند و بعد از خواب بیدار شویم؟

شریفی با ابراز نگرانی نسبت به سلامتی شهروندان اهواز بیان کرد: توزیع غذا برای مردمی که در مناطق آبگرفته بودند نیز غیربهداشتی بوده و هلال احمر با خودروهای روباز از میان فاضلاب‌ها غذا توزیع می‌کند که این برای مردم سم است.

وی با اشاره به گرفتگی فاضلاب در منطقه عین۲ اهواز اضافه کرد: ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر در این منطقه سکونت دارند و پنج سال است که به بهانه های مختلف اعم از نبود اعتبار، تحریم و... مشکل فاضلاب این منطقه حل نشده، اکنون آب وارد خانه‌های مردم شده است و باید هر چه سریع تر این آب تخلیه شود زیرا در صورتی که مداخلات به موقع صورت نگیرد در این منطقه نیز دچار مشکل می شویم.

شریفی ادامه داد:با وجود هشدار سازمان هواشناسی و جلسات متعدد فرمانداری، مدیران شهرداری و آبفا به سادگی از کنار بحران عبور کرده اند، در حالی که اگر به موقع ورود می کردند شاهد این وضعیت نبودیم.

وی افزود: یک عضو شورای شهر به جای دفاع از حقوق مردم، دارد از یک طیف خاص دفاع می کند.

شهرداری از یک سیاره دیگر

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز در ادامه با اشاره به مصوبه جلسه گذشته شورای سلامت مبنی بر برگزاری نشست با شهردار اهواز به دلیل ضعف خدمات شهری، بیان کرد: این نشست با گذشت یک ماه و پیگیری فراوان و نامه محرمانه درباره مشکلات حوزه سلامت اهواز برگزار نشده، زیرا هنوز سعادت دیدار شهردار برای اعضای شورای سلامت فراهم نشده است، من نمی دانم شهردار اهواز از کدام سیاره آمده که سعادت دیدارش را نداریم.

وی از مدیریت بهداشت محیط خواست که بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازارت نامه خود را صادر کند.

شریفی درباره نصب چربی گیر در رستوران ها و آشپزخانه ها در اهواز برای جلوگیری از گرفتگی فاضلاب بیان کرد: تعدادی از این اصناف چربی گیر نصب کرده اند اما مشکل فاضلاب با این اقدام قابل حل نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه یک هزار و ۴۰۰ زباله گرد در شهر جولان می‌دهند گفت: این افراد با آلودگی‌ها و بیماری‌های بسیاری در تماس هستند و اگر راهکاری اندیشیده نشود، به بیماری این افراد و خانواده‌هایشان منجر می‌شود.

چهار میلیارد دلار هزینه واکسن هاری

شریفی یکی دیگر از مشکلات اهواز را سگ‌های بدون صاحب، نخاله های ساختمان، عرضه قلیان در پارک‌ها و کانال‌های روباز فاضلاب دانست و گفت: در هشت ماه نخست امسال ۹۲۱ مورد گزش در غرب اهواز رخ داده است که ۷۷۸ مورد در شهر و ۱۴۳ مورد در روستا بوده است.

وی افزود: با احتساب هر واکسن ۷۰ دلار و هزینه‌ جانبی آن، چهار میلیارد دلار برای واکسن هاری هزینه شده، در حالی که این اعتبار باید برای بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها هزینه شود.

شریفی اضافه کرد: سایت سگ‌های بدون صاحب در اهواز راه اندازی شده و ما به دنبال کشتن سگ‌ها نیستیم اما امروز اهواز در حال تبدیل به کانون بیماری هاری شده است.

۱۰۰ کمپ غیرمجاز ترک اعتیاد

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه گفت: در اهواز ۲۳ کمپ مجاز و بین ۷۰ تا ۱۰۰ کمپ غیرقانونی ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در کمپ های غیرقانونی، نظارت بر طبخ غذا، رواج برخی بیماری ها، روش های درمانی خشن، نبود سیستم سرمایش و گرمایش، رعایت نشدن اصول بهداشتی باعث بروز مشکلاتی شده است.

شریفی با تاکید بر ورود بهزیستی به عنوان متولی کمپ های ترک اعتیاد گفت: افرادی که در این کمپ ها درمان می‌شوند، با خطر پذیری بالا هستند و باید پس از ترخیص از کمپ‌های غیرمجاز بازبینی شوند.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در اهواز زیاد است و باید با نیازسنجی و اولویت بندی این موارد را برطرف کرد.

شریفی در ادامه گفت: شیوع پشه خاکی که ناقل بیماری سالک است، در ماه های بهمن و اسفند بیشتر است؛ از آنجا که نخاله های ساختمانی در همه مناطق اهواز (اعم از توسعه یافته و کم برخوردار) فراوان تخلیه شده باید برای ساماندهی این نخاله‌ها اقدام شود.

وی افزود: بیماری سالک به صورت زخم ظاهر شده و درمان آن تا یک سال طول می‌کشد و اثر منفی آن نیز روی چهره و زیبایی افراد تاثیرگذار است.

کد خبر 472437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha