رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در کشور ۱۲ و در این استان ۲۷ درصد بوده و از اشتغال نیز در کشور ۱۸ و در زنجان ۳۲ درصد است که نشان می‌دهد سهم بخش کشاورزی استان زنجان هم در تولید و هم در اشتغال، بیشتر از میانگین کشور است.

کشاورزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پرویز مرادی اظهار کرد: استان زنجان ۱.۲ درصد از جمعیت کشور را دارد، ۲۶ درصد از جمعیت کشور، ساکن روستاها هستند که این میزان در استان زنجان ۳۳ درصد است.

وی میزان تولید محصولات زراعی در کشور را ۸۳ میلیون تُن در سال خواند و اضافه کرد: استان زنجان با تولید ۱.۷ میلیون تُن محصول زراعی در رتبه ۱۸ کشور قرار دارد.

مرادی افزود: استان زنجان با تولید ۴۷۰ هزار تُن محصولات باغی در رتبه ۱۸ کشور قرار داشته و در تولید محصولات دامی رتبه ۲۴ کشور را دارد.

وی اظهارکرد: سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی در کشور ۱۵ درصد بوده که این میزان در استان زنجان پایین‌تر است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۷۰ درصد از اراضی به صورت دیم و ۲۱ درصد آبی است که از این میزان، ۱۴ درصد زراعی و هفت درصد باغی است.

وی اظهار کرد: زنجان، استان دیم‌خیز بوده و بنابراین اغلب برنامه‌های بخش کشاورزی باید به سمت دیم، حفاظت از اراضی، حفاظت از آب و مرتبط با دیم‌کاری باشد.

مرادی با اشاره به مراتع استان، خاطرنشان کرد: ۷ درصد مراتع خوب، ۶۰ درصد متوسط و ۳۳ درصد مراتع استان فقیر هستند.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که فعالیت‌های بخش کشاورزی باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که بتوان هم مراتع خوب را نگهداری کرده و هم اجازه ندهیم مراتع به سمت فقیری بروند.

مرادی اظهارکرد: بخش کشاورزی استان زنجان ۹۱ هزار بهره‌بردار دارد، جامعه هدف تحت برنامه‌ریزی، آموزش و برنامه‌های ترویجی این مرکز قرار دارند.

کد خبر 472409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha