مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش‌بینی کرد که با توجه به افزایش تقاضای هندوستان و روسیه برای وارد کردن کیوی مازندران، صادرات این محصول در سال جاری صددرصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

کیوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هادی ایزدی میزان صادرات کیوی مازندران در سال گذشته را ۴۵ هزار تن اعلام کرد.

وی افزود: افزایش نرخ ارز در ۲  سال گذشته هم سبب زیاد شدن انگیزه صادرات کیوی توسط باغداران و تجار مازندرانی شده است.

ایزدی از میزان صادرات کیوی در سال جاری تاکنون ابراز بی اطلاعی کرد و  افزود: فعلا آمار دقیقی از میزان صادرات کیوی از کمرگات کشور نداریم ولی روند افزایشی صادرات و افزایش تقاضا در کشورهای مقصد محسوس است.

وی اضافه کرد: البته هم اکنون هرکیلوگرم کیوی در بازار داخلی بسته به کیفیت بین پنج تا ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و طبیعی است که چنین محصولی به عنوان یک میوه تجاری بین المللی برای صادرات جزو میوه های گران قیمت محسوب می‌شود و صادرات آن ارزشمند و ارزآور است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از نصب و راه‌اندازی ۲ مرکز سورتینگ مدرن کیوی در تنکابن توسط یکی از صادرکنندگان خبر داد و گفت: با توجه به وجود این ۲ مرکز و ظرفیت سردخانه ای ۲۰۰ هزار تنی در غرب مازندران، امسال شاهد نقش کمتر دلالان و صادرات به صورت مستمر این محصول خواهیم بود.

تولید ۱۸۵ هزار تن کیوی 

ایزدی از برداشت ۱۸۵ هزار تن محصول از باغ‌های کیوی مازندران خبر داد و  افزود: این میزان نسبت به سال گذشته تفاوت محسوسی ندارد.

وی وسعت باغ‌های کیوی استان را ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و در باره افزایش نیافتن میزان تولید در سال جاری هم توضیح داد: میزان تولید در سال جاری به خاطر این که سطح زیر کشت ثابت باقی ماند، افزایشی نداشته است.

این مسئول علت زیاد نشدن مساحت باغ‌های کیوی در یک سال اخیر را هم افزایش هزینه ساخت باغ به خاطر گرانی قیمت لوله، آهن‌آلات و داربست و همچنین افزایش زیاد قیمت زمین اعلام کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که ۶۰ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می‌شود، گفت که شهرستان‌های تنکابن، عباس آباد، چالوس، نوشهر، آمل و بابل به ترتیب بیشترین میزان باغ کیوی را دارند.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از ۶ هزار نفر باغدار در مازندران به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر دیگر به صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

کیوی از درختان کم آفت است که مزیت آن نیاز به سم‌پاشی ندارند و با یک روغن‌پاشی در اوایل بهمن مشکل آفات آن بر طرف می‌شود.

برداشت کیوی در مازندران از اواسط آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه ادامه می‌یابد.

درخت کیوی برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ وارد ایران شد و کاشت آن در سال ۱۳۵۶ پس از آزمایش‌های پژوهشی بر روی این گونه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی رامسر آغاز شد.

کیوی، مواد غذایی بالا و میزان کالری بسیار پایینی دارد و با داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی دارد.

ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن هشت برابر سیب بوده و از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می‌کند.

کد خبر 472298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha