تنها مدرسه محله محمودیه، «صفا اصفهانی» است که 8 دهه از عمرش می‌گذرد. اهالی قدیمی محله این مدرسه را با خاطرات جلال آل احمد در ذهن دارند که چند صباحی مدیریت این مدرسه را برعهده داشت. غیرانتفاعی شدن تنها مدرسه دولتی محله محمودیه از آغاز سال تحصیلی 98-99 دانش‌آموزان این محله را از حق تحصیل رایگان محروم کرده است.

مدرسه صفا اصفهانی

همشهری آنلاین-مرضیه موسوی: «زمانی که آقای صفا اصفهانی ساخت این مدرسه را شروع کرد من کلاس دوم بودم. از مدرسه می‌آمدم و لباسم را عوض می‌کردم و به کمک بنا می‌آمدم و آجر روی آجر می چیدم. من مدرسه جلال آل احمد یا شاپور تجریش درس می‌خواندم. قرار بود بعد از ساخته شدن این مدرسه در اینجا درس بخوانیم. ذوق ساخته شدن ساختمان مدرسه را داشتیم. چون دیگر مجبور نبودیم هر روز این راه دراز را تا تجریش طی کنیم. ما و بچه‌های اوین و درکه و ولنجک بعد از ساخته شدن مدرسه صفا اصفهانی در 80 سال پیش، برای درس خواندن به این مدرسه می‌آمدیم.» «هوشنگ رشیدی» که نهمین دهه زندگی‌اش را در محله محمودیه سپری می‌کند از نخستین سال ساخته شدن مدرسه صفااصفهانی در آن مشغول به تحصیل شد. فرزندان و نوه‌هایش هم سال‌های بعد پشت نیمکت‌های همین مدرسه نشسته‌اند. روی گواهی پایان دوره ابتدایی نوشته «مدرسه دولتی صفا اصفهانی» نامی که کمتر از 4 ماه است به مدرسه غیردولتی «فارابی» تبدیل شده و امکان تحصیل رایگان را از دانش‌آموزان محله محمودیه گرفته است.

مدیر مدرسه

 اهالی محله محمودیه مدرسه صفااصفهانی را با چند سال مدیریت جلال آل احمد در خاطر دارند. رشیدی می‌گوید :«بعد از ساخته شدن مدرسه، جلال آل احمد چند سالی در اینجا مدیر مدرسه شد. نه تنها بچه‌های محمودیه، بلکه دانش‌آموزان ولنجک و اوین و درکه و اسدآباد هم برای درس خواندن باید به اینجا می‌آمدند. چون مدرسه دولتی دیگری در این اطراف نبود.» خانه‌های قد کشیده در اطراف ساختمان مدرسه را نشان می‌دهد و از سال‌های دهه20 یاد می‌کند که همه اطراف مدرسه را زمین‌های بایر دوره کرده بود. بعد از ساخته شدن مدرسه در وسط زمین‌های آقای صفا اصفهانی، کم کم خانه‌ها و ساختمان‌ها هم اطراف آن جان گرفتند و محله گسترش پیدا کرد. عمو هوشنگ می‌گوید :«چند سال بعد از ساختن مدرسه زمزمه‌هایی به گوشمان خورد که آقای صفا اصفهانی می‌خواهد مدرسه را تخلیه و تخریب کند. همان روزها تصادف کرد. اهالی محله به او گفته بودند چون می‌خواستی بچه‌های محله را از این مدرسه بیرون کنی و مدرسه را خراب کنی این اتفاق برای تو افتاد. او هم قید تخلیه مدرسه را زد و آن را وقف کرد. این مدرسه تا چند سال پیش دایر بود. بعد از آن 2سال به عنوان انبار از آن استفاده می‌شد و مدتی هم مدرسه شبانه روزی شد. امسال اهالی با تابلو جدید مدرسه روبه رو شدند که روی آن نوشته شده بود: «مدرسه غیرانتفاعی صفا اصفهانی.»

تحصیل در این محله دیگر رایگان نیست

تنها مدرسه دولتی محله محمودیه از ابتدای سال تحصیلی 98-99 به مدرسه غیرانتفاعی تبدیل شده است. «سعید جوزدانی» از اهالی قدیمی محله و دبیر شورایاری محله محمودیه می‌گوید :«طی سال‌های گذشته برای ساخت ساختمان جدید مدرسه کنار بنای قدیمی از خیران محلی کمک گرفتیم. چون این مدرسه دولتی را سرمایه این محله می‌دانستیم. امسال ناگهان متوجه شدیم مدرسه به مدرسه غیر انتفاعی تبدیل شده است. حالا نوه‌های ما برای تحصیل در این مدرسه باید شهریه 10 تا 15 میلیون تومانی پرداخت کنند. هیچ مدرسه دولتی دیگری در این محله وجود ندارد. درواقع امکان تحصیل رایگان از دانش‌آموزان این مدرسه گرفته شده است. وقتی به مدیران مدرسه اعتراض کردیم گفتند می‌توانید بروید در مدارس دولتی ثبت نام کنید. در حالی که مدرسه دولتی در محله‌های دیگر است و با توجه به نشانی محل سکونت، دانش‌آموزان ما را ثبت نام نمی‌کنند.» با وجود پیگیری‌های انجام شده‏‎‏، آموزش و پرورش منطقه 1 پاسخگوی تماس خبرنگار همشهری آنلاین نبود.

کد خبر 472282

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha