یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

اگرچه افزایش نرخ بنزین تغییری در رشد نرخ کرایه‌ها نداشته اما افزایش قیمت دیگر کالاها و خدمات مرتبط باعث نارضایتی‌هایی بین مردم و رانندگان شده که می‌طلبد با تدابیری ویژه رفع شود.

حمل و نقل مسافر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، بنا بر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز از ساعت صفر ۲۴ آبان ماه سال جاری آغاز و بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

اگرچه مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت بنزین تأثیری در نرخ کالاها و نرخ کرایه‌ها ندارد اما بازهم شاهد افزایش قیمت‌هایی در گوشه و کنار بازارها هستیم. بر اساس گزارش‌های میدانی، برخی از آژانس‌ها تغییراتی در افزایش قیمت‌ها داشته‌اند که رانندگان رشد نرخ قطعات خودرو را دلیل این امر می‌دانند.

ناگفته نماند بسیاری از وسایل حمل‌ونقل مسافری علی‌رغم اینکه دارای سوخت بنزینی هستند، افزایشی در نرخ هزینه‌ها نداشته‌اند اما افزایش دیگر کالاها رانندگان را نسبت به ادامه فعالیت در این عرصه بی‌انگیزه کرده است.

رشد نامحسوس برخی کرایه‌ها

یکی از شهروندان بیان کرد: اکثر روزها برای رفت‌وآمدم به محل کار از تاکسی‌های خطی استفاده می‌کنم.

حکیمه مؤمن زاده ادامه داد: قبل از طرح سهمیه‌بندی سوخت، مسیر ابتدای طالقانی تا معلم را با هزار و ۵۰۰ یا دو هزار تومان رفته‌ام اما این روزها دو هزارتا دو هزار و ۵۰۰ تومان می‌گیرند.

وی افزود: افزایش بنزین در قیمت تمام کالاها تأثیر داشته است، اگرچه هزینه‌های تاکسی‌ها تغییر چندانی نداشته اما طی سال آینده قطعاً شاهد افزایش نرخ کرایه‌ها هم خواهیم بود.

مؤمن زاده خواستار نظارت‌های بیشتری از سوی مسئولان شد و بیان کرد: با توجه به افزایش تعداد آژانس و تاکسی‌ها باید سیستمی دقیق برای رصد و پایش تخلفات باشد.

خسروی از شهروندان بیرجندی استان خراسان جنوبی گفت: تا قبل از افزایش نرخ بنزین برای هزینه سرویس مدرسه فرزندم ماهیانه ۹۰ هزار تومان به راننده پرداخت می‌کرده‌ام، بعد از سهمیه‌بندی بنزین راننده تقاضای افزایش نرخ را کرده است.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون برای سرویس مدرسه فرزندم ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کنم و ظرفیت سرویس نیز بیشتر از استاندارد تعیین‌شده است.

ضرورت توجه به سهمیه سوخت تاکسی‌ها

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به افزایش قیمت بنزین بیان کرد: اگرچه این طرح باعث افزایش برخی از کالاها شده اما در هزینه تاکسی‌ها تأثیری نداشته است.

ابوالفضل کرامتی نیک بیان کرد: به‌طور متوسط در هر هفته دو بار از تاکسی دربستی استفاده می‌کنم اما تاکنون شاهد افزایش قیمتی نبوده‌ام.

وی با اشاره به افزایش قیمت قطعات و لوازم‌یدکی‌ها گفت: مسئولان باید در تأمین سوخت موردنیاز تاکسی‌ها همت ویژه‌ای داشته باشند تا افزایشی در نرخ کرایه‌ها رقم نخورد.

سهمیه‌هایی که واریز نشد

یکی از راننده آژانس‌های درون‌شهری بیان کرد: ورودی هر مسافر برای آژانس‌های دربستی دو هزار و ۳۰۰ تومان بوده و به ازای هر کیلومتر، ۳۰۰ تومان بر کرایه افزوده می‌شود.

محمد عبدالهی بیان کرد: قبل از طرح سهمیه‌بندی سوخت برخی از آژانس‌ها برای جذب مشتری بیشتر زیر این قیمت فعالیت داشته‌اند که اکنون با همین نرخ کار می‌کنند.

وی با اشاره به سهمیه سوخت آژانس‌ها بیان کرد: قرار بود ۲۰۰ لیتر بنزین برای هر راننده واریز شود که هنوز واریز نشده است.

عبدالهی گفت: در حال حاضر همه کالاها به‌ویژه قطعات خودرو افزایش داشته است، افزایش این کالاها در کنار ثابت ماندن نرخ کرایه مقرون‌به‌صرفه نیست.

موج بی‌رغبتی در بین رانندگان

یک راننده تاکسی برون‌شهری هم گفت: هزینه تاکسی‌ها افزایشی نداشته است، در حال حاضر به ازای هر کیلومتر ۷۵۰ تومان از مسافر اخذ می‌شود.

رضا هاشمی ادامه داد: اگرچه تمام کالاها به‌غیراز کرایه‌ها افزایش‌یافته اما سهمیه سوخت تاکسی‌ها کمکی به کسب درآمد رانندگان است.

بنا به گفته وی طی ماه گذشته ۷۵۰ لیتر سهمیه سوخت برای تاکسی‌های برون‌شهری واریزشده است.

این راننده بیرجندی افزود: اگر این سهمیه به‌موقع واریز نشود، رانندگان دیگر هیچ انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند، هرچند این سهمیه بر اساس کارکرد خودرو واریز می‌شود اما بازهم نقطه امیدی برای رانندگان است.

هاشمی ادامه داد: در شرایط پیش رو افزایش تمام کالاها به‌ویژه قطعات خودرو، لاستیک و دیگر اجناس رغبتی برای رانندگان نگذاشته است.

مشکلی دیگر پیش روی رانندگان

یک راننده تاکسی‌های اینترنتی هم گفت: نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایشی نداشته است، با توجه به افزایش قیمت قطعات و خدمات مانند تعمیر، فعالیت در این عرصه صرفه اقتصادی ندارد.

محمد رحمتی گفت: سهمیه سوخت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هنوز واریز نشده است، بر اساس گفته‌ها سهمیه را به نرخ لیتری هزار و ۵۰۰ تومان به کارت اعتباری واریز می‌کنند درصورتی‌که بسیاری از راننده‌ها کارت سوخت ندارند و باید بنزین آزاد مصرف کنند.

وی گفت: برای تغییر رمز کارت سوخت حتماً باید مدارک فردی که شماره پلاک ماشین به نام وی است، داشته باشیم، علی‌رغم اینکه تمام مدارک تکمیل است، از دو هفته پیش به دنبال صاحب پلاک می‌گردم اما اثری از وی نیست.

۲۲ مورد تخلف به تعزیرات ارسال شد

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: بعد از طرح سهیمه بندی سوخت هیچ افزایش قیمتی در نرخ کرایه تاکسی‌ها نداشته‌ایم.

یدالله غلام پور افزود: تاکنون ۲۲ مورد از تخلفات رانندگان به تعزیرات ارسال‌شده است، راننده‌ها حق هیچ‌گونه افزایش قیمتی ندارند.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورا، ورودی هر مسافر دو هزار و ۲۵۰ تومان و هر یک کیلومتر مسافت طی شده ۳۰۰ تومان است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار کرد: راننده نباید از نرخ مصوب بیشتر کرایه بگیرد اما کمتر از نرخ مصوب مشکلی ندارد.

سهمیه سوخت رانندگان واریز می‌شود

غلام پور سهمیه سوخت تاکسی‌ها بر اساس قولی که داده‌شده، طی روزهای آینده واریز می‌شود، افزود: اطلاعات راننده‌ها به وزارت کشور و ستاد سوخت فرستاده‌شده و تفاوت قیمت بنزین به‌حساب کارت‌شان واریز می‌شود.

وی بیان کرد: فعلاً هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت کرایه‌ها نداریم و تنها بر اساس مصوبات وزارت کشور عمل می‌کنیم.

غلام پور با اشاره به میزان سهمیه‌ها بیان کرد: سهمیه سوخت برای تاکسی‌های پلاک زرد داخل شهری دوگانه‌سوز ۲۵۰ لیتر و تک گانه سوز ۴۰۰ لیتر است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی رانندگان مراتب را با شماره‌گیری ۳۲۳۳۸۰۳۴ گزارش دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو گشت سیار به‌صورت مستمر در داخل شهر بر وضعیت حمل‌ونقل و خدمات نظارت دارند.

آنچه مسلم است افزایش قیمت نرخ خودروهای حمل‌ونقل عمومی و آژانس‌ها با عدم استقبال از سوی شهروندان مواجه بوده و نتیجه آن چیزی جز استفاده از خودروهای شخصی و به وجود آمدن عواقب آن نخواهد بود. علاوه بر این موج بی‌رغبتی رانندگان می‌تواند اثرات نامطلوبی در وضعیت حمل مسافر ایجاد کند که می‌طلبد نظارت شود.
 

کد خبر 472273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha