مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

رویکرد دولت در بحث اجرای طرح‌های آبخیزداری، امروز با آبگیری ۸۵۰ بند سنگی و خاکی اثربخشی خود را در جنوب کرمان به نمایش گذاشت و این منطقه با وجود بارندگی‌های اخیر، از خطر سیل مصون ماند.

آبخیرداری

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اگر خاطرمان باشد در سال‌های نسبتا دور، هم‌زمان با بارش باران در جنوب کرمان شاهد بروز سیلاب و در نهایت ورود خسارت به زیرساخت‌های شهری و روستایی بودیم و این مساله باعث ایجاد ناراحتی در اوج رحمت الهی شده بود و درواقع جای خالی طرح‌های آبخیزداری به شدت احساس می‌شد اما طی سال‌های اخیر، طرح‌های آبخیزداری متعددی در این منطقه اجرا و به بهره‌برداری رسید و بیش از یک میلیون نفر از مزایای آنها بهره‌مند شدند، افزون بر این در بارندگی‌های چند روز گذشته که سیل، چندین شهر کشور را دچار خسارت کرد همین طرح‌های آبخیزداری توانستند سیلاب را در جنوب کرمان مهار کنند. ‌

اجرای ۱۰۰ طرح آبخیزداری از ابتدای دولت دوازدهم در جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون ۱۰۰ طرح آبخیزداری با اعتبار ۷۵۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اجرا شده است.

حمزه احمدی افزود: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۵۹۵ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

وی تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) در ۲۴ حوزه آبخیز با اعتبار ۴۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان در حال اجرا است.

احمدی اضافه کرد: ۸۵۰ سازه از طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری این منطقه طی بارندگی‌های اخیر آبگیری شد.

توان آبخیزداری در مهار سیلاب‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری از خطر بروز سیلاب جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری منطقه جنوب کرمان ۳۵۰ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز، ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، ۳۰۰ آبادی و همچنین مناطق شهری فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج و زهکلوت از خطر بروز سیلاب و ایجاد خسارت به منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی مصون ماندند.

وی اظهار داشت: امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری بر هیچکس پوشیده نیست لذا در همین زمینه به اذن مقام معظم رهبری امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است.

حفظ عرصه‌های منابع طبیعی در گرو اجرای پروژه‌های آبخیزداری 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان حفظ عرصه‌های منابع طبیعی را در گرو اجرای پروژه‌های آبخیزداری دانست.

محمدرضا شاهرخی اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری منجر به کنترل ورود سیلاب به مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی، افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، پیشگیری از فرسایش خاک، افزایش رضایتمندی روستاییان و کمک به حفظ عرصه‌های منابع طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری با اهدافی همچون کنترل سیلاب، افزایش و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، تثبیت خاک و بهبود پوشش گیاهی، کنترل رسوب، پیشگیری و کاهش اثرات خشکسالی انجام می‌شود، گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری منجر به افزایش سطح آب‌های زیرزمینی و پیشگیری از فرسایش خاک شده است.

شاهرخی بیان کرد: آبخیزداری مهم‌ترین راهکار برای مقابله با خشکسالی است و کنترل روان‌آب‌ها و تقویت سطح آب سفره‌های زیرزمینی از مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه است.

با این وجود خوب است بدانیم که جیرفت در محاصره سه رودخانه وحشی هلیل، شور و ملنتی است و در برخی مناطق به دلیل انباشت رسوبات، کف رودخانه با منازل مسکونی هم‌سطح شده و بسیاری از مردم بر این باورند که اگر رودخانه شور طغیان کند، جیرفت را همچون سال ۷۱ که هلیل‌رود طغیان کرد درگیر مشکلات زیادی می‌کند، اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالادستی تا حدودی موجب کنترل سیلاب‌های فصلی شده است.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 472198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha