جمعه ۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب با محکوم کردن اقدام توهین آمیز برخی رسانه‌های غرب به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) به کار خود پایان داد

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این نشست که پس از دو جلسه پشت درهای بسته پنج شنبه شب (8 فروردین) پایان یافت، دستور کار اجلاس سران عرب که نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه عرب آن را در نشست مقدماتی تهیه کرده بودند، به تایید وزیران امور خارجه کشورهای عربی رسید.

در نشست وزیران امورخارجه کشورهای عرب همچنین مساله فلسطین، منازعات اعراب و رژیم صهیونیستی بررسی و بر لزوم توقف اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و توقف روند شهرک سازی تاکید شده است.

وزیران امور خارجه کشورهای عرب ؛ رژیم صهیونیستی را مسئول بحرانی شدن اوضاع در سرزمینهای فلسطینی معرفی کردند و از کشورهای عربی خواستند به حمایت مالی و سیاسی از تشکیلات خودگردان فلسطین و مقاومت ملت فلسطین ادامه دهند.

آنان همچنین بر مطرح شدن طرح اتحادیه عرب برای صلح در منطقه در محافل بین‌المللی تاکید و راهبرد جدید کشورهای عربی را برای برخورد با لجاجت رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و نیز ادامه جنگ افروزی این رژیم در منطقه خواستار شدند.

مخالفت با مجازاتهای تحمیلی یکجانبه آمریکا علیه سوریه و حمایت از خواسته دمشق در آزادسازی جولان اشغالی، همچنین حمایت از صلح و توسعه وحدت سودان، حمایت از سومالی و جمهوری جزایر کومور از دیگر بندهای دستور کار اجلاس سران عرب است.

موضع یکپارچه عربی در قبال عاری سازی منطقه از سلاح هسته‌ای و اقدام مشترک عربی در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای ، تاکید بر یکپارچگی عراق و خروج اشغالگران از این کشور از دیگر بندهای دستور کار اجلاس سران عرب اعلام شد.

در این نشست دو طرح وزیران امور خارجه عرب در اجلاس اوایل ماه مارس قاهره درباره تحولات لبنان مبنی بر حمایت از این کشور در برقراری آرامش و امنیت و نیز حمایت از طرح ابتکاری اتحادیه عرب برای پایان بحران سیاسی لبنان تایید و از اجلاس سران عرب خواسته شد این دو طرح را بعنوان راهبرد عربی در تعامل با بحران لبنان ملاک عمل قرار دهد.

به گزارش همشهریی آنلاین،اجلاس سران عرب سالانه در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و بیستمین دوره این نشست، قرار است شنبه و یکشنبه هفته آینده در دمشق برگزار شود. این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که سران تعدادی از کشورهای عربی از حضور در آن امتناع کرده‌اند.[وضعیت حضور سران عرب در اجلاس دمشق]

در این حال در آستانه برگزاری بیستمین اجلاس دوره‌ای سران عرب، شهر دمشق پایتخت سوریه شاهد تدابیر شدید امنیتی است.

کد خبر 47219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز