با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین در آبان امسال، بیم آن می‌رود که تعداد سفرهایی که مردم تاکنون با خودروهای شخصی انجام می‌دادند هم کاهش پیدا کند؛ چراکه مسئولان وزارت میراث فرهنگی می‌گویند فعلا سهمیه‌ای با عنوان بنزین سفر مطرح نیست.

سفر

به گزارش همشهری آنلاین، طرح سهمیه‌بندی بنزین در دولت نهم و دهم نیز اجرا شد، اما در کنار آن سهمیه‌ای نیز برای بنزین سفر اختصاص یافته بود. اکنون تخصیص این سهمیه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز معلوم نیست وزارت میراث فرهنگی که متولی سفر مردم است، در این خصوص پیگیری جدی‌ انجام می‌دهد یا خیر.

با گران شدن سفرهای هوایی در سال‌های اخیر، بسیاری از اقشار کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط با خودروهای شخصی اقدام به سفر می‌کردند، اما اکنون با ۳ برابر شدن قیمت بنزین آزاد، اگر سهمیه‌ای برای سفر مردم در نظر گرفته نشود، آمار سفرهای داخلی نیز کاهش خواهد یافت و حذف سفر از زندگی نیز پیامدهای اجتماعی و روانی متعددی خواهد داشت.

ایسنا در این زمینه نوشت: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش‌تر و در روزهایی که اخباری مبنی بر پیگیری او از وزیر نفت برای تخصیص سهیمه‌ای با عنوان «بنزین سفر» منتشر شده بود، گفته بود که ‌چنین درخواستی نداشته و اصلا نامه‌ای درباره اختصاص اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته است.

علی‌اصغر مونسان درباره این‌که قرار است این وزارتخانه به عنوان متولی سفر پیگیری این موضوع باشد هم پاسخی کلی داده بود و گفته بود: «سهمیه بنزین سفر را باید موردی درخواست کنیم و از دولت این سهم را بگیریم.»

طبق آخرین داده‌های مرکز آمار ایران، بیشترین سفر ایرانی‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. در بهار سال ۹۷ تردد حدود ۶۹ میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شد که با احتساب ۱۳ میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروی شخصی متعلق به دیگران و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواری کرایه‌ای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص می‌شود.

با این وجود ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم‌راستا با سخن وزیر گفت: فعلا سهمیه‌ای با عنوان بنزین سفر مطرح نیست.

طرح سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح نرخ آن از ۲۴ آبان‌ماه به اجرا گذاشته شد. بر این اساس سهمیه خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و برای خودروهای دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هم ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان شد.

  • تکلیف سهمیه بنزین سفر چه شد؟

در این زمینه معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با بیان این‌که این طرح مصوبه دولت بوده و وزارت میراث فرهنگی تابع آن است، گفت: هر چند ما دنبال این هستیم که فضایی را آماده کنیم تا در صورت تخصیص سهمیه‌ای ویژه به بخش گردشگری، احتمال سوءاستفاده از آن مطرح نشود. وقتی چنین زیرساختی آماده شد، این امکان را داریم که «سهمیه بنزین ویژه گردشگری» دریافت کنیم.

تیموری درباره نحوه تخصیص و مصرف این سهمیه ویژه توضیح داد: قرار است برای خودروهای در اختیار تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل گردشگری که از وزارت میراث فرهنگی مجوز می‌گیرند، پلاک ویژه گردشگری دریافت کنیم.

وی افزود: در حال رایزنی با راهنمایی و رانندگی هستیم. اگر این زیرساخت فراهم شود، آن سهمیه بنزین که احتمالا دریافت شود، به این خودرهای پلاک گردشگری اختصاص خواهد یافت. این کار مزیت دیگری هم دارد؛ باعث می‌شود محدودیت‌های راهنمایی و رانندگی برای خودروهای گردشگری برطرف شود.

تیموری گفت: اگر الان این سهمیه ویژه اختصاص پیدا کند، امکان این را نداریم که متوجه شویم این سهمیه ویژه در حوزه سفر استفاده شده است یا خیر. بنابراین فعلا در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستیم.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا برای تخصیص سهمیه ویژه سفر عامه مردم پیگیری خواهد شد، اظهار کرد: باید مرحله به مرحله اقدام کنیم. این موضوع هم در برنامه‌ هست.

وی درباره این‌که با توجه به افزایش هزینه خدمات سفر چه استراتژی عمومی‌ برای جلوگیری از حذف سفرهای مردم تدوین شده است، گفت: همه کارهایی که انجام می‌دهیم، برای مردم است. مطالبات گردشگری را باید در فضای آرام پیگیری کنیم.

  • نرخ بالای عوارض خروج از کشور

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این که اقدام وزارت میراث فرهنگی در برابر افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۹۹ چه بود، اظهار کرد: پیشنهاد ما افزایش سهم گردشگری از محل این درآمد بود. وگرنه ما مطالبه‌ای برای افزایش سقف عوارض خروجی نداشتیم.

تیموری گفت: این موضوع را در دولت پیگیری کردیم تا در نهایت در سال ۹۸ با اختصاص ۴۰ هزار تومان از محل هر عوارض خروج به گردشگری موافقت و مصوب شد. امسال هم این سهم به ۸۰ هزار تومان رسیده است.

او ادامه داد: اگرچه سهم گردشگری از عوارض خروجی افزایش یافته است اما از طرف دیگر پیگیر بودیم سقف آن بالاتر نرود. چون به عنوان متولی گردشگری، روند سفر را دوسویه (داخلی و خارجی) می‌دانیم.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی درباره این‌که اقدام وزارتخانه برای کنترل سقف عوارض خروجی چه بوده است، گفت: به هر حال ما هم بخشی از دولت هستیم. وقتی در جلسات تصمیمی گرفته می‌شود، نظرات تخصصی داده می‌شود و طرح به تصویب اکثریت می‌رسد. ما هم به عنوان عضو دولت باید حمایت کنیم.

عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال آینده ۲۶۴ هزار تومان تعیین شده که در مقایسه با سال ۹۸، بیش از ۴۰ هزار تومان افزایش دارد. عوارض خروج در سفر دوم نیز تا ۵۰ درصد و برای بار سوم تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کد خبر 472175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha