رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مرگ ۷ نفر در هفته گذشته بر اثر بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت که تعداد کل تلفات این بیماری در کشور از اول مهر ماه تاکنون به ۱۰۶ نفر رسیده است.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از ایرنا، حسین عرفانیان رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هفته گذشته در مجموع ۳۳۵۴ نفر مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۸۲ نفر به آنفلوآنزا مبتلا بودند و از این افراد ۷ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

عرفانیان بیان کرد: به این ترتیب، تعداد کل تلفات این بیماری در کشور از اول مهر ماه تاکنون به ۱۰۶ نفر رسید. ۲ نفر از فوتی‌ها در استان تهران و ۲ نفر در آذربایجان غربی بودند و هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان و مازندران یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به آنفلوآنزا داشتند.

وی افزود: همه موارد فوت ناشی از آنفلوآنزا افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند و اگر هم بین آنان فردی بیماری زمینه‌ای نداشته، علت مرگ تاخیر در مراجعه به پزشک، خوددرمانی و استفاده از داروی کورتون بوده است.

  • اپیدمی آنفلوآنزا در حال فروکش است 

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: موج اپیدمی آنفلوآنزا در حال فروکش است و از این پس تعداد موارد این بیماری کمتر می‌شود. گرچه تا آخر فصل سرما مواردی از این بیماری را در کشور خواهیم داشت اما همه‌گیری که در ۳ ماه گذشته داشتیم، مراحل پایانی را سپری می‌کند.

عرفانیان ادامه داد: براساس فرمول‌های جهانی، در موارد اپیدمی آنفلوآنزا حدود ۱۵ درصد جامعه با این بیماری درگیر و ۲ درصد این افراد در بیمارستان بستری می‌شوند. از این تعداد بستری شده نیز ۱۰ درصد در بخش آی‌سی‌یو بستری می‌شوند و حدود ۳۰ درصد افراد بستری‌شده در این بخش فوت می‌کنند. به این ترتیب، باید انتظار مرگ ۳۱۲ نفر در هر هفته را می‌داشتیم که خوشبختانه آمار مبتلایان و مرگ ناشی از این بیماری در کشور در این دوره از اپیدمی به مراتب کمتر بود.

  • ایران دارای پیشرفته‌ترین شبکه مراقبت آزمایشگاهی آنفلوآنزا

دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز درباره آخرین وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی انسانی که از اواخر مهرماه در کشور شروع شده است، به ایسنا اظهار کرد: از حدود ۱۳ آذر ماه شاهد کاهش تدریجی موارد بروز این بیماری در بیشتر نقاط کشور بودیم.

وی با اشاره به رصد فعال بیماری و همچنین فعالیت شبکه مراقبت آزمایشگاهی آنفلوآنزا در کشور افزود: شبکه مراقبت آزمایشگاهی آنفلوآنزا در ایران از قوی‌ترین شبکه‌های مراقبت آزمایشگاهی در منطقه مدیترانه شرقی و برابر با مراکز پیشرفته در دنیاست. با توجه به اهمیت بیماری و علی‌رغم تحریم‌ها و چالش‌های دسترسی به کیت‌های تشخیصی و ملزومات و تجهیزات آزمایشگاهی، از کلیه موارد آنفلوآنزای شدید بستری در بیمارستان‌ها که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند، قطعا نمونه آزمایشگاهی گرفته می‌شود. علی‌رغم کمبودها، از کل موارد مرگ مشکوک به آنفلوآنزا نیز نمونه آزمایشگاهی گرفته می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: طی هفته گذشته (۲۲ تا ۲۹ آذر) از مجموع ۸۸۳ مورد بستری مشکوک به آنفلوآنزا نهایتا ۸۱ مورد - براساس شواهد آزمایشگاهی - مبتلا به آنفلوآنزای تیپ A گزارش شده‌اند و میزان بروز بیماری به حتی کمتر از یک‌دهم هفته‌های گذشته رسیده است.

کد خبر 472107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha