طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به عنوان اولویت وزارت نیرو برای حفظ این داشته‌های با ارزش، اگرچه در استان اصفهان در حال انجام است اما تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی و به جدیت و مشارکت هرچه بیشتر نیاز دارد.

آب‌های زیرزمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی اصفهان سال ۹۵ در یک افق ۲۰ ساله با امضای تفاهمنامه بین شرکت آب منطقه‌ای و دانشگاه صنعتی اصفهان به این دانشگاه واگذار شد، استفاده از توانایی و پتانسیل موجود طرفین و انجام فعالیت مشترک در زمینه طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب کشور با اولویت آب‌های زیرزمینی مهمترین موضوع این تفاهمنامه است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: منابع آبی به غیر از حق محیط زیست، فقط مختص نسل فعلی نیست و ما باید نسل آینده را هم در نظر داشته باشیم، زیرا مواهب خدادادی همچون آب متعلق به همگان است و ما باید تمامی نیازها را در تصمیمات خود لحاظ کنیم.

عبدالرضا کبیری سامانی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیر زمینی، طرحی مناسب در راستای استفاده اصولی از منابع زیرسطحی بود، اضافه کرد: اولویت‌بندی در اقدامات طرح باید بر اساس نیازهای هر منطقه انجام گیرد و بخشی از اقدامات باید در کوتاه مدت انجام شود.

ضرورت تبیین مزایای طرح احیا و تعادل‌بخشی برای جامعه مخاطب

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان فرهنگ‌سازی را لازمه اجرای چنین طرح‌هایی دانست و اضافه کرد: مزایا و ضروریات اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی باید به‌طور مستمر برای مخاطبان بویژه قشر کشاورز تبیین شود، زیرا اجرای کامل آن بدون مشارکت آنان میسر نیست.

وی افزود: وضعیت و تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان اصفهان بیش از حد توان منابع آبی زیرسطحی است و همین امر مشکلات فراوانی را برای منطقه ایجاد کرده که یکی از آنها فرونشست زمین به عنوان خطری جدی محسوب می‌شود و در صورت عدم تدبیر برای آن روز به روز افزایش می‌یابد.

کبیری سامانی استفاده بیشتر از پسآب در مناطقی چون مرکز کشور و استان اصفهان را لازم خواند و اضافه کرد: تصفیه و استفاده از آن باید با روش‌های مختلفی افزایش پیدا کند، زیرا این نوع آب جایگاه خاصی در جهان دارد و برای بازچرخانی آن همواره تلاش می‌کنند.

وی با تأکید بر تحلیل آمار و ارقام مربوط به منابع آبی، اظهار کرد: اندازه گیری دوره‌ای، مدل‌سازی و تحلیل و بررسی میزان داشته‌ها و برداشت‌ها باید به‌طور جدی با کمک نهادهای علمی و دانشگاهی صورت پذیرد تا برای برنامه‌ریزی و اقدامات مبتنی بر آن بهتر جلو رفت.

این پژوهشگر بر اصل پایبندی به قانون اشاره کرد و گفت: تشکیل پلیس آب برای رصد اوضاع و همچنین استفاده از اندوخته‌های علمی و تجربی شرکت‌های دانش بنیان باید بیش از قبل افزایش پیدا کند و طرح مذکور باید با مشارکت همه بصورت جدی پیش برود.

۱۰ محدوده ممنوعه در اصفهان

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه مناطق مختلف از حیث افت آب‌های زیرزمینی به چند محدوده تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: از ۳۵ محدوده استان اصفهان، هشت محدوده آزاد، ۱۷ محدوده ممنوعه و ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی است.  

سید مهدی میرباقری بیان کرد: کمبود اعتبارات به سختی اجرای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیر زمینی می‌افزاید، همچنین مشارکت هرچه بیشتر نهادها و دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف اهمیت دارد و لازم است که جامعه کشاورزان نیز بیشتر همکاری کنند.

مدیر آب منطقه‌ای افزود: ۱۷ هزار و ۴۶۰ چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از سال ۸۴ تاکنون ۶ هزار و ۱۴۴ حلقه از آنها مسدود شده است و حجم صرفه جویی از محل پر کردن چاه‌های غیرمجاز از آن زمان تاکنون بیش از ۲۱۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که حفظ ۵ میلیون و ۴۰۶ هزار متر مکعب آب را در پی داشته، گفت: مسدود کردن ۶۰۰ حلقه چاه غیر مجاز تا پایان امسال سبب حفظ ۲۰.۳۷ میلیون متر مکعب آب در استان می‌شود.

میرباقری افزود: نصب کنتورهای حجمی هوشمند در راستای سلسله اقدامات طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و برای پایش دقیق میزان برداشت‌ها از منابع آب‌های زیرزمینی و برنامه‌ریزی مدون برای این امر است.

مدیر حفاظت آب منطقه‌ای با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون ۱۱ هزار و ۹۸۳ پروانه بهره برداری کشاورزی اصلاح و تعدیل شده، اظهار کرد: این امر به کاهش ۸۸۶ میلیون متر مکعب حجم در پروانه‌ها شده است.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۴۸۳ پروانه بهره‌برداری از چاه نیز اصلاح و تعدیل شده و این رقم به تا آخر سال به ۱۰ هزار پروانه بهره‌برداری خواهد رسید.

میرباقری ادامه داد: تا پایان سال جاری ۷۰۰ کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز این استان نصب می‌شود و تاکنون عملیات نصب ۲۹۰ کنتور به پایان رسیده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان توقیف دستگاه‌ها و ادوات غیرمجاز حفاری را برای اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرسطحی ضروری دانست و ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون ۲ هزار و ۵۴۹ دستگاه غیرمجاز حفاری چاه توقیف شده و این رقم برای امسال ۳۴۵ مورد بوده است.

وی درباره میزان اعتبارات گفت: اعتبارات ابلاغی طرح احیا و تعادل بخشی استان در سال جاری ۱۵۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و جمع کل اعتبارات تخصیص یافته از ابتدای سال تاکنون ۴۱ میلیارد و ۳۷۹ میلیون ریال بوده که تمامی اعتبارات تخصیصی هزینه شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اهمیت کارکرد و فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی برای کاهش تخلفات، بیان کرد: در این مدت تقویت و استقرار ۶۲ گروه گشت و بازرسی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر 472093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha