مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان گیگز تامپسون از آمریکا و ژاک تیتز از فرانسه به خاطر کارهای‌شان در زمینه جبر و نظریه گروه‌ها برنده جایزه 1.2 میلیون دلاری جایزه نروژی ریاضیات شدند.

جایزه آبل که به نام ریاضیدان نروژی قرن نوزدهم نیلس هرنیک آبل است، هر سال از 2003 تاکنون اهدا شده است و آن برای ریاضیات معادل جایزه نوبل در سایر رشته‌های علمی می‌شمارند.

به به گزارش خبرگزاری رویترز آکادمی علوم و ادبیات نروژ پنج‌شنبه 27 مارس (8 فروردین) تامپسون از دانشگاه فلوریدا و تیتز متولد بلژیک از کولژ دو فرانس را به خاطر "دستاوردهای تاثیرگذارشان در زمینه جبر و و به خصوص شکل دادن به نظریه نوین گروه‌ها"  را شایسته دریافت این جایزه دانست.

تامپسن -چپ- و تیتز برندگان جایزه آبل

کمیته داوران این جایزه اعلام کردند: "دستاوردهای جان تامپسون و ژاک تیتز دارای ژرفا و تاثیر ق فوق‌العاده هستند."

نظریه گروه‌ها یک شاخه از ریاضیات با سابقه 200 ساله است که به از جمله به مفهوم تقارن می‌پردازد که کلید درک راه‌حل معادلات است.

به گفته آکادمی علوم نروژ تامپسون نظریه گروه‌های متناهی را متحول کرد و تیتز برداشت جدید و تعیین‌کننده‌ای از گروه‌ها  به عنوان اشیای هندسی ارائه کرد.

این دو ریاضیدان که کارهای‌شان را به طور جداگانه منتشر کرده ‌اند، جایزه 6 میلیون کرونی (1.2 میلیون‌ دلاری) را به اشتراک دریافت خواهند کرد.

کد خبر 47209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز