معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیازکاران استان از سال آینده براساس ذائقه مردم کشور هند محصول تولید می‌کنند زیرا که پیازهای این خطه هم‌اکنون به علت زرد و شیرین بودن موردپسند هندی‌ها نیست.

پیازکاران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد عفتی در میز تخصصی صادرات پیاز، گوجه‌فرنگی و زعفران اظهار داشت: به‌منظور صادرات پیاز تفاهم‌نامه‌هایی با آستان قدس برای صادرات این محصول به کشور هندوستان منعقد شد اما پیاز استان که از رقم زرگان است مورد استقبال این کشور قرار نگرفت.

وی اظهار داشت: ۸۵ درصد تولید پیاز استان زرگان است و این پیاز تند نیست و با ذائقه مردم هندوستان همخوانی ندارد.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برنامه‌ریزی‌شده است تا در سال آینده پنج هزار هکتار از کشتزارهای این استان کشت پیاز قرمز اختصاص یابد.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی افزود: انباشت تولیدات استان را باید به خارج از کشور صادر کنیم. غالب محصولات صادراتی استان سیب‌زمینی، پیاز و سیب‌درختی است.

عفتی به بازگشایی بازار کشورهای اوراسیا از پنجم آبان امسال اشاره کرد و تأکید داشت: بایستی هدف‌گذاری بیشتر به سمت بازارهای این کشور صورت گیرد.

وی افزود: درخواست صادرکننده‌های استان این است که از ظرفیت کشتیرانی امیرآباد به سمت کشور قزاقستان یا مرز زمینی ازبکستان از مشهد یا بجنورد برای امر صادرات به‌صورت اتوبوسی بهره ببریم.

عفتی به صادرات ۳۰۰ تن زعفران از کشور به بازارهای هدف اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بازخرید حمایتی زعفران را در استان انجام دادیم و درصدد راه‌اندازی یک مرکزخرید در شهرستان فاروج هستیم.

وی از راه‌اندازی یک آزمایشگاه برای زعفران در استان برای سال آینده خبر داد و گفت: بحث‌های صادراتی زعفران در حال پیگیری و انجام است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در رابطه با محصول گوجه‌فرنگی مشکل کشاورزان را تسهیلات سرمایه در گردش دانست و اظهار داشت: باید منابع تسهیلات ارزان‌قیمت برای کشاورزی تامین کنیم تا دغدغه آنان کمتر شود.

وی بر الزام بازگشایی مرز پروسه سو از استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان تأکید کرد و گفت: با بازگشایی این مرز ظرفیت بسیار خوب برای صادرات استان انجام خواهد شد.

سعید پورآبادی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بجنورد ترویج فرهنگ آموزش و تخصصی کردن فعالیت‌های کشاورزان را یک امر ضروری دانست و بر اولویت‌بندی نوع کشت محصولات استان براساس ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف تأکید کرد.

کاوس شادلو تولیدکننده حوزه کشاورزی و مشاور اتاق بازرگانی بجنورد در حوزه کشاورزی نیز به بخشی از مشکلات پیش رو کشاورزان اشاره کرد و خواستار حمایت از جهاد کشاورزی شد.

وی تسهیلات بانک کشاورزی در قالب وام با سودهای بالا به کشاورزان را یک مشکل اساسی برای این قشر ذکر کرد و اظهار داشت: متأسفانه بانک کشاورزی به دنبال کارهای تجاری است و تاکنون معرفی‌نامه‌های جهاد کشاورزی به بانک درصد کمی موفقیت‌آمیز بوده است.

احسان داوودی کارشناس دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز اظهار داشت: نباید محصول اضافه استان صادرات شود بلکه باید به دنبال تولید محصول صادراتی باشیم و بازارها را شناسایی و کانال‌های صادراتی را دائم حفظ کنیم تا بازار هدف را از دست ندهیم.

امسال ۱۷۸ هزار تن پیاز از سطح سه هزار و ۴۳۰ هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت شد که این میزان از میانگین کشوری تولید آن بالاتر است.

خراسان شمالی با جمعیت ۸۶۳ هزارنفری، ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار زراعت و ۴۴ هکتار باغ است.

کد خبر 472039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha