مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در امور اجرایی و برنامه‌ریزی گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر تغییرات اقلیمی در دنیا ادامه یابد، بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ سالیانه ۲۵۰ هزار نفر براثر تاثیرات آن فوت خواهند کرد.

خشكسالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سید علی جواد موسوی روز شنبه در نشست علمی "گزارش اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت" در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در سال ۲۰۰۳ در اروپا حدود ۷۰ هزار نفر بر اثر تغییرات اقلیمی جان خود را از دست دادند که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت توجه به آن است.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی یکی از دغدغه‌های جامعه بشری است، گفت: تغییرات اقلیمی در ۵۰ سال اخیر بسیار بارز و شگرف بوده به این معنی که اثرات تغییر اقلیم را در ۵۰ سال اخیر بیشتر مشاهده می‌کنیم.

جوادموسوی افزود: در ۱۳۰ سال پیش حدود ۸۵ صدم سانتی‌گراد هوا گرم شده است و به نظر می‌رسد این روند در ۵۰ سال اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، این تغییرات ساخته بشر است که به دلیل استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، ایجاد شده و اثرات شگرفی در زندگی بشر داشته است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع سبب تغییرات در زمینه‌های انواع بیماری‌ها خواهد شد، گفت: بیماری‌هایی که بشر بر آن چیره شده بود مانند مالاریا و عفونت دستگاه گوارش مجددا عود می‌کنند و بیشتر مرگ و میرها در این زمینه خواهد بود، این تغییرات اقلیمی در سالمندان و کودکان اثرات بسیار مخرب خواهد داشت.

مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه باید نقش‌هایی برای مردم و دست اندرکاران در این زمینه متصور بود، افزود: مردم با آگاهی بیشتر باید مسئولیت‌پذیرتر شوند که در این زمینه ما خیلی فعالیت نکردیم.

وی گفت: مردم با کاهش سوخت‌های فسیلی و با کم کردن استفاده از وسایل نقلیه شخصی به عنوان مسئولیت اجتماعی در کاهش دمای هوا نقش ایفا می‌کنند و همچنین با این روند در حفظ محیط زیست نیز تاثیرگذار خواهند بود.

کد خبر 472037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha