نخستین بار در بیش از ۲۰۰ سال اخیر جشن‌های مربوط به سال نو میلادی و کریسمس در کلیسای نوتردام پاریس برگزار نمی‌شود.

کلیسای نتردام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، هشت ماه پس از آتش‌سوزی گسترده در یکی از تاریخی‌ترین کلیساهای فرانسه و جهان، کارگران همچنان مشغول بازسازی نوتردام هستند. نخستین جشن کریسمس و سال نو در ۱۸۰۳ در این کلیسای پاریس برگزار شد و حالا پس از ۲۱۷ سال اولین بار است که نوتردام میزبان این جشن نخواهد بود. هر چند مقام‌های مذهبی پاریس جشن نیمه‌شب کریسمس را در کلیسایی همان حوالی برگزار می‌کنند.

نوتردام از مهم‌نرین بناهای ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است و در حاشیه رود سن در پاریس قرار دارد. در آتش‌سوزی گسترده ۱۵ آوریل گذشته بخش‌هایی از بنا در آتش سوخت، سقف آن فروریخت و بخشی از معماری گوتیک و دست‌ساخته‌های ارزشمند موجود در داخل ساختمان کلیسا نابود شد.

درهای نوتردام در بیش از دو قرن اخیر حتی در بدترین شرایط هم باز بود و زمان اشغال پاریس به دست ارتش آلمان نازی در جنگ دوم جهانی، درهای کلیسا بسته نشد. با این حال، در دوران انقلاب ضدکاتولیک در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم چاره‌ای جز تعطیل کردن نوتردام برای متولیان آن نمانده بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه یک برنامه زمانی پنج ساله برای پایان بازسازی بنای ۸۰۰ ساله کلیسای نوتردام اعلام کرده است. ضمن اینکه وزیر فرهنگ فرانسه هم اکتبر گذشته گفته بود یک میلیون یورو برای بازسازی کلیسا جمع‌آوری یا قول دریافت آن گرفته شده است.

کد خبر 472020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha