مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با توجه به فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان، در باره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوقِ حاد پرندگان در استان هشدار داد.

پرندگان آبزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرام موحدی شنبه سی‌ام آذر اظهار داشت: از یکسال پیش تاکنون هیچ موردی از بروز این بیماری در عرصه‌های طبیعی استان، مشاهده و گزارش نشده است اما امکان بروز آن وجود دارد به همین دلیل باید مراقبت‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه لازم انجام شود.

وی این موضوع را در گرو همکاری بین‌بخشی همه دستگاه‌ها، اتحادیه‌ها و بهره‌برداران توصیف و اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه از سوی این اداره کل برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان، از جمله ساماندهی ساختار واحدهای پرورش، واکسیناسیون طیور، تشکیل جلسات مشترک با دستگاه‌ها و اتحادیه‌های مربوطه و برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه بهره‌برداران اتخاذ شده است.

به گفته موحدی، با توجه به فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی و اتراق آنها در زیستگاه‌های استان، این مناطق به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا بطور مُدام رصد و پایش می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر نظارت اکیپ‌های مایه‌کوبی واکسیناسیون طیور و ثبت آمار در سامانه‌های مربوطه افزود: هیچ‌گونه کوتاهی و سهل‌انگاری از سوی مسوولان در این زمینه پذیرفتنی نیست.  

وی تصریح کرد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مرغداری ها وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدکنندگان باید همکاری لازم را با بازرسان داشته باشند و از هرگونه جابه‌جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره‌گردها خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: با توجه به‌اینکه پرندگان آزادپرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری هستند، برای کنترل و جلوگیری از انتقال آن باید از خرید و فروش هر نوع پرنده آزادپرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری شود.

موحدی خاطرنشان کرد: با سرد شدن هوا و شروع فصل مهاجرت پرندگان آبزی که در واقع منبع بیماری آنفلوآنزا محسوب می‌شوند، شرایط برای فعالیت بیشتر عوامل ویروسی و باکتریائی نیز فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: ضدعفونی کردن و جلوگیری از تردد افراد غیرمسوول به مرغداری‌ها در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مؤثر است.

وی از مرغداران خواست در صورت مشاهده نشانه‌های بیماری و تلفات غیرعادی در جمعیت طیور خود، مراتب را به اداره کل دامپزشکی استان یا شبکه‌های دامپزشکی شهرستان ها برای انجام اقدامات فوری اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: از مردم بویژه تولیدکنندگان مرغ، پرورش‌دهندگان بوقلمون، شترمرغ، کبک و بلدرچین انتظار داریم تا در درجه اول شرایط زیستی مزرعه خود را به بالاترین حد ممکن برسانند و اجازه ورود هیچ شخصی به مزرعه خود را ندهند مگراینکه دوش بگیرد و لباس‌های اولیه خود را از تن خارج کند.

وی با بیان اینکه رفت‌ و آمد به مزرعه باید به حداقل ممکن برسد و هیچ پرنده آزادپروازی اعم از گنجشک و کلاغ نباید به انبار طیور مزرعه وارد شود، اضافه کرد: در زمان کنترل نباید هیچ خودرویی به مزرعه ورود و خروج داشته باشد مگراینکه قبل و بعد از ورود و خروج، خودرو به صورت کامل ضدعفونی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از قرار دادن تلفات طیور در اختیار سگ، گربه، پرندگان و جوندگان دیگر خودداری کنند زیرا مصرف لاشه حیوانات آلوده نیز باعث انتقال بیماری می‌شود.

موحدی در عین حال تصریح کرد: مردم می‌توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین و تخم مرغ مورد نیاز خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته‌بندی، کُد و ممهُور به مُهر دامپزشکی، خریداری و با اطمینان مصرف کنند.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان(H۵N۸)، ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

نخستین بار گزارش رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در باره همه‌گیری ویروس H۵N۸ در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H۵N۸ است.

از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

منشا این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی به مناطق گرم یا معتدل مهاجرات می‌کنند.

کد خبر 471973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha