سرمایه‌گذاران ایتالیایی و ژاپنی که اخیرا به استان فارس سفر کرده بودند، دست خالی از این استان برگشتند و سرمایه‌ خود را روانه استان‌های دیگر کردند.

سرمایه گذاری در فارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هیات‌های خارجی راغب به سرمایه‌گذاری در ایران که وارد فارس می‌شوند، در نهایت به دلیل وجود برخی موانع  پول های خود را روانه دیگر استان های کشور می‌کنند.

عنایت الله رحیمی، استاندار فارس در کمتر جلسه‌ای در زمینه اهمیت سرمایه گذاری در این استان و فواید آن برای توسعه اقتصادی و برون رفت از مشکلات کنونی سخنی نگفته و بر جذب حداکثری سرمایه گذاری تاکید نکرده است.  

بسته‌های سرمایه‌گذاری نیز در دوره مدیریت ارشد فعلی استان فارس با نام مجوزهای سرمایه‌گذاری بی نام تهیه شده که آماده واگذاری به متقاضیان است. با این وجود هنوز مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی که با هدف ارزیابی زمینه‌های سرمایه‌گذاری پا به این استان می گذارند و رایزنی هایی نیز با آنها صورت می گیرد، در نهایت دیگر استان ها را برای این هدف انتخاب می‌کنند.

یک هیات ایتالیایی با عنوان مدیران و اعضای اتحادیه تعاونی‌های این کشور در قالب پروژه همکاری ایتالیا و ایران با هدف سرمایه گذاری و توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اواخر هفته گذشته وارد استان فارس شد.

به گفته مدیران میراث فرهنگی فارس، این هیات ایتالیایی با هدف سرمایه گذاری و انعقاد تفاهم نامه وارد این استان شدند اما در نهایت خوزستان را برای این کار برگزیدند.

این گروه خارجی برای ارزیابی میراث ثبت جهانی شده محور ساسانی از سه شهرستان فیروزآباد، سروستان و کازرون بازدید کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فیروزآباد گفت: هیات ارزیاب ایتالیایی هفته گذشته از میراث جهانی ساسانی واقع در این شهرستان بازدید کردند.

درنا شهبازی افزود: این هیات با هدف سرمایه گذاری و ارزیابی زمینه های آن وارد استان فارس و شهرستان فیروزآباد شدند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون نیز دو روز پیش از حضور هیات کارشناسان و متخصصان ایتالیایی در مجموعه جهانی بیشاپور خبر داده بود.

محمد جواد جوکاری در این خصوص گفت: تیم ۱۶ نفره متشکل از کارشناسان و متخصصان ایتالیایی با هدف ارزیابی و بازدید از پایگاه میراث جهانی بیشاپور روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه ۹۸ در این مجموعه جهانی حضور یافتند.

او اضافه کرد: توسعه همکاری‌های بیشتر با رویکرد حفاظت و ترویج میراث فرهنگی در حوزه های مختلف هنری، باستان شناسی، مرمت، کمک به ایجاد سبک ویژه در معماری، تبادل دانشجو، انعقاد تفاهم نامه و اعزام هیات‌های مختلف فرهنگی بخشی از اهداف سفر این گروه بود.

براساس گفته های یک منبع آگاه و مطلع از حضور این گروه ایتالیایی، این تیم در نهایت بعد از ارزیابی زمینه های سرمایه گذاری در استان فارس و با وجود قرار داشتن نیمی از میراث جهانی کشور و حدود ۳ هزار میراث ثبت ملی شده در فارس، خوزستان را برای سرمایه گذاری انتخاب کردند.

این موضوع در حالی رخ داده که محور ساسانی که تیرماه ۹۷ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده برای معرفی و قرارگیری به‌عنوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم و تاسیسات مورد نیاز صنعت گردشگری است.

ژاپنی ها هم رفتند

۲۵ آذرماه ۹۸ نیز هیاتی ژاپنی برای بررسی زمینه های مشترک همکاری و سرمایه گذاری در حوزه پسماند وارد شیراز شدند و در سفر دو روزه خود از زیرساخت های این شهر در حوزه پسماند بازدید کردند اما در نهایت مشخص شد که این سفر بدون دستاورد به پایان رسیده و این هیات خارجی استان خراسان رضوی را برای اقدامات خود در نظر گرفته است.

این هیات سه نفره از سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) به شیراز سفر کرد و از سایت مدیریت پسماند برمشور این شهر بازدید کرد.

هیات ژاپنی همچنین یکشنبه هفته گذشته با مدیران شهری و استانی و همچنین اعضای شورای شهر شیراز جلسه ای ۴ ساعته برگزار کرد و در آن به گفت و گو و بررسی زمینه توسعه همکاری‌ها پرداخت.

کد خبر 471954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha