نبود یا کمبود امکانات ورزشی در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مازندران به همراه مشکل همیشگی کمبود اعتبارات باعث شده تا ابلاغ قانون ساعات ورزش بانوان کارمند استان با اما و اگرهایی همراه باشد و هدف افزایش نشاط و تحرک بدنی آنها معطل این کمبودها باقی بماند.

ورزش بانوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل اداری و مالی استانداری مازندران اخیرا دستور اجرای بند قانونی توسعه ورزش کارکنان به ادارات استان را ابلاغ کرد که براساس بند ۱۲ این قانون، کارمندان زن استان می‌توانند چهار ساعت در هفته آن هم در ساعات اداری به فعالیت ورزشی بپردازند و این ساعات به عنوان ماموریت ورزشی آنها لحاظ می‌شود.

منشا ابلاغ و اجرای این قانون به آیین نامه چگونگی توسعه و تعمیم ورزش کارکنان دولت در سال ۱۳۷۶ برمی‌گردد که بند ۱۲ آن به این موضوع اختصاص دارد که ‌زمان انجام فعالیت‌های ورزشی کارکنان دولت خارج از ساعات اداری است و در مواقع لزوم و حسب ‌نظر مدیر بلافصل، استفاده از ‌مأ‌موریت اداری برای شرکت در فعالیت‌ها و مسابقات ورزشی حداکثر تا چهار ساعت در هفته مجاز است و این زمان حسب ‌نظر بالاترین مقام دستگاه تا چهار ساعت دیگر قابل تمدید است.

چاقی و کم‌تحرکی بانوان مازندران همواره یکی از دغدغه‌های مهمی است که در نشست‌های مرتبط با بهداشت و سلامت استان مطرح می‌شود تا جایی که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده است که ۷۶ درصد از زنان این استان چاق هستند و از این حیث در کشور رتبه اول را زنان این استان به خود اختصاص داده اند.

همچنین بنا به اعلام همین مجموعه دخیل در سلامت و بهداشت مازندران، حدود ۶۰ درصد بانوان استان از کم‌تحرکی رنج می‌برند که این دو خصلت خاص زنان مازندران باعث می‌شود تا ابتلای آنها به بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت و فشار خون را افزایش بدهد.

برای ارتقای سلامتی بانوان مازندران برنامه هایی ویژه ای از سوی اداره کل بانوان و خانواده استان تدوین و اجرا شد که از جمله پویش ارتقای نشاط بانوان استان که اوایل پاییز امسال در ساری برگزار شد تا بانوان در این برنامه متمرکز به ورزش بپردازند.

جدا از خرسندی در دست‌یابی به این موفقیت برای اجرای قانون فعالیت ورزشی بانوان کارمند مازندران در ساعات اداری، اما نبود و کمبود زیر ساخت‌های ورزشی در ادارات استان این پرسش را مطرح می‌کند که مصوبه دولت و درخواست اخیر استانداری چگونه قرار است رنگ اجرایی به خود بگیرد.

مازندران فقط در ساری، مرکز استان ۵۰ اداره کل دارد که به همین تعداد در ۲۲ شهرستان این استان ادارات مستقر هستند که بجز تعداد معدودی از این ادارات کل همچون آموزش و پرورش، علوم پزشکی و تعاون، بسیاری از نهادها بی‌بهره از ظرفیت و امکانات ورزشی هستند.

بنا به اعلام اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران از ۷۴۴ فضای ورزشی این اداره کل و دیگر دستگاه‌های دولتی استان، صاحب و مالک ۲۱۶ ملک از آنِ ادارات است که به گفته مدیر کل ورزش و جوانان مازندران غالب این مجموعه های دولتی نیز مربوط به دانشگاه‌های این استان و برای استفاده دانشجویان و اساتید می‌باشد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مجموعه‌هایی است که هیچ‌گونه فضای ورزشی برای کارکنان و مجموعه‌های وابسته و مرتبط ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: این اداره فرهنگی و هنری در سطح استان سالن روباز و سرپوشیده ورزشی ندارد.

عباس زارع افزود: حدود یکصد زن در این اداره کل مشغول به کار هستند که با توجه به ابلاغیه جدید درصدد هستیم تا این فرصت‌های ورزشی را فراهم بکنیم.  

وی ادامه داد: هرچند از نظر اعتبارات نیز با کمبودهای مالی مواجه هستیم اما بنا داریم تا برای تحقق این مصوبه قانونی اقدامات لازم را انجام بدهیم تا بتوانیم بانوان کارمند خود را به ماموریت ورزشی بفرستیم.

فاطمه که در یکی از ادارات کل استان مازندران و در ساری فعالیت می‌کند ضمن ابراز خرسندی از ابلاغ این مصوبه قانونی به نهادها گفت که اجرای درست این قانون در برخی ادارات با چالش‌ها و مشکلاتی رو به رو است.

وی افزود: همه ادارات مازندران دارای امکانات ورزشی لازم نیستند و با توجه به کمبود اعتبارات دستگاه‌ها، به نظر می‌رسد مدیران برای عملی کردن این مصوبه قانونی زیربار هزینه نروند.

او که در یک اداره فرهنگی فعالیت می‌کند، ادامه داد: البته در این میان کم یا اندک بودن پرسنل زن در برخی ادارات نیز باعث می‌شود تلاش این بانوان برای قانع کردن مدیرانشان برای استفاده از این فرصت ورزشی بی‌نتیجه بماند.

این کارمند زن گفت: به طور مثال در یک اداره‌ای که یک یا دو زن کار می‌کنند به نظر می‌رسد مطالبات آنها برای رسیدن به این بند قانونی مثمرثمر نباشد.  

۲۱۶ مکان ورزشی مازندران به مالکیت دستگاه‌های دولتی

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران گفت: در این استان ۵۲۸ مکان سرپوشیده و روباز ورزشی به متراژ سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۰۸ متر مربع به عنوان اماکن در اختیار این اداره کل وجود دارد که در حال استفاده است.

حبیب حسین‌زادگان تعداد فضاهای ورزشی دستگاه‌های دولتی مازندران را ۲۱۶ مکان به متراژ ۴۳۲ هزار و ۱۶۹ متر مربع اعلام کرد و افزود: غالب این فضای ورزشی متعلق به نهادهایی همچون دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و علوم پزشکی است و یکسری از ادارات این امکانات ورزشی را ندارند و از این فضا محروم می‌باشند.  

وی ادامه داد: این نبود فضاهای ورزشی در ادارات مازندران به این معنا نیست که مدیران از اجرای این قانون تازه ابلاغ شده سرباز بزنند.

مدیرکل ورزش مازندران گفت: برای این منظور مدیران می‌بایست از ساختارهای دولتی دیگر نهادها بهره بگیرند و این قانون را اجرا کنند تا این مصوبه بعد سال‌ها پیگیری به نتیجه برسد.

وی خرید خدمات را به عنوان راهکاری برای اجرایی شدن این مصوبه عنوان کرد و ادامه داد: با تعامل میان دستگاهی می‌توان از ظرفیت های موجود استفاده برد هرچند این ظرفیت ها در اختیار تمامی دستگاهها وجود ندارد.

لازم‌الاجرا بودن قانون در مازندران

مدیر کل بانوان و خانواده استانداری مازندران نیز ابلاغ این مصوبه به ادارات را در راستای نشاط آفرینی و افزایش تحرک در بانوان استان دانست و گفت: بانوان مازندران از نظر کم تحرکی و چاقی در سطح کشور رتبه دار هستند و اجرای این قانون می‌تواند بسیار در این زمینه کارگشا باشد.

سمیه قاسمی طوسی افزود: با توجه به اهمیت این قانون، از سوی مدیر کل اداری و مالی استانداری مازندران به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و عدم اجرای آن به معنای تخلف مدیر به شمار می‌رود و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: برای این منظور از سوی اداره کل مالی و اداری استانداری مازندران، اداره کل بانوان به عنوان نهاد ناظر بر روند حسن اجرای این مصوبه معرفی شد و این اداره کل نیز این مسیر را پیگیری و رصد می‌کند تا تخلفی صورت نگیرد.

ابلاغ و دستور اجرای این مصوبه قانونی در مازندران بارقه‌های نشاط آفرین را برای حدود ۳۰ هزار بانوی کارمند این استان ایجاد کرده است و آنان امیدوارند مسئولان با برنامه‌ریزی و تلاش برای رفع موانع پیش روی اجرای این قانون، زمینه‌ای را فراهم کنند تا دیگر ورزش بانوان تنها در پیاده‌روی و نرمش خلاصه نشود و آنها بتوانند به طور واقعی از فرصت ماموریت ورزشی همان طور که بر آن نامگذاری شده، بهره کامل را ببرند.

کد خبر 471942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha