از ۲ سال قبل با انتقال مجتمع‌قضایی غدیر و دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران به خیابان شهید وفامنش محله مبارک آباد، ترافیک و مشاجره گاه و بیگاه مراجعان این مجتمع موجب گلایه اهالی و کاسبان این خیابان شده ‌است.

مجتمع قضایی غدیر

همشهری آنلاین/ پریسا نوری: حدود ساعت ۱۰ صبح به میدان هروی و ابتدای خیابان وفامنش در شمال این میدان می‌رسیم. از چند صدمتر مانده به میدان، نمای آجری ساختمان ۱۰ طبقه مجتمع قضایی غدیر که بزرگ‌ترین ساختمان این خیابان است با ستون‌های افراشته سفیدرنگ خودنمایی می‌کند. در ۲ طرف خیابان وفامنش خودروها بی‌توجه به تابلوهای ممنوعیت توقف و حمل با جرثقیل، جلو پل‌ها و روی خطوط عابرپیاده توقف کرده‌اند.

«علی مختاری» از کاسبان قدیمی این خیابان درباره دردسرهای حضور مجتمع قضایی غدیر در خیابان وفامنش می‌گوید: «از سال۱۳۵۶ در این محله زندگی می‌کنیم و تاکنون مشکلات ترافیکی چندانی نداشتیم اما با انتقال دادگاه تجدیدنظر به اینجا، دیگر روی آسایش را ندیدیم. چون هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر که ساعت کار دادگاه است، علاوه بر ترافیک سنگین، شلوغی و نبود جای پارک شاهد تصادف، درگیری، مشاجره، فحاشی و کتک‌کاری برخی از مراجعان دادگاه هستیم.»

همچنین آقاجانی دبیر شورایاری محله مبارک‌آباد هم در تأیید صحبت‌های مختاری عرض کم خیابان را نشان می‌دهد و می‌گوید: «سؤال ما این است که چرا اجازه داده‌اند مجتمع به این بزرگی با روزانه چند هزارنفر مراجعه‌کننده، در این خیابان باریک و داخل بافت مسکونی یک محله پرتراکم ساخته شود؟»

پارکینگ عمومی بسازید

ساعت از ۱۱ گذشته و خیابان وفامنش شلوغ‌تر از قبل شده‌است. مراجعان دادگاه به امید پیدا کردن پارکینگ عمومی یا جای پارک، طول خیابان وفامنش و خیابان‌های منتهی به آن را بالا و پایین می‌روند و این موضوع ترافیک خیابان را سنگین‌تر کرده‌است. اهالی می‌گویند مجتمعی با زیربنای چند هزارمترمربعی با میانگین روزانه ۳ هزار مراجعه‌کننده، پارکینگ ندارد و موجب دردسر اهالی شده است. آنها درخواست ساخت پارکینگ عمومی در خیابان جمالی شرقی و مشرف به ضلع شمالی ساختمان دادگاه را دارند.

«علی‌اصغر جمالی» از ساکنان قدیمی این خیابان دراین‌باره می‌گوید: «زمینی به وسعت ۵ هزار مربع در خیابان جمالی شرقی قرار دارد که اگر شهرداری با مالک توافق کند در آن پارکینگ چند طبقه عمومی بسازد یا با باز گذاشتن درها آن را به پارکینگ موقت تبدیل کند، بخشی از مشکلات خیابان حل می‌شود.» تغییر مسیر در خیابان‌های فرعی منتهی به خیابان و فامنش هم راه‌حل دیگری است که به نظر اهالی میزان ترافیک محدوده را کم می‌کند. دبیر شورایاری با اشاره به خودروهایی که با ورودشان از خیابان جمالی غربی به وفامنش موجب سنگینی ترافیک وفامنش می‌شوند، صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «اگر در مسیر خیابان جمالی غربی به طرف غرب‌ تردد یکطرفه شود تا حدودی از ترافیک اینجا کاسته خواهدشد.»

تلاش برای کاهش مشکل

گلایه اهالی از همسایه پردردسر و مشکلات ترافیکی خیابان وفامنش را با «مهدی میرزاپور» شهردار ناحیه ۳ و «مهدی اناری» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۴ در میان گذاشتیم. میرزاپور درباره چرایی ساخت مجتمع عظیم در خیابان کم‌عرض و میان بافت مسکونی می‌گوید: «از نظر شهرسازی ساخت مجتمع بزرگ در معبر باریک درست نیست اما این تصمیم در سال‌های گذشته توسط مدیران شهری وقت گرفته شده‌است.»

او درباره پیشنهاد ساخت پارکینگ عمومی در خیابان جمالی شرقی هم می‌گوید: «چند بار با مالک زمین برای ساخت پارکینگ عمومی صحبت و پیشنهادهایی برای تبدیل کاربری زمین ارائه کردیم ولی مالک در چارچوب ضوابط قانونی موافق ساخت پارکینگ عمومی نیست.» شهردار ناحیه ۳ با بیان اینکه شهرداری به دنبال راه‌حلی برای کاهش مشکلات ایجاد شده در خیابان وفامنش است، می‌افزاید: «به رؤسای دادگاه پیشنهاد دادیم در حیاط مجتمع برای مراجعان پارکینگ بسازند که این موضوع در دست بررسی است.»

همچنین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه هم درباره تغییر مسیر تردد در خیابان جمالی غربی از شرق به غرب می‌گوید: «انتهای خیابان جمالی غربی به ایستگاه مترو هروی می‌رسد و در صورتی که این خیابان به طرف ایستگاه مترو یکطرفه شود، به دلیل‌ تردد زیاد خودروهای مسافرکش شخصی خیابان شلوغ شده، برای ساکنان مزاحمت ایجاد می‌شود.»

کد خبر 471913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha