یک پژوهشگر حوزه موسیقی با تاکید بر ضرورت آموزش موسیقی در مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: باید به کودکان خود موسیقی خوب را آموزش دهیم تا در آینده درگیر انحرافاتی که در آن ایجاد می‌شوند، نشوند.

موسیقی

به گزارش همشهری آنلاین، بهروز وجدانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موسیقی، یکی از عناصر فرهنگی و هویتی هر منطقه از ایران است که باید حفظ شود. اکنون متاسفانه عناصر بیگانه در فرهنگ ما وارد شده‌اند و نباید از آنان انتظار داشته باشیم موسیقی اصیل را گوش کنند.

وی افزود: اکنون نه تنها موسیقی بلکه تمام جامعه در حال گذار از حالت سنتی به نیمه سنتی هستند و همه مسائل فرهنگی در گذر زمان دچار تغییر و تحول می‌شوند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی بیان کرد: موسیقی نواحی در طول تاریخ تغییر پیدا کرده، اما اگر هر پدیده سنتی بتواند خود را با تغییرات تطابق دهد، می‌تواند از گزند تخریب دور مانده و حفظ شود.

وجدانی ادامه داد: باید تغییر ذائقه مردم را در مورد موسیقی باور کرد. موسیقی نواحی وجود دارد، اما تغییر یافته است؛ تغییر در همه ابعاد خوب نیست ولی باید این تغییر را بپذیریم.

وی با تاکید بر فعالیت نظام پژوهشی و آموزشی در این حوزه، تصریح کرد: باید از کودکی شعر خوب و موسیقی اصیل را به کودکان خود بیاموزیم و این یکی از راه‌های حفظ این نوع موسیقی است.

وجدانی افزود: موسیقی باید به همان شکلی که قرن‌ها حضور داشته معرفی و حفظ شود و برگزاری جشنواره‌های موسیقی هر منطقه می‌تواند کمک بزرگی به این امر کند.

دبیر علمی جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی شرق ایران با اشاره به برگزاری جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی شرق ایران به میزبانی خراسان جنوبی، ادامه داد: این گونه جشنواره‌ها برای حفظ، احیا و معرفی موسیقی که بخشی از هویت، میراث و زندگی روزمره مردم این منطقه بوده، بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: باید امکاناتی فراهم شود که این نوع موسیقی در زندگی مردم منطقه جاری باشد و این نوع برنامه‌ها و جشنواره‌ها در این امر نقش مهمی ایفا می‌کند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی با بیان اینکه یک فرد و یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه تاثیرگذار باشد و نیازمند هم‌افزایی تمام سازمان‌ها هستیم، افزود: این جشنواره‌ها باعث می‌شود مردم ایران با فرهنگ نقاط مختلف کشور آشنا شده و این امر باعث وحدت ملی می‌شود.

کد خبر 471886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha