به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی توکلی درباره آخرین وضعیت ساخت و بهرهبرداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال اضافه کرد: عملیات اجرایی بخش سیویل آزادراه به صورت کامل به اتمام رسیده است و هم اکنون در آزادراه هیچ کاری از نظر ساخت باقی نمانده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کوبیدن گاردریلها، خط کشی و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی را در دستور کار قرار دادهایم.
توکلی افزود: در حوزه تجهیزات مکانیک برقی هم در مراحل نهایی قرار داریم. به عنوان مثال در تونل بلند تالون با طول ۴۹۵۰ متر و تونل شماره ۱۳ با طول ۲۴۰۰ متر ویژگیهای خاصی دارد که هم اکنون تجهیزات الکترومکانیکال آن مانند جتفنها، چراغها نصب شده است. همچنین درون تونلها را به خاطر هدایت بهتر مردم رنگآمیزی کردهایم.
عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه نصب دوربینهای کنترل مسیر و تکمیل اتاق کنترل یکی از کارهایی است که دراین قطعه از آزادراه رو به اتمام است، ادامه داد: در حوزه ساخت میتوان گفت همه کارها انجام شده است چرا که ترانشههای بلند همهگی تثبیت شده و هم اکنون در حال نصب تورسنگهایی هستیم که تا چند روز آینده به پایان میرسد، همچنین ایمنسازی مسیر برای تردد خودروها انجام شده است.
توکلی با اشاره به اینکه بیشترین تاکید روی تونل تالون است چرا که این سازه بلندترین تونل در کشور بوده و استان تهران را به البرز متصل میکند، اعلام کرد: از ویژگیهای تونل تالون سهقلو بودن آن است، یعنی اینکه دو تونل برای مسیرهای رفت و برگشت و تونل سوم را برای سرویس در نظر گرفتهایم.
وی ادامه داد: درابتدا تونل سوم یا سرویس، اکتشافی بود و برای استخراج جنس لایه آن را حفاری کردیم، در مرحله حفاری تونلهای اصلی رفت و برگشت، برای هوادهی به تونلهای چپ و راست از آن استفاده شد و حالا به عنوان تونل سرویس مورد استفاده قرار میگیرد. به این معنی که اگر در داخل هر کدام از تونلها مسئله و مشکلی به وجود بیاید مردم میتوانند از خودروهای خود خارج شده و از طریق دستکهای نصب شده، به تونل سرویس وارد شوند.
توکلی اضافه کرد: در هر ۵۰۰ متر یک دستک ترافیکی و در هر ۵۰۰ متر دیگر نیز یک دستک نفر رو داریم. در واقع میتوان گفت که مردم در تونل تالون در هر ۲۵۰ متر میتوانند از این دستکها استفاده کنند که تا کنون در کشور سابقه نداشته است. یکی دیگر از ویژگیهای این تونل که آن را منحصر به فرد میکند این است که برای نخستین بار در آن سقف دوم احداث کردهایم و آن را به یک کانال تبدیل کردیم، این استاندارد اروپایی برای نخستین بار در کشور رعایت شده است.
عضو هیات مدیره شرکت آزادراه تهران-شمال ادامه داد: سقف دوم این تونل برای تهویه هوا در مواقع اضطرار و آتشسوزی مورد استفاده قرار میگیرد یعنی به جای اینکه از یک سمت تونل هوا را بدمیم و از سمت دیگر عبور دهیم دریچههای این تونل به سمت این سقف دوم باز شده و هوا را به سمت بالا هدایت میکنند و کسانی که داخل تونل هستند درگیر دود نمیشود.
نظر شما